مسؤول موزه وقف استان همدان از کشف کتیبه‌ ۷۷۲ ساله‌ از امامزاده سیدان اسدآباد و انتقال آن به موزه وقف استان خبر داد.

کشف کتیبه‌ ۷۷۲ ساله‌ از امام‌زاده سیدان اسدآباد

به گزارش قدس آنلاین، خسرو محمدی از کشف کتیبه‌ ۷۷۲ ساله‌ از امامزاده سیدان اسدآباد خبر داد و اظهار کرد: مدتی پیش این کتیبه کشف شد اما بعد از تکمیل مطالعاتی و طی فرآیندهایی با هماهنگی اداره میراث فرهنگی به سمع مردم رساندیم.

وی بیان کرد: امامزاده احمد محله‌ سیدان یکی از بقاع متبرکه‌ شهرستان اسدآباد استان همدان است و این بقعه با وجود این که دهه‌ها قبل بازسازی شده و چهره‌ آن تغییر کرده است اما یک کتیبه‌ معتبر ۷۷۲ ساله از آن باقی مانده که نام "احمد" بر آن نقر شده و نشان می‌دهد، در آن زمان نیز مانند امروز معروف و معتبر بوده است.

مسئول موزه وقف استان همدان با اشاره به اینکه کتیبه با بسم الله الرحمن الرحیم آغاز می‌شود و متن اصلی آن آیه‌ ۳۰ سوره‌ فصلت است گفت: مضمون آیه در وصف کسانی است که به خداوند یکتا ایمان آورده و بر باور خود پایمردی و ایستادگی کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در این آیه به ایمان آورندگان ثابت قدم توصیه شده که در برابر مصائب و مشکلات نترسند و غمگین نباشند که وعده‌ الهی حق است و بهشت از آن آنهاست عنوان کرد: در پایان کتیبه هم صاحب قبر را با القابی چون زاهد، صالح و محقق توصیف کرده‌ و تاریخ ۶۷۳ هـ.ق را بر آن نوشته‌اند.

محمدی خاطرنشان کرد: این تاریخ مصادف است با سال‌های حکومت آباقاخان مغول که از قضا در سال ۶۸۰ هـ.ق در همدان درگذشت و به گواهی برخی منابع تاریخی احتمالا در بقعه‌ شاهزاده حسین(ع) همدان دفن شده است.

مسئول موزه وقف استان همدان با تاکید به اینکه از دوران این شاه مغول در همدان یک اثر دیگر نیز باقی مانده که آن نسخه‌ خطی نهج البلاغه‌ کتابخانه‌ وقفی بهاءالملک است و در موزه وقف استان نگهداری می‌شود افزود: کتیبه‌ امامزاده سیدان اسدآباد نیز اکنون در موزه‌ وقف شهر همدان نگهداری می‌شود.

محمدی با بیان اینکه موزه‌ وقف همدان اولین و غنی‌ترین موزه‌ی وقف کشور به شمار می‌آید گفت: تاکنون ۷ اثر از آن به ثبت ملی رسیده است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.