وزارت خارجه آفریقای جنوبی با انتشار بیانیه‌ای تدابیر موقتی که دیوان بین‌المللی کیفری(لاهه) علیه رژیم صهیونیستی تحمیل کرد را مورد ستایش قرار داد.

آفریقای جنوبی: حکم دادگاه لاهه، پیروزی قاطع حکمرانی قانون بود

دولت این کشور تاکید کرد که حکم دادگاه لاهه یک پیروزی قاطع برای حاکمیت قانون و نقطه عطفی مهم در جستجوی عدالت برای ملت فلسطین است.

در بیانیه وزارت خارجه آفریقای جنوبی آمده است: شورای امنیت سازمان ملل متحد اکنون به طور رسمی از حکم دادگاه مطلع خواهد شد. حق وتو برخی کشورها نمی‌تواند مانع برقراری عدالت بین‌المللی شود به ویژه در بحبوحه شرایط غزه که هر لحظه به واسطه اقدامات اسرائیل و نقض کنوانسیون نسل‌کشی، وخیم‌تر می‌شود.

همچنین در این بیانیه تاکید شده است: کشورهای ثالث هم‌اکنون گوش به زنگ وجود خطر جدی نسل‌کشی علیه مردم فلسطین در غزه هستند و در نتیجه به منظور جلوگیری از نسل‌کشی اسرائیل و حصول اطمینان از اینکه خودشان از طریق کمک و مشارکت در ارتکاب نسل‌کشی، ناقض کنوانسیون نسل‌کشی نیستند، باید به طور مستقل و آنی اقدام کنند. این مساله قطعاً تمام کشورها را نسبت به توقف تأمین بودجه و تسهیل اقدامات نظامی اسرائیل که بر پایه منطق، نسل‌کشی است، ملزم می‌کند.

در این بیانیه آمده است: آفریقای جنوبی به منظور دفاع از حقوق بشر از جمله حق اولیه یعنی حق حیات فلسطینیان در غزه که تجاوز نظامی اسرائیل، قحطی و بیماری همچنان آن را در خطری گزاف قرار داده است، همچنان به اقدام در چهارچوب مقررات حکمرانی جهانی ادامه خواهد داد و همچنین در راستای اعمال عادلانه و برابر قوانین بین‌المللی برای همه و در جهت منافع جمعی تمام بشریت، قدم برخواهد داشت. حکم این دادگاه درباره تدابیر موقتی همگام با کنوانسیون نسل‌کشی، گامی تاریخی و چشمگیر در راستای نیل به این هدف است.

نالِدی پاندور، وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی نیز گفت: آنچه که لازم بود را برای حفاظت از جان هزاران فلسطینی در نوار غزه انجام دادیم. دستورات دیوان بین‌المللی کیفری بدون آتش‌بس قابل اجرا نیست. دوست داشتیم دادگاه لاهه حکم توقف جنگ در غزه را صادر کند. ما باید از اسرائیل بخواهیم به قوانین بین‌الملل پایبند باشد. در کنار ملت فلسطین ایستاده‌ایم و از آن‌ها می‌خواهیم امید خود را از دست ندهند.

«جوآن دونوگو» قاضی دادگاه لاهه ساعتی پیش در جلسه صدور حکم درباره شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی درباره وقوع نسل کشی در غزه، تاکید کرد: ما به شدت درباره ادامه کشته شدن غیرنظامیان در نوار غزه نگران هستیم.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.