۱۷ دی ۱۳۹۱ - ۰۰:۴۱
کد خبر: 95787

رجب طیب اردوغان در مصاحبه با تلویزیون ملی ترکیه تأیید کرده است که مقامهای امنیتی این کشور با عبدا... اوجلان رهبر زندانی کردهای ترکیه به مدت دو روز در زندان «ایمرالی» دیدار و مذاکره کرده اند.<BR>

موج سواری اردوغان

زندان ایمرالی در یک جزیره که در طول تاریخ محل حبس افراد خاص از زمان امپراتوری عثمانی تا به امروز بوده است، بنایی مستحکم و بدون ارتباط با جهان خارج است.
عبدا... اوجلان از سال 1999 که بازداشت و محاکمه شد در این زندان نگهداری می شود و برای اولین بار است که نخست وزیر ترکیه صحبت از مذاکره با رهبر کردهای ترکیه را به زبان آورده است.علاوه بر این تأیید شده است که دو تن از نمایندگان کرد مجلس ملی ترکیه نیز با اوجلان ملاقات کرده‌اند. بنابراین پرسش این است که آیا ترکیه در سیاستهایش در قبال کردهای این کشور تغییری را مدنظر دارد و اگر آنگونه است دلایل آن چیست؟ اهمیت این مسأله را باید در تحولات منطقه ای از جمله تحولات سوریه و عراق و خاصه در ارتباط با کردها در نظر گرفت.احزاب کرد عراقی از جمله حزب دمکرات کردستان به رهبری مسعود بارزانی نگاه خاص خود را به مسأله کردها دارند، نگاهی که تحولات سوریه و عقب نشینی ارتش این کشور از مناطق کردنشین و واگذاری قدرت محلی به احزاب کرد از جمله حزب «همبستگی دموکراتیک» که پیوندهای بسیار نزدیکی با «پ ک ک» به رهبری عبدا... اوجلان دارد، آن را تقویت کرده است.
واقعیت آن است که مسأله کردها در شرایط کنونی از منطقه فراتر رفته و از نگاه خود کردها در مناسب ترین و مساعدترین فرصت و زمان برای تحقق آرمانهای قوم محور آنها قرار دارد تا آنجا که برخی پنهان نمی کنند که دنیای غرب در معاهد «سور» و طراحی نظام بعد از فروپاشی امپراتوری عثمانی کردها را فراموش کرده و اکنون ناچار است آن اشتباه تاریخی را اصلاح کند.بنابراین اردوغان در آستانه سفری که قرار است با طرح ویژه ای برای کردها به واشنگتن برود ناچار است قبل از هر امر دیگری با مسأله کردها و «پ ک ک» در داخل ترکیه برخوردی متفاوت تر از گذشته داشته باشد.
شکستن تابوی مذاکره با اوجلان و حزب کارگران کردستان ترکیه(پ ک ک) بی ارتباط با درک ضرورتهای جدید منطقه ای نیست و نخست وزیر اسلامگرای ترکیه به موقع درک کرده است که نمی تواند دو ادعای عظمت طلبانه ترکیه را به پیش ببرد مگر آنکه در مسأله کردها ابتکار عملی واقعی به خرج دهد.
پیروزی در پان ترکیسم و پان اسلامیسم هر دو نیازمند درک واقعیتهای جدید منطقه ای است که تحولات دنیای عرب در آن دارد، همگان را غافلگیر می کند.اردوغان می‌خواهد در این میدان غافلگیر نشود و کلید این مسأله و حل این معما در دستان زندانی «ایمرالی» است. لااقل ترکها اینطور فکر می کنند، هرچند ممکن است واقعاً اینطور نباشد.رهبران «پ ک ک» که در کوهستانهای قندیل مستقر شده‌اند و هزاران چریک مسلح در اختیار دارند به مراتب از عبدا... اوجلان در این سالها رادیکال تر شده اند و این یک سؤال جدی است که در صورت توافق او با دولت ترکیه برای یک معامله سیاسی آیا از او تبعیت خواهند کرد؟
پاسخ این سؤال به درستی روشن نیست همانطور که معلوم نیست «پ ک ک» در قبال چه امتیازی حاضر خواهد بود که سلاح خود را زمین بگذارد!.«پ ک ک» هدفهای اصلی اعلام شده دارد که عبارتند از:
1- تغییر قانون اساسی مصوب 1982 ترکیه که نظامیان وقت آن را تدوین کرده اند و تأمین حقوق مساوی کردها و ترکها بعنوان دو قوم مساوی الحقوق
2- آزادی کامل فرهنگی کردها
3- حذف و تغییر ساخت متمرکز قدرت در آنکارا و طراحی نظام غیر متمرکز در قالب نوعی فدرالیسم پیشرفته.
درباره اینکه درخواستهای «پ ک ک» تا چه اندازه برای دولت ترکیه قابل هضم باشد تردیدهای جدی وجود دارد، با این حال برای اردوغان یک واقعیت روشن شده است.
بهار عربی دیر یا زود به آنکارا خواهد رسید و قبل از آنکه دیر شده باشد ترکیه مدعی ارایه الگوی قدرت جایگزین نظمهای موجود می باید سوار موج شود.
اوجلان می تواند این موج سواری را تسهیل کند و یا آن را با مانع روبرو کند. درست به همین دلیل است که هاکان فیدان رئیس سازمان امنیت ترکیه به مدت دو روز در ایمرالی با اوجلان مشغول بحث و مذاکره بود و «احمد ترک» و «آپلا آکاد» دو نماینده کرد حزب صلح و آشتی ترکیه نیز اجازه یافتند با اوجلان گفتگو کنند.هر چند هنوز خیلی زود است که بتوان گفت «پ ک ک» سلاح بر زمین خواهد گذاشت ولی ترکیه راهی جز مصالحه با کردها پیش رو ندارد، مگر آنکه از جاه طلبی پان ترکیسم و پان اسلامیسم دست بکشد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بختياري IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    0 0
    احبار روز را مي خوانم ازشما تشكر قدرداني مي شود