رئیس‌جمهور، گفت: جمهوری اسلامی ایران هیچ تردیدی در جهت مبارزه با تروریسم و امن کردن منطقه از حضور اشرار در خود راه نداده است.

رئیسی در نشست خبری مشترک با اردوغان: ایران هیچ تردیدی در جهت مبارزه با تروریسم و امن کردن منطقه ندارد

به گزارش قدس آنلاین، نشست خبری مشترک آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و «رجب طیب اردوغان» رؤسای جمهور ایران و ترکیه امروز (چهارشنبه، 4 بهمن) در آنکارا پایتخت ترکیه برگزار شد.

آیت‌الله سیدابراهیم در این نشست خبری، گفت: بسیار خرسندم از اینکه امروز در کشور دوست، برادر و همسایه ترکیه، بنده و همکارانم حضور داریم.

وی افزود: نشست عالی همکاری‌های اقتصادی دو کشور با حضور رئیس‌جمهور کشور ترکیه، وزرا و مسئولان این کشور و نیز همکاران من از جمهوری اسلامی ایران تشکیل شد.

رئیس‌جمهور گفت: در این جلسه ما نقطه نظرات مشترکی را با رئیس‌جمهور ترکیه و دولت این کشور داشتیم، ما به دنبال همکاری‌های بسیار خوبی که در این سال‌ها با کشور ترکیه داشتیم، هستیم، بنای ما بر ارتقا و توسعه سطح این روابط است، معتقدیم ظرفیت جمهوری اسلامی ایران و ظرفیت کشور همسایه دوست و برادر ما ترکیه، ظرفیت بالایی است.

رئیسی ادامه داد: با این ظرفیت‌هایی که بین دو کشور وجود دارد، می‌تواند سطح روابط ما توسعه پیدا کرده و نیز در همه حوزه‌ها ما می‌توانیم جهشی داشته باشیم.

وی اظهار کرد: ما نسبت به مسائل اقتصادی و تجاری به دنبال گام‌هایی که تاکنون برداشتیم، مصمم هستیم که سطح روابط اقتصادی و تجاری را توسعه دهیم و هدف‌گذاری کرده‌ایم در گام اول، ۳۰ میلیارد دلار را با تلاش همکارانم در جمهوری اسلامی ایران و همه فعالان اقتصادی و تجاری و عزیزانمان در کشور ترکیه، سطح روابط تجاری و اقتصادی ایران توسعه پیدا کند و این کار کاملا انجام شدنی است.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: در حوزه انرژی در جمهوری اسلامی ایران ظرفیت بسیار خوبی امروز وجود دارد و ما تصمیم گرفته‌ایم که نسبت به توسعه کار در حوزه انرژی، نفت و گاز با کشور ترکیه روابط خود را توسعه دهیم و این امکان کاملاً وجود دارد.

رئیسی خاطرنشان کرد: در حوزه جاده‌های مواصلاتی و ارتباطی، ما در جلساتی که داشتیم، تصمیم گرفتیم که در این حوزه هم گام‌های بیشتری را در جهت توسعه روابط بین دو کشور برداریم.

وی خاطرنشان کرد: نسبت به حوزه‌های فرهنگی که بسیار اهمیت دارد، با توجه به حوزه تمدنی، تاریخی و پیشینه کهنی که هر دو کشور دارند نیز در واقع در یک حوزه تمدنی واقع شده‌ایم، ما می‌توانیم گام‌هایی در جهت توسعه فرهنگی که هویت این منطقه و ملت مسلمان در ایران و ترکیه است، برداریم.

رئیس‌جمهور بیان کرد: موضوع مهم در خصوص تصمیمی که در مبارزه با تروریسم، موادمخدر و جرائم سازمان‌یافته گرفتیم، در جهت مبارزه با تروریسم، همکاری‌های دو کشور بسیار اهمیت دارد. شما اصحاب رسانه و فرهیختگان می‌دانید که جمهوری اسلامی ایران هیچ تردیدی در جهت مبارزه با تروریسم و امن کردن منطقه از حضور اشرار در خود راه نداده است.

رئیسی با گرامیداشت یاد و خاطره قهرمان مبارزه با تروریسم، شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی، بیان کرد: جریان داعشی که با اقدام آمرکایی‌ها ایجاد شد، به‌گونه‌ای که آن‌ها رسما در مبارزه انتخاباتی و در رسانه‌ها اعلام کردند که داعش را ما تشکیل دادیم، آنچه شما از جنایت‌هایی که داعش در منطقه مرتکب شده است و امروز هم دارد انفجارها و ترورها را در منطقه برعهده می‌گیرد، این دست‌ساخته آمریکایی‌ها و از ناحیه رژیم صهیونیستی مورد حمایت قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: گروه‌های تروریستی که امروز مورد حمایت کشورهای غربی هستند در ترکیه، عراق، سوریه، افغانستان و نقاط دیگر منطقه در حال جنایت هستند، امروز راهکار برخورد با تروریسم همکاری کشورهای منطقه و اراده جدی آن‌ها برای مقابله با تروریسم است.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: ما معتقدیم امنیت ترکیه و کشورهای منطقه، امنیت ماست و کوچک‌ترین ناامنی در در هر کجای این منطقه ناامنی برای همه منطقه تلقی می‌شود و لذا مصمم هستیم که با تروریسم مقابله کنیم و معتقدیم می‌توانیم با این پدیده دست‌ساخته نظام سلطه برخورد کنیم.

رئیسی با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، عنوان کرد: مسأله‌ای که تمام وجدان‌های بیدار در جهان را هوشیار کرده است، به خاک و خون کشیده شدن زنان و کودکان فلسطینی توسط رژیم صهیونیست است، لذا مسأله فلسطین امروز مسأله اول جهان اسلام و شاید جهان بشریت است و همگان نسبت به این ظلم‌ها و  جنایت‌ها متأثر هستند.

وی تأکید کرد: بدتر از این جنایات، آن است که این اقدامات مورد حمایت رسمی آمریکا و برخی دیگر از کشورهای اروپایی بوده و در حقیقت آمریکا است که مرتکب جنایات در غزه می‌شود. تأسف‌بارتر از این، عدم کارآمدی سازمان‌های بین‌المللی برای برخورد با جنایات رژیم صهیونیستی است. آنانی که مدعی حفظ حقوق بشر هستند امروز از کارآمدی به حاشیه رفتند و هیچ کارایی ندارند و حتما همکاری ما با ترکیه و سایر کشورها و مردم آزادانه جهان می‌تواند جنایات رژیم صهیونیستی در غزه را متوقف کند.

رئیس‌جمهور تأکید کرد: آنچه در جهان امروز ما شاهد آن هستیم، نظم ناعادلانه است که سازمان ملل، شورای امنیت و اتحادیه و سازمان‌های دفاع از حقوق انسان هیچ کاری از آن‌ها بر نمی‌آید و همه آن‌ها از کارایی افتاده‌اند و لذا حتماً باید دنبال شکل‌گیری یک نظم عادلانه جهانی بود و حتما همکاری ما با کشور ترکیه و سایر کشورها می‌تواند تأثیرگزار باشد.

رئیسی عنوان کرد: ما معتقدیم که در این عرصه که این سازمان‌ها هیچ کارایی ندارند، حتماً می‌تواند محدودسازی ارتباط با رژیم صهیونیستی مؤثر باشد و این را ما تردید نداریم که علیه رژیم صهیونیستی باید اقداماتی شود که برای این رژیم و ظلم‌هایش بازدارندگی داشته باشد.

وی ادامه داد: قطع شریان‌های حیاتی و روابط سیاسی و اقتصادی رژیم صهیونسیتی می‌تواند در جهت وادار کردن این رژیم بر پایان ظلم‌ها و جنایت‌هایش بر ملت مظلوم فلسطین مؤثر واقع شود.

رئیس‌جمهور گفت: ما معتقدیم اقدامات کشورهای مرتبط با رژیم صهیونیستی می‌تواند در جهت وادار کردن این رژیم به پایان دادن به این همه ظلم و جنایت مؤثر باشد.

رئیسی ادامه داد: ما در مذاکراتی که با رئیس‌جمهور ترکیه داشتیم هر دو بر حمایت از فلسطین و حمایت از مقاومت اسلامی در فلسطین توافق داریم، هر دو توافق داریم که حقوق فلسطینیان باید به آن‌ها داده شود و آن‌هایی که ظلم بر فلسطینیان کردند و حق آن‌ها را اشغال کردند، باید محاکمه و نیز باید کشور آن‌ها را رفع اشغال و خسارت این سال‌ها را به فلسطینیان بپردازند.

وی عنوان کرد: هیچ تردیدی نداریم که امروز که بیش از ۱۰۰ روز از جریان غزه می‌گذرد، پیروز این میدان فلسطین و شکست خورده این میدان رژیم صهیونیستی است، بعد از این هم معتقد هستیم فلسطین قهرمان و مقتدر پیروزی را همراه خود خواهد داشت.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: اعتقاد دارم که همکاری دو کشور می‌تواند، منافع دو کشور و دو ملت را در برداشته باشد و حتما اجرا شدن این توافقات می‌تواند به نفع دو کشور و منطقه تمام شود، ما می‌توانیم با همکاری با کشور ترکیه بسیاری از مسائل نه فقط دوجانبه بلکه مسائل منطقه‌ای، فرا منطقه‌ای و مسائل بین‌المللی را حل کنیم

رئیسی در پایان گفت: ما معتقدیم که دو کشور بزرگ و مهم در منطقه هستیم و ارتباط خوب بین دو کشور می‌تواند بسیاری از مسائل منطقه‌ای و جهانی را حل کند.

به گزارش فارس، هیأت‌های عالی‌رتبه ایران و ترکیه امروز (چهارشنبه، 4 بهمن‌) اسناد همکاری دوجانبه را به امضا رساندند.

در این نشست 10 سند همکاری در حوزه‌های ریلی، تبادل انرژی، راه‌اندازی مناطق آزاد تجاری مشترک و همچنین در حوزه فرهنگی و ارتباطات به امضا رسید.

رئیس‌جمهور برای انجام یک سفر رسمی ظهر امروز چهارشنبه به وقت محلی با استقبال «عثمان آشکین‌بک» رئیس کمیسیون مشترک و وزیر ورزش و جوانان ترکیه وارد آنکارا پایتخت این کشور شد.

رئیسی در این سفر پس از استقبال رسمی از سوی «رجب طیب اردوغان»، با وی ملاقاتی خصوصی خواهد داشت و سپس هشتمین نشست شورای‌عالی همکاری‌های ایران و ترکیه به ریاست دو رئیس‌جمهور برگزار می‌شود.

آیت‌الله رئیسی در آغاز سفر خود به ترکیه در محل کاخ ریاست جمهوری «آق‌سرای» از سوی «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور این کشور مورد استقبال رسمی قرار گرفت.

در مراسم استقبال رسمی از رئیسی ابتدا سرود ملی دو کشور نواخته شد و سپس روسای جمهور از یگان تشریفات حاضر سان دیدند.

در حین نواخته شدن سرود ملی 21 گلوله توپ به مناسبت حضور رئیس جمهور کشورمان و هیئت عالی همراه شلیک شد.

رئیسی و اردوغان پس از این مراسم اعضای هیئت‌های عالی‌رتبه را به یکدیگر معرفی کردند.

پایان پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.