تمامی اعتراضاتی که در طی ماه های گذشته در بخش های مختلف به خصوص در تشکل های اصناف، بخش های صنعتی و کشاورزی بر گزار شد نماینگر بخشی از مشکلات اروپا است که همواره بصورت روند صعودی از دوره جنگ اوکراین شکل گرفته است.

اعتراضاتی که ریشه در جنگ اوکراین دارد / گفت‌وگو با هیراد مخیری درباره موج تجمعات گسترده کشاورزان اروپایی

موج اعتراض کشاورزان اروپایی به رویکرد سیاستمداران قاره سبز، پس از فرانسه، آلمان، بلژیک، ایتالیا و هلند، حالا به سوئیس هم کشیده شده. طی دو روز گذشته گروهی از کشاورزان این کشور واقع در قلب رشته کوهای آلپ تجمعی در اعتراض به شرایط بد کاری و مخالفت با سیاست گذاری های اتحادیه در حوزه کاری خود برگزار کردند. آنها با به راه انداختن کاروانی متشکل از ۳۰ تراکتور از خیابان های ژنو عبور کرده و بوق های خود را به صدا درآورند.

کشاورزان اروپایی طی یک هفته اخیر در مخالفت با سیاست های اتحادیه اروپا، قیمت بالای گازوئیل و بیشتر بودن هزینه ها از درآمدها، در نزدیک خروجی های اصلی بزرگراه ها تجمع و جاده ها را بستند. در آلمان معترضان به طرح کاهش یارانه‌های کشاورزی با بیش از ۴۰۰۰ تراکتور خیابان‌های شهر «برلین» را به اشغال خود درآوردند. در فرانسه هم کشاورزان به سمت پارلمان حرکت کردند و تصاویر بیانگر آن است که کاروان بزرگی از تراکتورها راه بندان بزرگی در بزرگراه‌های این کشور ایجاد کرده است.

روز شنبه نیز شمار زیادی از مردم فرانسه در حمایت از اعتراض‌های اخیر کشاورزان این کشور با حضور در خیابان‌ها پرچم اتحادیه اروپا را پاره کرده و خواستار خروج پاریس از این نهاد شدند. همزمان با گسترش و مختل شدن زنجیره تامین و عرضه، فروشگاه ها در این کشور خالی شده و برخی مواد غذایی در فروشگاه‌های کمیاب شدند. این در حالی است که با وجود گسترش دامنه اعتراضات کشاورزان، دو روز پیش سران اروپایی بر سر بسته کمک ۵۰ میلیارد یورویی برای اوکراین توافق کردند!

هیراد مخیری
هیراد مخیری

در همین رابطه، هیراد مخیری کارشناس مسائل اروپا در گفت و گو با قدس با بیان اینکه اعتصابات روزهای اخیر  کشاورزان در برخی از کشورهای اروپایی ریشه در سیاست های اشتباه  اتخاذ شده توسط دولت های آنها در طی سال های گذشته است، افزود: امروز چالش اقتصادی و معیشتی کشاورزان اروپایی دارای موضوعات مختلفی از جمله ریشه در جنگ اوکراین دارد. حمایت های مالی مقامات اروپایی از کی یف منجر شد تا اتحادیه واردات انرژی ارزان قیمت را از روسیه تحریم کند و این به مراتب باعث افزایش هزینه های مختلف برای دولت های اروپایی و آسیب پذیر شدن شرایط اقتصادی و اجتماعی و پدیدار شدن شکاف های اجتماعی در کشورهای مختلف اروپایی شود و همین امر باعث ظهور بحران های سیاسی توسط مردم اروپا در برابر تصمیم سازان دولت های خود خواهد شد.

او در ادامه اظهار داشت: اگر به طور موردی برای مشکلات کشاورزان اروپایی تحلیلی داشته باشیم باید به این موضوع اشاره شود که  دولت های غربی برای مدیریت تورم در حوزه مواد غذای به کاهش حداکثری ناگهانی  قیمت اقلام کشاورزی و نیز  واردات افسار گسیخته  محصولات ارزان قیمت مواد غذایی از کشورهای غیر اروپایی به خصوص آفریقایی کردند که این موضوع نه تنها منجر به کنترل بازارهای مصرفی نشد بلکه شوک بزرگی در اقتصاد و صنعت کشاورزی اتحادیه اروپا وارد ساخت.

این کارشناس مسائل اروپا در پاسخ به این سوال که احتمال گسترش اعتراضات در کشورهای اروپایی چقدر قابل تصور است، گفت: تمامی اعتراضاتی که در طی ماه های گذشته در بخش های مختلف به خصوص در تشکل های اصناف، بخش های صنعتی و کشاورزی بر گزار شد نماینگر بخشی از مشکلات اروپا است که همواره بصورت روند صعودی از دوره جنگ اوکراین شکل گرفته است. امروز دولتمردان اروپا نسبت به تداوم کمک به جنگ اوکراین  دچار تردیدهای و حتی اختلافات جدی شده اند، زیرا از یک طرف  شاهد افزایش دامنه مشکلات اقتصادی و کشاورزی در کشورهای خود هستند و از طرف دیگر دامنه اعتراضات مردمی منجر به شکل گیری جریانات همسو با روسیه شده است.

مخیری تصریح کرد: در کنار بحران های ناشی از جنگ اوکراین، جریانات سیاسی راست افراطی با سوء استفاده از شرایط اقتصادی بد ایجاد شده در حال قدرت گرفتن هستند و جذب حداکثری مخاطب هستند. این موضوع باعث شده کشورهای اروپایی به اصل خود یاری (ناسیونالیستی) روی بیاورند و این مسئله در آینده می تواند شاکله اتحادیه اروپا را به چالش بکشد. وی در پایان بیان داشت: تقابل غرب با روسیه و دادن امتیازات گسترده مقامات اروپایی به کی یف، صاحبان بنگاه های تولیدی و صنعتی را با مشکل رکود مواجه ساخته است بطوریکه باعث بالا ماندن نرخ تورم در اروپا و کاهش میزان اشتغال در بیشتر کشورهای اروپایی شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.