یک کارشناس انرژی گفت: صدور پروانه استخراج نفت و گاز به بخش غیردولتی و شرکت های خارجی و شکستن انحصار توسعه نفت و گاز برای یک کشور سود قابل توجهی دارد. رقابت پذیری، سرمایه گذاری بخش خصوصی، رشد اقتصادی، خودکفایی انرژی و پیشرفت های تکنولوژیکی را ارتقا می دهد.

صدور پروانه استخراج نفت و گاز به بخش خصوصی، راهکاری برای حل معضل ناترازی گاز در زمستان

فرشاد جامع کارشناس انرژی در رابطه با مشکل ناترازی گاز و اقدام مهم حاکمیت در صدور پروانه استخراج نفت و گاز به بخش غیردولتی و شرکت های خارجی گفت: بسیاری از کشورها با مشکلات عدم تعادل انرژی روبرو هستند، جایی که تقاضا برای انرژی از عرضه داخلی فراتر می رود. ایران نیز با وجود منابع نفتی و گازی زیاد به دلیل مدل غلط و انحصاری توسعه میادین نفت و گاز و همچنین شدت بالای مصرف انرژی در زمستان به مشکل ناترازی انرژی در بخش گاز دچار شده است.

وی ادامه داد: از همین رو شکستن انحصار در توسعه نفت و گاز می تواند با افزایش برداشت نفت و گاز کشور به رفع این موضوع کمک بزرگی خواهد کرد. ورود شرکت‌های غیردولتی و خارجی، تخصص، فناوری و سرمایه‌گذاری بیشتری را به همراه دارد و کشور را قادر می‌سازد تا از ذخایر استفاده نشده قبلی استفاده کند و تولید را افزایش دهد. همچنین توسعه میادین نفت و گاز نقش حیاتی در رشد اقتصادی و امنیت انرژی یک کشور دارد. شکستن انحصار کنترل دولت بر اکتشاف و استخراج منابع نفت و گاز و اجازه ورود شرکت های غیردولتی و خارجی می تواند مزایای بی شماری را به همراه داشته باشد.

این کارشناس حوزه انرژی در رابطه با اهمیت ورود سرمایه بخش غیردولتی و شرکت های خارجی با شکستن انحصار توسعه میادین نفت و گاز اظهار کرد: با گسترش استخراج نفت و گاز، کشورها می توانند وابستگی خود را به واردات کاهش دهند و به خودکفایی انرژی برسند. این نه تنها امنیت انرژی کشور را افزایش می دهد، بلکه آسیب پذیری را در برابر نوسانات قیمت جهانی کاهش می دهد. در دسترس بودن انرژی قابل اعتماد و مقرون به صرفه برای رشد اقتصادی، توسعه صنعتی و بهبود استاندارد زندگی برای جمعیت بسیار مهم است. سرمایه گذاری خارجی سرمایه اضافی را برای کشور به ارمغان می آورد و باعث رشد اقتصادی و ایجاد فرصت های شغلی می شود. می تواند به مدرن سازی زیرساخت ها، بهبود لجستیک و ایجاد یک شبکه زنجیره تامین قوی کمک کند. علاوه بر این، شرکت های خارجی می توانند دسترسی به بازارهای جهانی را فراهم کرده و صادرات محصولات نفتی و گازی را تسهیل کرده و منابع درآمدی کشور را متنوع کنند.

وی با اشاره به تقویت نوآوری و فضای رقابتی در صنعت برداشت نفت و گاز کشور با صدور پروانه استخراج نفت و گاز به بخش غیردولتی و شرکت های خارجی گفت: صدور پروانه استخراج نفت و گاز به بخش غیردولتی و شرکت های خارجی و شکستن انحصار توسعه نفت و گاز برای یک کشور سود قابل توجهی دارد. رقابت پذیری، سرمایه گذاری بخش خصوصی، رشد اقتصادی، خودکفایی انرژی و پیشرفت های تکنولوژیکی را ارتقا می دهد. با پذیرش بازار بازتر و رقابتی تر، کشورها می توانند استخراج منابع نفت و گاز خود را بهینه کنند، نوآوری را تقویت کنند، شغل ایجاد کنند و توسعه کلی اقتصادی خود را افزایش دهند. برای دولت ها بسیار مهم است که سیاست ها و مقررات موثری را طراحی کنند که مشارکت شرکت های غیردولتی و خارجی را تشویق کند و در عین حال از منافع کشور محافظت کند و توسعه پایدار را ارتقا دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.