تنها یک پردیس سینمایی در چهارمحال و بختیاری آن هم در مرکز این استان به صورت مستمر فعالیت دارد و مردم در شهرستان‌ها از این نعمت محروم هستند.

محرومیت چهارمحال و بختیاری از سالن‌های سینمایی فعال

به گزارش قدس آنلاین، زندگی انسان‌ها و جوامع بشری همواره ارتباط تنگاتنگی با هنر و موضوعات هنری داشته و دارد، امروزه نیز آثار تاریخی و باستانی بسیاری در موزه‌های ایران و جهان وجود دارد که نمایانگر تأثیر هنر در زندگی جوامع است.

ایران یکی از کشورهای با تمدن غنی در جهان محسوب می‌شود که از پیشینه تاریخی و هنری قدرتمندی برخوردار است حتی در گذشته هنر ایرانیان با اعتقادات مذهبی مردم در هم آمیخته شد و نمایش‌های تعزیه‌خوانی و پرده‌خوانی شکل گرفت و این در حالی است که در آن روزگاران هنر تئاتر تنها محدود به تعداد بسیار کمی از کشورهای جهان بود.

امروز نیز مردم در ایران به تاسی از پیشینیان خود همچنان جایگاه ویژه‌ای برای هنر و هنرمندان قائل هستند و رشته‌های هنری اعم از سینما، تئاتر، خطاطی، نقاشی، عکاسی، موسیقی، طراحی و… طرفداران بسیاری دارند.

با وجود اینکه تمامی رشته‌های هنری در ایران از محبوبیت بالایی برخوردار هستند اما شاید سینما یکی از رشته‌هایی باشد که مخاطبان عام و بالایی دارد و همین امر نیز موجب شده سالانه بر تعداد افرادی که برای تماشای فیلم در سینماها حضور پیدا می‌کند افزوده شود.

محرومیت چهارمحال و بختیاری از سالن‌های سینمایی فعال

پردیس سینمایی بهمن؛ تنها مرکز فعال در چهارمحال و بختیاری

مهدی حسن‌زاده مدیر امور سینمایی حوزه هنری چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: سینما بهمن شهرکرد در سال ۱۳۴۲ تأسیس شد و در سال ۱۳۸۶ توسط حوزه هنری استان بازسازی شد همچنین این سینما در سال ۱۴۰۰ به پردیس سینمایی تبدیل شد که دارای پنج سالن شامل یک سالن روباز و چهار سالن مسقف است.

وی افزود: فعال شدن سایر مراکز سینمایی در شهرکرد و سایر شهرستان‌های استان مانند لردگان، فارسان و بروجن از اهمیت بالایی برخوردار است اما متأسفانه در حال حاضر تنها در مرکز استان پردیس سینمایی بهمن به صورت مستمر در طول سال فعالیت دارد.

حسن‌زاده ادامه داد: فعال شدن سینماهایی که در سطح چهارمحال و بختیاری وجود دارند و در حال حاضر تعطیل هستند به حمایت از سوی مالکان آن‌ها نیاز دارد چراکه برخی از این مراکز در اختیار آموزش و پرورش، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و برخی نیز در در اختیار حوزه هنری قرار دارند.

مدیر امور سینمایی حوزه هنری چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: خوشبختانه طی سالیان گذشته مخاطبان سینما به صورت سالانه افزایش پیدا می‌کنند و این یعنی لازم است همکاری‌های لازم در استان شکل بگیرد تا مراکز سینمایی در تمامی شهرستان‌های استان ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: تا امروز از سوی حوزه هنری چهارمحال و بختیاری تلاش‌های بسیاری جهت فعال شدن مراکز سینمایی در شهرستان‌های استان صورت گرفته همچنان نیز پیگیری‌ها در حال انجام است و امیدواریم در آینده شاهد اتفاقات مثبتی در این زمینه باشیم.

احداث سینما در شهرستان‌های چهارمحال و بختیاری در دست پیگیری است

شهرام فرجی معاون هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: پردیس سینمایی بهمن تنها مرکز سینمایی فعال حال حاضر در استان است که چهار سالن سر پوشیده و یک سالن روباز دارد و خوشبختانه فعالیت این پردیس پویا است.

محرومیت چهارمحال و بختیاری از سالن‌های سینمایی فعال

وی افزود: در شهرستان فارسان یک سینما وجود دارد که تجهیزات این مرکز توسط سینما شهر آماده شده و پس از تحویل گرفتن این تجهیزات سینما شهرستان فارسان نیز فعال خواهد شد که بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته پیش‌بینی می‌شود تا پایان بهمن ماه سال جاری این امر محقق شود.

معاون هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در سفر رئیس جمهور به استان بودجه برای ساخت سینما در شهرستان لردگان در نظر گرفته شد که امیدواریم این طرح نیز طی دو سال آینده به اتمام رسیده و از سینما شهر لردگان نیز بهره‌برداری شود.

فرجی عنوان کرد: در شهرستان بروجن نیز یک مرکز سینمایی وجود دارد که در حال حاضر غیرفعال است و متأسفانه مجوزهای لازم برای استحکام بنا صادر نشده بنابراین امکان نمایش فیلم در این مرکز وجود ندارد اما پیگیری‌هایی صورت گرفته که مجوز احداث سینما جدید در شهر بروجن نیز اخذ شود.

وی اضافه کرد: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قانونی تصویب شد که در شهرها دارای بیش از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت مجوز احداث سینما صادر شود اما با توجه به اینکه حتی مراکز شهرستان‌های چهارمحال و بختیاری نیز دارای این میزان جمعیت نیستند در حال تلاش هستیم این مشکل در استان برطرف و امکان احداث سینما در سایر شهرستان‌های استان نیز فراهم شود.

میزبانی چهارمحال و بختیاری از جشنواره فیلم فجر

معاون هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه امسال استان میزبان جشنواره فیلم فجر است، تصریح کرد: از تاریخ ۱۶ تا ۲۲ بهمن ماه در پردیس سینمایی بهمن و سینما غدیر شهرکرد اکران همزمان فیلم‌های جشنواره فجر انجام خواهد شد.

فرجی خاطرنشان کرد: ۱۶ فیلم جشنواره فجر برای اکران به استان ارسال خواهد شد و هر فیلم روزانه سه نوبت اکران می‌شود بنابراین در یک هفته ۴۸ اکران فیلم در شهرکرد انجام می‌شود.

مردم در چهارمحال و بختیاری نیز مانند سایر مردم ایران علاقه بسیاری به هنر به ویژه سینما دارند اما نبود سالن‌های سینمایی فعال در شهرستان‌های استان مانع از پرداختن مردم به علایق هنری خود شده است بنابراین لازم است متولیان امر با پیگیری و انجام رایزنی‌های لازم در جهت رفع این مشکل اقدامات مؤثری داشته باشند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.