چهار سرمربی برجسته دنیای فوتبال با راهیابی به جمع تیم‌های مرحله یک هشتم جام ملت‌های ۲۰۲۳ آسیا این فرصت را دارند تا نه‌تنها جام را بالای سر ببرند، بلکه در این مسیر تاریخ‌سازی کنند.

چهار سرمربی برجسته جهان در دوحه؛ جنگ برای قهرمانی، برای جاودانگی

به گزارش قدس آنلاین، با پایان مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا که پنجشنبه هفته گذشته به سرانجام رسید، یورگن کلینزمن(کره جنوبی)،روبرتو مانچینی(عربستان)، خوان آنتونیو پیزی(بحرین) و هاجیمه موریاسو(ژاپن) همچنان در دور رقابت‌ها حضور دارند.

درباره سه نام نخست، فتح هجدهمین دوره جام ملت‌های آسیا، پای هر کدام از آنها را به محفلی انحصاری مربیانی باز می‌کند که دست کم در ۲ قاره، با ۲ تیم ملی فاتح از دل مسابقات بیرون آمده‌اند. این دستاورد را نخستین بار روژه لِمر، با تیم ملی تونس در جام ملت‌های آفریقا در فوریه ۲۰۰۴ به دست آورد. پیش‌تر او تیم ملی فرانسه را در سال ۲۰۰۰ به قهرمانی یورو رسانده و به حسرت ۱۶ ساله آبی‌ها پایان داده بود.

سپس نوبت به کارلوس آلبرتو پریرا رسید؛ کسی که برزیل را در جولای ۲۰۰۴ به هفتمین قهرمانی کوپا آمریکا رساند و آرژانتین را در فینال مغلوب کرد. این قهرمانی به ۲ قهرمانی او در جام ملت‌های آسیا(یکی به همراه کویت در سپتامبر ۱۹۸۰ و دیگری به همراه عربستان در دسامبر ۱۹۸۸) اضافه شد. پریرا همچنین برزیل را به قهرمانی در جام جهانی ۱۹۹۴ رساند و همچنان تنها سرمربی است که جام ملت‌های آسیا را دوبار تصاحب کرده است.

تام سرمانی نیز سه قهرمانی قاره‌ای را در جیب دارد. او در مه ۲۰۱۰ و پس از به قهرمانی رساندن تیم ملی زنان استرالیا در جام ملت‌ها، به سومین سرمربی فهرست بالا اضافه شد. مرد اسکاتلندی پیش‌تر در اکتبر ۱۹۹۴ با این تیم رقابت‌های قهرمانی اقیانوسه را فتح کرده بود و در دسامبر ۲۰۱۸ با نیوزیلند نیز یک بار دیگر فاتح این تورنمنت شد.

در قطر، مانچینی این فرصت را دارد تا قهرمانی در جام ملت‌های آسیا را به قهرمانی با آتزوری در یورو ۲۰۲۰ اضافه کند. این در حالی است که قهرمانی در جام ملت‌های آسیا برای کلینزمن که در سال ۱۹۹۰ به عنوان بازیکن جام جهانی را بالای سر برد، به گنجه افتخارات او از جمله قهرمانی با آمریکا در «جام طلایی کونکاکاف» افزوده خواهد شد.

پیزیِ آرژانتینی نیز در صورت رساندن بحرین به نخستین قهرمانی تاریخ این تیم در جام ملت‌های آسیا که البته بعید به‌نظر می‌رسد، باید در کمد افتخاراتش که با جام قهرمانی کوپا آمریکا در سال ۲۰۱۶ به همراه شیلی مزین شده است، اندکی جا باز کند.

درباره موریاسو اما داستان فرق دارد. او در صورت قهرمانی با ژاپن در این رویداد، نخستین جام قاره‌ای را در کسوت سرمربی بالای سر خواهد برد و رکورد سامورایی‌ها در فتح این تورنمنت را به پنج خواهد رساند. همچنین در صورت قهرمانی ژاپن، مرد ۵۵ ساله ژاپنی به تنها مربی تیم‌های ملی مردان آسیا بدل خواهد شد که هم در کسوت بازیکن و هم در قامت سرمربی این افتخار را تجربه می‌کند.

موریاسو در سال ۱۹۹۲ که تنها ۲۴ سال داشت، در تمام بازی‌های جام ملت‌های آسیا غیر از فینال(به علت محرومیت) حضور پیدا کرد و در پایان با سامورایی‌ها نخستین جام تیم ملی ژاپن در این تورنمنت را بالای سر برد و پایه‌گذار روند درخشان آنها شد.

نکته جالب این است که قرعه هر چهار سرمربی در یک‌هشتم به یکدیگر خورده است. کلینزمن با کره که به‌دنبال نخستین جام آسیا از سال ۱۹۶۰ است، باید روز سه‌شنبه به مصاف مانچینی و عربستان برود. موریاسو نیز در صورتی که بخواهد به ماجراجویی ژاپن در این دوره ادامه دهد، باید رویای پیزی را قیچی کند. آنها چهارشنبه به مصاف یکدیگر خواهند رفت. دو تیم برنده در نهایت می‌توانند با کمی خوش‌شانسی در فینال دهم فوریه روبه‌روی یکدیگر قرار بگیرند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.