با توجه به خالی بودن حدود ۴۰ درصد ظرفیت کاروان‌های حج تمتع ۱۴۰۳، سازمان حج و زیارت برای بار سوم اولویت جدید را اعلام کرد تا دارندگان فیش حج تا مهر ۸۶ هم امکان ثبت‌نام حج آینده داشته باشند.

 آیا استقبال از حج کم شده‌است؟

«قرار بود حداکثر ۶ سال بعد از خرید فیش به مکه بروم، اما حالا ۱۶ سال است که همچنان منتظرم!» این را یکی از دارندگان فیش حج زمستان ۸۶ علی مولایی می‌گوید.

با توجه به تکمیل نشدن ظرفیت کاروان‌های حج تمتع ۱۴۰۳، مدیر کاروان زیارتی بهرام مظفری می‌گوید که «دارندگان فیش حج تا پایان مهر ۸۶ هم امکان ثبت‌نام در حج آینده را دارند.» این در حالی است که از یک میلیون ودیعه‌گذار حج، بیش از ۷۰۰ هزار نفر فیش قبل از شهریور ۸۶ دارند.

بر اساس اطلاعیه اولیه دارندگان فیش حج تا پایان تیر ۸۶ امکان ثبت‌نام داشتند که ۲ بار اولویت‌ها جدید اعلام و دارندگلان فیش تا پایان شهریور ۸۶ فراخوانده شدند. هزینه علی‌الحساب برای ثبت‌نام ۱۴۰ میلیون تومان است که رئیس سازمان حج سیدعباس حسینی می‌گوید «پس از نرخ ارز اختصاص یافته به عملیات حج، هزینه نهایی اعلام می‌شود.»

۵۰ هزار نفر تاکنون برای حج آینده ثبت‌نام کرده‌اند. بر همین اساس، سازمان حج و زیارت برای بار سوم اولویت جدید اعلام کرده تا ۴۰ درصد ظرفیت باقی مانده کاروان‌های حج را تکمیل کند. رئیس سازمان حج و زیارت می‌گوید که تا زمانی که برخی از هزینه‌های خدماتی مثل اسکان و حمل و نقل به حساب عربستان واریز نشود، «آنها ویزا صادر نکرده و اجازه ورود به این کشور را نمی‌دهند.»

در برخی دیگر از کشورها همچون پاکستان و بنگلادش، با افزایش هزینه‌ها از سوی سعودی‌ها تعداد متقاضیان به حداقل رسیده است و حتی دولت هم نتوانسته برای تکمیل ظرفیت کاروان‌ها چاره‌اندیشی کند. بر همین اساس آنها از کاهش سهمیه خود خبر داده‌اند. این در حالی است که «ایران از سعودی‌ها تقاضای ظرفیت اضافه کرده است.»

مدیر دفتر زیارتی محمد اسلامی با اشاره به ظرفیت‌های خالی در کاروان‌ها می‌گوید که برخی چون هزینه قطعی حج مشخص نیست، ثبت‌نام نمی‌کنند. از طرفی هم «قیمت علی الحساب بالاست و برخی از متقاضیان امکان تأمین آن را به یکباره ندارند.» اما یکی از مدیران کاروان‌های حج محسن حامدی با اشاره به اینکه حج به افراد مستطیع واجب است، می‌گوید که «عربستان پس از قرارداد، بخشی قابل توجهی از هزینه‌ها را می‌گیرد و منبع مالی برای تأمین آن، پولی است که زائران می‌دهند.»

سازمان حج و زیارت در تلاش است که هزینه نهایی حج را اعلام کند تا افراد بتوانند برنامه‌ریزی مناسبی برای ثبت‌نام و تشرف به این سفر معنوی داشته باشند. البته کارشناسان می‌گویند که «کاهش بار مالی تحمیل شده به زائران و از طرفی پرداخت ریالی حق مأموریت نیروهای ستادی و اجرایی نقش مؤثری در کاهش هزینه‌ها و افزایش استقبال زائران دارد.» البته نماینده ولی فقیه در حج و زیارت هم مجدد به «کاهش نیروهای ستادی بدون کم شدن خدمات به زائران» اشاره کرده است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.