مدیر اجلاس روسای دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی گفت: فرصتی برای روسای دانشگاه‌های سراسر کشور ایجاد می‌شود که با خواسته‌های وزارتخانه‌های دیگر آشنا و به همین تناسب می‌توانند فعالیت‌های خود را برای نیازها و حل مسائل بخش‌های دیگر پیگیری و برنامه ریزی کنند.

فرصتی برای هم‌گرایی وزارتخانه‌ها در فضای دانشگاهی

به گزارش قدس خراسان، نشست خبری اجلاس روسای دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور در مشهد برگزار شد.

مدیر اجلاسیه و سرپرست معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع دانشگاه فردوسی در ابتدای این نشسته بیان کرد: این اجلاسیه که از تاریخ ۴ تا ۶ بهمن‌ماه در مشهد برگزار خواهد شد،  به صورت دوره‌ای توسط وزارت علوم با هدف هماهنگ سازی و پیگیری اهداف وزارت در حوزه اموزش عالی و  فناوری برگزار می‌شود. در این نشست هم اندیشی حول محورهای کلیدی اموزش عالی پیگیری خواهد شد.

حسین باغگلی افزود: ۵ محور کلیدی در این نشست دنبال می‌شود که شامل مرجعیت و دیپلماسی علمی، فناوری و نوآوری، آموزش و پرورش و برونداد هدفمند، نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری، شاگرد فناور و نوآور پروری و تولید خدمت، ثروت و سرمایه از دانش است. در این نشست که با حضور وزیر علوم و ۳ وزیر دیگر برگزار می‌شود،  همکاری‌های بین بخشی و بین وزارتی تشریح و انتظارات وزارت علوم در تحقق اهداف به بحث گذاشته می‌شود.

وی ویژگی این نشست را حضور پارک های علم و فناوری در کنار دانشگاه عنوان کرد و افزود: مطالبه وزارت علوم در پیوند جدی موسسات آموزش عالی با فضاهای اجرایی در این بستر تداعی می‌شود. در افتتاحیه رویکردهای کلی نشست ارائه می‌شود و پس از آن وارد پنل‌های  ۳گانه دانشگاه‌ها و مجموعه‌های آموزش عالی، موسسات وابسته و پارک‌های علم و فناوری می‌شویم. در روز دوم و سوم پنل‌ها با حضور افراد مرتبط از سایر دستگاه‌ها ادامه پیدا می‌کنند.

باغگلی تاکید کرد: برای وزارت علوم این موضوع اهمیت دارد که بتواند اهداف خود را به صورت بین بخشی پیگیری کند. چراکه چالش ما تا امروز این بوده است که مجموعه‌ها به صورت جزیره‌ای و جدا از هم فعالیت می‌کنند و نوآوری ویژه وزارت علوم این است که از یک طرف سیستم های داخلی را همگرا می‌کند و از طرفی حوزه هایی که امکان فعالیت بین بخشی با آن‌ها وجود دارد را به نشست فرا می‌خواند. این فرصت برای رؤسای دانشگاه‌های سراسر کشور ایجاد می‌شود که با خواسته‌های وزارتخانه‌های دیگر نیز اشنا شوند و به همین تناسب می‌توانند فعالیت های خود را برای نیازها و حل مسائل بخش‌های دیگر پیگیری و برنامه ریزی کنند.

وی با اشاره به قدمت  و جایگاه دانشگاه فردوسی افزود: این دانشگاه به عنوان سومین دانشگاه مادر کشور و  دانشگاه‌ مادر در شرق کشور، افتخار میزبانی این اجلاس را دارد. این نشست‌ها مختص روسای دانشگاه‌هاست و امیدواریم همکاری خوبی که بین بخش‌های مختلف در مشهد وجود دارد بتواند نمای مطلوبی از میزبانی مشهد برای دانشگاه باشد. از طرفی برگزاری این نشست در مشهد این فرصت را فراهم می‌کند که به عنوان میزبان نشست های اختصاصی بیشتری داشته باشد و امیدوار باشیم در طی نشسته های جانبی بتوانیم زمینه های همکاری بیشتری را با دانشگاه‌های مختلف فراهم کنیم.

مدیر حوزه ریاست و مشاور رئیس دانشگاه فردوسی نیز در ادامه این نشست خبری عنوان کرد: این نشست حدود ۱۴ سال پیش در مشهد برگزار شده و امسال دوباره میزبانی به عهده دانشگاه فردوسی است.

سیدعلی ضیایی ادامه داد: تعداد دانشگاه‌هایی که برای اجلاس اعلام حضور کردند، ۱۱۰ دانشگاه و موسسه اموزش دولتی است. همچنین ۲۸ پژوهشگاه و ۳۸ پارک علم فناوری اعلام امادگی کردند.  همزمان سه پنل مختلف شامل موضوعات دانشجویی، آموزشی و ارتقا اعضای هیئت علمی پیگیری خواهد شد.

وی تاکید کرد: دانشگاه فردوسی جزو ۳ دانشگاه برتر جامع کشور  و رتبه اول در شرق کشور است. در این نشست جلسات مختلفی باحضور مسولان استانی و کشوری و هیئت امنای دانشگاه‌های مختلف برگزاری می‌شود.

در ادامه مدیر همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه فردوسی نیز بیان کرد: این نشست با هدف تبادل نظر، بررسی راهبردها و انتقال تجربه بین راهبران اصلی نظام آموزش عالی هرسال یک تا دو مرتبه برگزار می‌شود. تلاش ما این است در فضایی جدید، فرصت انتقال تجربه را مهیا کنیم تا به راحتی تجربیات دانشگاه منتقل شود.

حسین بذرافشان مقدم افزود: وزرایی که در این نشست حضور خواهند داشت، وزرای اطلاعات، صمت و ارشاد هستند. همچین چند شخصیت‌ کشوری و لشکری دیگر نیز با این رویکرد که دانشگاه محلی برای رفع نیازهای کشور است در این اجلاس شرکت می‌کنند و این ارتباط محقق خواهد شد.

وی هم‌چنین از دو اتفاق ویژه و مهم که طی این اجلاس رخ خواهد داد خبر داد که اطلاعات آن به زودی منتشر می‌شود.

بذرافشان مقدم همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه این اجلاس چه تاثیری در پیشبرد اهداف بین‌المللی شدن دانشگاه فردوسی خواهد داشت گفت: نظر به آنچه جناب مخبر، معاون رئیس‌جمهور چندی پیش مبنی بر ظرفیت بین‌المللی شدن دانشگاه بیان کردند، اگر ما دانشگاه را به عنوان نهاد پیشران اجتماعی درنظر بگیریم، می‌تواند تاثیر بسزایی در برقراری ارتباط با کشورهای اطراف و بومی سازی بسیاری از مسائل داشته باشد که با آن درگیر هستیم. این مساله جزو راهبردهای مهم وزارتخانه است و به زودی درخصوص فعالیت‌های توسعه یافته دانشگاه فردوسی خواهید شنید. در این نشست نیز پیرامون ابزارها و راهکارهای مختلف این مساله صحبت خواهد شد. دانشجویان بین‌المللی به عنوان مزیت استراتژیک جمهوری اسلامی استفاده خواهند شد و در نقشه کامل بین‌المللی سازی مدنظر خواهند بود.

در پایان این نشست نیز از پوستر این اجلاس رونمایی شد.

اجلاس روسای دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور از ۴ تا ۶ بهمن‌ماه در مشهد برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.