سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه برای پاداش بازنشستگان در ۱۴۰۱، ۶ هزار میلیارد پرداخت شده است، گفت ۸ هزار میلیارد دیگر تخصیص پیدا کرده و در صورت تامین نقدینگی، تا قبل از پایان بهمن‌ واریز خواهد شد.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش خبرداد؛ زمان پرداخت ۸ هزار میلیارد پاداش بازنشستگی‌ معلمان

علی فرهادی با بیان اینکه امسال نزدیک ۶۷ هزار نفر بازنشسته داشتیم، اظهار کرد:‌ معمولا ۷۰ درصد نیروهای آموزش و پرورش در حالت بازنشستگی وجود دارند؛ یعنی نسبت ۷۰ درصد بازنشسته نسبت به شاغل را ما داریم.

وی ادامه داد: حدود ۳۴ هزار نفر از بازنشستگان در سال تحصیلی جاری در حال همکاری با آموزش و پرورش هستند و برای سال آینده نیز از حضور آن‌ها استقبال می‌کنیم. ما معتقدیم که معلمان بازنشسته، معلمان باتجربه هستند و چه خوب است که اگر تدریس اضافه داشتیم آن را به معلمان بازنشسته و شاغل خودمان بسپاریم و به این شکل، بخش زیادی از کمبود نیروی انسانی ما جبران می‌شود.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد:‌ بحران کمبود معلم از سال ۹۷ اوج گرفته و در ‌۱۴۰۲ به قله رسیده است. مهر ۱۴۰۲ وحشتناک‌ترین وضعیت کمبود نیروی انسانی بوده است. این قضیه در مهر ۱۴۰۳ هم به همین شکل است ولی در مهر ۱۴۰۴ سقوط خیلی زیادی خواهد داشت و کمبود کمتر می‌شود و وضعیت بهبود پیدا خواهد کرد. در سال ۱۴۰۵ اوضاع نرمال خواهد شد.

فرهادی تصریح کرد: در ۵ سال آینده، در حوزه ابتدایی به تثبیت خواهیم رسید اما اوج نیاز ما به نیروی انسانی در حوزه متوسطه خواهد بود چون نسبت به الان، در ۵ سال آینده ۱.۵۰۰ هزار نفر دانش‌آموز بیشتر خواهد شد.

وی درباره تامین اعتبارات بازنشستگی معلمان نیز گفت:‌ درست این است که به محض بازنشستگی، مبلغی که تعیین شده است به او پرداخت شود؛ ولی آموزش و پرورش نهادی نیست که خود درآمد داشته باشد و باید از درآمد عمومی کشور به او تحویل شود و پرداخت کند. عموما توسط سازمان برنامه و بودجه تامین می‌شود، توسط خزانه نقدینگی تامین ‌و واریز می‌شود.

فرهادی تاکید کرد: برای پاداش بازنشستگان محترم، ‌در سال ۱۴۰۱، ۶ هزار میلیارد را پرداخت کرده‌ایم و ۸ هزار میلیارد دیگر را تخصیص گرفتیم و اکنون در حال تامین نقدینگی در خزانه هستیم که فکر می‌کنم این ۸ هزار میلیارد را در صورت تامین نقدینگی ‌تا قبل از پایان بهمن پرداخت کنیم.

منبع: پانا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.