محمدی کارشناس اقتصادی: در تحولات اخیر مجلس با پیشنهاد دولت متاسفانه شاهد افزایش مالیات بر ارزش افزوده به ده درصد بودیم که در شرایط فعلی رکودی تولید توامان با تورم موجود در اقتصاد ایران، این تصمیم بسیار بحث برانگیز است و نگرانی‌هایی را در مورد تأثیرات منفی آن بر تورم و رکورد افزایش می دهد.

خروجی تصمیم جدید دولت و مجلس؛ افزایش نااطمینانی تولید، تشدید رکود و تورم بیشتر!

ارسلان محمدی کارشناس اقتصادی با اشاره به نگرانی موجود در افزایش درآمدهای مالیاتی دولت از محل افرایش فشار مالیاتی به مردم و تولید کشور در بودجه 1403 به خبرنگار قدس آنلاین گفت: در تحولات اخیر مجلس با پیشنهاد دولت متاسفانه شاهد افزایش مالیات بر ارزش افزوده به ده درصد بودیم که در شرایط فعلی رکودی تولید توامان با تورم موجود در اقتصاد ایران، این تصمیم به دلیل فشارهای تورمی بالقوه و پیامدهای منفی اقتصادی که ممکن است به همراه داشته باشد، نگرانی‌های بسیار جدی را در بین تولیدکنندگان، مردم و کارشناسان را برانگیخته است.

وی ادامه داد: افزایش مالیات بر ارزش افزوده اغلب به عنوان ساده ترین روش برای افزایش درآمدهای مالیاتی تلقی می شود. با این کار به طور موقت درآمد دولت را افزایش دهد، این رویکرد احتمالاً با فشارهای تورمی و رکود اقتصادی همراه خواهد بود.

این کارشناس اقتصادی در رابطه با فشارهای تورمی و رکود اقتصادی حاصل از این تصمیم عجیب سازمان برنامه و بودجه گفت: یکی از پیامدهای فوری افزایش مالیات بر ارزش افزوده، فشارهای تورمی است. هنگامی که بار مالیاتی به دوش مصرف کنندگان منتقل می شود، منجر به افزایش قیمت کالاها و خدمات می شود. این موضوع به نوبه خود قدرت خرید افراد را از بین می برد و سطح زندگی آنها را کاهش می دهد. علاوه بر این، افزایش قیمت های حاصل از فشار مالیاتی افزایش مالیات بر ارزش افزوده، یک مارپیچ تورمی ایجاد خواهد کرد که در آن کسب و کارها هزینه های افزایش یافته خود را به مصرف کنندگان منتقل می کنند و فشارهای تورمی را تشدید می کنند. علاوه بر تورم، افزایش مالیات بر ارزش افزوده نیز می تواند به رکود اقتصادی منجر شود. همانطور که مصرف کنندگان با قیمت های بالاتر و کاهش قدرت خرید مواجه می شوند، تقاضای کلی آنها برای کالاها و خدمات کاهش می یابد. این کاهش تقاضا بر مشاغل تأثیر منفی می گذارد و منجر به کاهش تولید و از دست دادن شغل بالقوه می شود. در نتیجه، اقتصاد به عنوان یک کل آسیب می بیند و با یک دوره رکود عمیق تر مواجه می شود.

محمدی در رابطه با تأثیر نامتناسب و بیشتر افزایش مالیات بر ارزش افزوده بر گروه های کم درآمد گفت: یکی از جنبه های نگران کننده افزایش مالیات بر ارزش افزوده تاثیر آن بر گروه های کم درآمد است. این افراد در حال حاضر با چالش های مالی روبرو هستند و افزایش مالیات بر آنها فشار بیشتری می آورد. از آنجایی که مالیات بر ارزش افزوده معمولاً یک مالیات قهقرایی است، به این معنی که افراد با درآمد پایین‌تر را بیشتر از افراد با درآمد بالاتر تحت تأثیر قرار می‌دهد، بار مالیاتی به طور نامتناسبی بر دوش کسانی می‌افتد که توانایی پرداخت آن را ندارند. این امر نابرابری درآمد را تشدید می کند و شکاف ثروت را در جامعه افزایش می دهد.

وی در پایان گفت: تصمیم برای افزایش مالیات بر ارزش افزوده به ده درصد نگرانی‌هایی را در مورد تأثیرات منفی بالقوه آن بر تورم، رکود، نابرابری درآمد و اقتصاد غیررسمی افزایش می‌دهد. این وضعیت نااطمینانی اقتصاد را افزایش خواهد داد و بخش رسمی اقتصاد را به سمت بخش غیرشفاف و زیرزمینی اقتصاد سوق خواهد داد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.