۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵
کد خبر: 962161

یک کارشناس مسائل آموزشی گفت: آموزش مجازی کارآمدی آموزش حضوری را ندارد چرا که آموزش کنش انسانی و ۲ طرفه است.

آموزش مجازی ناکارآمد است

کاچی به از هیچی

علیرضا نیک‌نژاد درباره آموزش مجازی در روزهایی که کلاس‌های درس به دلیل آلودگی هوا و یا بارش برف غیرحضوری می‌شود، گفت: آموزش مجازی تجربه‌ای است که ایران و جهان در دوران شیوع کرونا کسب کردند که البته با کاستی‌هایی همراه بوده اما نمی‌توان گفت ناکارآمد بوده و بهترین جمله‌ای که می‌توان در وصفش به کار برد ضرب‌المثل کاچی به از هیچی است؛ در شرایط اضطراری مثل شیوع بیماری، آلودگی هوا و بارش برف آموزش مجازی کمک کننده است و موجب می‌شود دانش‌آموز در چرخه آموزش نگه داشته شود و معلم می‌تواند حداقل آموزش را داشته باشد و نهادهای آموزشی نیز می‌توانند کف آموزش را پیش ببرند.

وی ادامه داد: اگر آموزش مجازی مقطعی باشد و این نوع آموزش به درستی صورت گیرد و امکانات لازم فراهم باشد و وسایل ارتباط جمعی در دسترس همه باشد بهتر از این است که اصلا نباشد و در این در حالیست که از طرف نهادهای اجرایی نظیر آموزش و پرورش کم‌ترین حمایت در این مورد صورت می‌گیرد.

در برخی مناطق محروم کشور اینترنت نداریم

این کارشناس مسائل آموزشی افزود: در رابطه با آموزش مجازی در کشور هم مشکل‌های نرم‌افزاری و هم مشکل‌های سخت‌افزاری وجود دارد، برای مثال اینترنت در برخی مناطق محروم کشور اینترنت نداریم چراکه برای شرکت خدمات دهنده اینترنت صرف نمی‌کرده که در آن مناطق اینترنت راه‌اندازی کنند و از طرفی دیگر کاربران که همان دانش‌آموزان هستند ممکن است از نظر اقتصادی در سطح متوسط باشند و تامین هزینه اینترنت و تهیه وسایل سخت‌افزاری برایشان دشوار باشد و تعدادی از خانواده‌ها که چند فرزند دارند نیز از پس تامین این امکانات برای فرزندانشان بر نیایند.

نیک‌نژاد ضمن اشاره به اینکه دولت و آموزش و پرورش برخلاف بسیاری از کشورها که در دوران کرونا و آموزش مجازی موظف بودند برای دانش‌آموزان تبلت و وسایل مورد نیازشان را تهیه کنند، در این مورد حمایتی نمی‌کنند، بیان کرد: بر طبق پژوهش‌های مختلفی که در جهان صورت گرفته آموزش مجازی کارآمدی آموزش حضوری را ندارد چرا که آموزش کنش انسانی و ۲ طرفه است، آموزش مجازی یک ارتباط انسانی نیست و ارتباطی ناقص است و نه دانش‌آموز به درستی در فرایند آموزش قرار می‌گیرد و نه معلم آن طور که می‌خواهد و مانند حضوری می‌تواند آموزش دهد و به طور کلی آموزش مجازی ناکارآمد است و کمبودهایی هم که در این مورد در کشور ما وجود دارد موجب نارکارآمدتر شدن بیشتر آموزش مجازی می‌شود، البته این ناکارآمدی‌ها سطوح مختلفی دارد و برای مناطق محروم و خانواده‌های محروم بسیار گسترده‌تر است.

پیشنهاد بازگشایی زودتر مدارس در فصل تابستان

وی در مورد پیشنهاد تعطیلات زمستانی مدارس به دلیل آلودگی و سرمای هوا و بازگشایی زودتر مدارس در فصل تابستان توضیح داد: این بحث مشکل‌های ساختاری دارد و قبلا نیز مطرح شده بود. مگر مشخص است که دقیقا چه زمانی هوا آلوده می‌شود و یا برف می‌بارد که تعطیلات زمستانی را در آن بازه زمانی قرار دهیم؟ اگر بخواهند برای آلودگی تعطیل کنند باید از اول پاییز مدارس را تعطیل کنند که چنین مسئله‌ای امکان پذیر نیست. آلودگی هوا گرفتاری آموزش نیست در حالی که آموزش گرفتاری‌های بسیاری دارد آلودگی هوا را نیز به آن اضافه کردند و این در حالی است که باید این مشکل را به صورت ریشه‌ای حل کنند.

این کارشناس مسائل آموزشی گفت: سال تحصیلی تقریبا در تمام دنیا از ماه سپتامر یعنی اواخر شهریور آغاز می‌شود و بسیاری از کشورها تعطیلات سال نوی میلادی را دارند و ما نیز تعطیلات نوروز را داریم و یک روند جهانی با کمی اختلاف بر سال تحصیلی حاکم است و نمی‌توان این نظم را بهم زد.

منبع: خبرگزاری میزان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.