ادعا شده که «حمله به عناصر ایرانی در سوریه یا عراق و همچنین دارایی‌های دریایی ایران در خلیج فارس» از جمله گزینه‌های روی میز پنتاگون است

محاسبه اشتباه و خطای استراتژیک بایدن / بیان تحلیلگران از تبعات هر گونه اقدام نظامی ایالات متحده علیه جبهه مقاومت

تبعات ماجراجویی های دولت بایدن در خاورمیانه، این روزها بد جور یقه مقامات کاخ سفید را گرفته. ایالات متحده که در راستای حمایت از رژیم اشغالگر صهیونیست، حضور میدانی اش در منطقه را گسترش داده اکنون منافع را در تیرس گروه های مقاومت می بیند؛ گروه هایی که برای خود رسالتی جز دفاع از ملت مظلوم فلسطین نمی بینند. شانه به شانه حملات پردامنه انصارالله یمن به شناورهای آمریکایی در دریای سرخ، آخرین حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به اشغالگران در پایگاه «برج 22»، با بر جای گذاشتن 3 کشته و 46 زخمی، شبی سخت برای آنها رغم زد. بعد این رخداد بایدن تحت فشار افکار عمومی داخلی و به جای اینکه به افکار جهانی توضیح دهد که نظایانش 12 هزار کیلومتر دور از مرزها آمریکا و در خاورمیانه چه می کند، به سرعت به اتهام زنی علیه ایران پرداخته و وعده انتقام داد.

در این راستا روز گذشته وبگاه «پالتیکو» از دستور رئیس جمهور آمریکا به مشاورانش برای ارائه گزینه‌های نظامی درپاسخ به مرگ سه سرباز آمریکایی خبر داد. در پی آن اسکای نیوز نوشت: جو بایدن امشب مجوز اقدام نظامی در خاورمیانه را صادر کرد و احتمالا این یکی از مهمترین تصمیمات ریاست جمهوری او خواهد بود. همزمان گمانه زنی ها در باره نوع پاسخ نظامی احتمالی ایالات متحده بالا گرفته و برخی منابع مدعی هستند با چراغ سبز بایدن، پاسخ آمریکا احتمالا در قالب موجی از حملات به مجموعه‌ای از اهداف باشد. ادعا شده که «حمله به عناصر ایرانی در سوریه یا عراق و همچنین دارایی‌های دریایی ایران در خلیج فارس» از جمله گزینه‌های روی میز پنتاگون است.

محاسبه اشتباه و خطای استراتژیک بایدن / بیان تحلیلگران از تبعات هر گونه اقدام نظامی ایالات متحده علیه جبهه مقاومت

واشنگتن به دنبال درگیری با تهران نیست

در حالی که مقامات واشنگتن در باب حمله به پایگاه نظامیشان در اردن انگشت اتهام را به سوی تهران گرفته اند اما مقاومت اسلامی عراق رسما این رویداد را بر عهده گرفته. همین مسئله نوع پاسخ ایالات متحده به این حمله را با چالش مواجه ساخته است.

حمیدرضا آصفی، سخنگوی پیشین وزرات امور خارجه در گفت و گو با قدس ضمن اشاره به این مسئله در باره سردرگمی آمریکا در نوع مواجه و پاسخ به نیروهای مقاومت، گفت: اگر ایالات متحده به دنبال حل مشکلات خود در منطقه غرب آسیا هست باید به رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از کشتار مردم بی گناه غزه و نسل کشی در این شهر فشار بیاورد. با این اقدام کم هزینه می تواند خودش را از منطقه نجات دهد. سفیر پیشین ایران در فرانسه با اشاره به اینکه واشنگتن با محاسبه اشتباه و در خطایی استراتژیک برای نجات تل آویو در بحران غزه درگیر یک جنگ فرامنطقه ای در باب المندب و حالا هم با کل جبهه مقاومت شده است، افزود: طی ماه های گذشته آمریکایی ها برای حمایت از نسل کشی صهیونیست ها بطور مستقیم وارد دریای سرخ شد و با ایجاد یک ائتلاف دریایی به مقابله با انصارالله یمن پرداخت اما با گذشت چند هفته این ائتلاف دریایی باشکست مواجه شد.

آصفی در پاسخ به این پرسش که آمریکا می تواند علیه مواضع ایران در منطقه اقداماتی انجام دهد، گفت: مقامات کاخ سفید به ویژه بایدن رئیس جمهور آمریکا بارها در سخنرانی های خود اعلام کردند به هیچ عنوان به دنبال درگیری مستقیم و جنگ با جمهوری اسلامی ایران نمی باشند و از طرف دیگر اگر واشنگتن کوچک ترین اقدامی بر علیه منافع ایران در منطقه انجام دهد نه تنها با واکنش سخت نیروهای مسلح کشورمان مواجه خواهد شد بلکه آمریکا و اسرائیل و حتی هم پیمانان آنها برای همیشه در باتلاق منطقه غرق خواهند شد. سخنگوی پیشین  وزرات امور خارجه در ادامه اظهار داشت: آمریکایی ها به جای اینکه به دنبال لفاظی با جمهوری اسلامی ایران باشند و از جنایات صهیوینست ها در غزه حمایت کنند رویکرد سیاست خود را در منطقه تغییر دهند دهند و به مجامع بین المللی کمک کنند تا مردم غزه به آرامش دست یابند؛ این تنها گزینه پیش روی آنها در غرب آسیا است.

محاسبه اشتباه و خطای استراتژیک بایدن / بیان تحلیلگران از تبعات هر گونه اقدام نظامی ایالات متحده علیه جبهه مقاومت

بایدن بر سر دو راهی سخت

مرتضی مکی کارشناس مسائل آمریکا هم طی گفتگو با قدس در تحلیل وقایع اخیر با بیان اینکه مقامات کاخ سفید همواره نسبت به تلفات انسانی خود حساس می باشند اظهار داشت: بعد حمله به پایگاه برج 22، هم اکنون بایدن در شرایط سختی برای تصمیم گیری به سر می برد. او هرچند که با یک لحن شدیدی نسبت به این موضوع واکنش نشان داده اما دوراهی سختی در پیش دارد. آنها بارها اعلام کردند به دنبال کنترل منطقه و جلوگیری از گسترش دامنه درگیری هستند اما هر نوع واکنش احتمالی آنها می تواند بنزینی بر آتش منطقه شود آن را شعله ور سازد.

کارشناس مسائل آمریکا اظهار کرد: آمریکایی ها امروز در باتلاق دریای سرخ و باب المندب گیر افتادند. اقدامی که آنها برای نجات اسرائیل در این منطقه انجام دادند منجر به تنش این کشور با انصارالله یمن شد. این در حالی است که ایالات متحده به هیچ یک از  اهداف تعیینی خود در دریای سرخ و بای المندب دست نیافته و هروز ما شاهد انهدام و توقیف کشتی های تجاری و نظامی آمریکا، انگلستان و اسرائیل در این منطقه هستیم.

مکی با اشاره به اینکه سرنوشت آمریکا در طی سه ماه اخیر مشابه صهیونیست ها در منطقه شده، افزود: امروز واشنگتن در چند جبهه همزمان با محور مقاومت درگیر شده است و این همان مسئله ای است که رژیم صهیونستی  از سمت  شمال سرزمین های اشغالی و دریای سرخ با آن مواجه شده است. او در پایان اظهار داشت: سخنان روز گذشته بایدن با مشاوران خود نشان از نوعی پاسخگویی کاخ سفید به افکار داخلی این کشور می باشد و از طرف دیگر بایدن نمی خواهد برگ برنده ای در اختیار حزب مقابل خود در انتخابات ریاست جمهوری به خصوص ترامپ دهد ، هر چند که احتمال اینکه سنتکام در طی روز های اخیر برخی از مواضع مقاومت در عراق و سوریه را مورد هدف قرار دهد اما مقاومت قبل از هر اقدام آمریکایی ها سناریویی آن را آماده کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.