قزاقستان با اجرای پروژه‌های بزرگ توسعه در میدان‌های «تنگیز»، «کاراچاگانک» و «کاشاگان» قصد دارد در ۲ سال آینده ۳ میلیون تن نفت در مسیر ترانس خزر صادر کند.

عزم قزاقستان برای عرضه ۳ میلیون تن نفت در مسیر ترانس خزر طی ۲ سال آینده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در آستانه، قزاقستان با اجرای پروژه‌های بزرگ توسعه در میدان‌های «تنگیز»، «کاراچاگانک» و «کاشاگان» قصد دارد در ۲ سال آینده ۳ میلیون تن نفت در مسیر ترانس خزر صادر کند.

علاوه بر این، ظرفیت انتقال نفت در بخش قزاقستان از خط لوله CPC از ۵۴ به ۷۲.۵ میلیون تن در سال افزایش یافته است.

در عین حال کار فعالی برای توسعه پالایشگاه نفت «چیمکنت» در حال انجام است که در نتیجه ظرفیت آن از ۶ میلیون تن به ۱۲ میلیون تن در سال افزایش می‌یابد که به طور کامل نیاز بازار داخلی سوخت و روان کننده را تامین می‌کند. میادین جدید در صنعت تولید گاز در حال معرفی هستند. تولید گاز در میادین «روژکوفسکویه»، «آکسای جنوبی» و «آنابای» با ذخایر قابل بازیافت بیش از ۳۱ میلیارد متر مکعب گاز آغاز شده است.

در میان مدت، راه اندازی میادین گازی «مرکزی اوریختاو»، «پروروا غربی» و «کالامکاس» با ذخایر قابل بازیافت ۶۹ میلیارد متر مکعب گاز پیش بینی می‌شود.

به موازات آن، کارخانه‌های جدید فرآوری گاز در کاشاگان و کاراچاگانک و همچنین در ژاناوزن در حال انجام است. مراحل ۲ و ۳ خط لوله گاز «ساریارقا»، خط لوله گاز «آکتوبه-کوستانای» و خط ۲ خط لوله گاز «بینو-بوزوی-چیمکنت» برنامه ریزی شده است.

به منظور توسعه صنعت پتروشیمی، ساخت پروژه بوتادین به ارزش یک میلیارد دلار در سال جاری آغاز می‌شود و همزمان اجرای پروژه‌های سرمایه گذاری بزرگ دیگر برای تولید پلی اتیلن، پلی اتیلن ترفتالات و اوره در مناطق آتیراو و آکتوبه در مجموع انجام می‌شود که مبلغ آن ۱۳.۷ میلیارد دلار است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.