۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۴
کد خبر: 961066

در روزگاری که اگر سیب را بیندازی هوا، تا برگردد توی دستت یا بیفتد روی زمین، هزارجور پیچ و تاب و چرخ می‌خورد، این شرکت دانش‌بنیان و فناوری بومی هم توی پنج سال هزارجور تغییر و پیشرفت و غیره می‌کند

عزم بومی جدی!
​​​​​با عنایت به اینکه همه کارشناسان و غیرکارشناسان پیش از این درباره باروری ابرها حرف زده و معتقدند این کارها در اقلیم ایران به دلایل مختلف چندان جواب نمی‌دهد و جاها و اقلیم‌های دیگر دنیا هم جواب نداده است و با عنایت به اینکه همین دیروز، معاون علمی، فناوری اقتصاد دانش‌بنیان و غیره رئیس‌جمهور از دستیابی شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی به فناوری بومی برای بارورسازی ابرها طی یک برنامه پنج ساله و با هزینه کمتر از ۳ هزار میلیارد تومان خبر داد و افزود: «فقط یک عزم جدی نیاز است تا بحث بارورسازی ابرها در یک برنامه جدی پنج ساله اجرا شود» فلذا ممکن است الان برای ما، شما و حتی خود معاون هم این سؤال پیش آمده باشد که وقتی به قول کارشناسان، باروری ابرها در ایران مؤثر نیست و جواب نمی‌دهد، چرا یک  شرکت دانش‌بنیان قرار است طی پنج سال با هزینه کمتر از ۳هزار میلیارد تومان به فناوری بومی باروری ابرها دست پیدا کند؟ 

ته‌دیگ
تحلیلگران این ستون با اشاره به اینکه سؤال بسیار خوبی پرسیدید، معتقدند  نظر کارشناسان درباره اینکه بارورسازی ابرها در ایران فایده ندارد مال امسال و پارسال و پیرارسال است، اما دستیابی یک شرکت دانش‌بنیان به فناوری بومی بارورسازی ابرها، برای پنج سال آینده است. در روزگاری که اگر سیب را بیندازی هوا، تا برگردد توی دستت یا بیفتد روی زمین، هزارجور پیچ و تاب و چرخ می‌خورد، این شرکت دانش‌بنیان و فناوری بومی هم توی پنج سال هزارجور تغییر و پیشرفت و غیره می‌کند. اقلیم و ابرهای ایران هم طی پنج سال ممکن است هزارجور تغییر کنند. ممکن است اخلاقِ نباریدنشان را کنار بگذارند و ابرهای سر به راهی بشوند. مثل ابر بیایند، آن قدر که ما لازم داریم ببارند و به‌موقع بروند جاهای دیگر ببارند. تحلیلگران اما این انتقاد را هم دارند که چون هزینه دستیابی به فناوری بومی بارورسازی ابرها به رقم معروف ۳ هزار میلیارد نزدیک است و از طرفی هنوز عزم جدی و بومی برای دستیابی به آن وجود ندارد، احتمال دارد فناوری خوب و مناسبی نباشد و ابرهایی که با فناوری بومی بارور شده‌اند، از نیمکره خاوری دنیا فرار کنند، بروند در نیمکره باختری و جایی مثل کانادا ببارند... (همکارانم اشاره می‌کنند شما و تحلیلگرانت نگران رقم ۳ هزار میلیاردی نباشید چون خدا می‌داند طی پنج سال آینده چه بلایی سر تورم، نرخ دلار، ارزش پول ملی، عزم جدی بومی و غیره بیاید... این بار را البته همکارانم بیراه نمی‌گویند) .

خبرنگار: میم.ظرافتی
منبع: قدس آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.