۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۵
کد خبر: 964603

کتاب «بلندای آسمان وطن» روایت‌گر خاطرات خلبان آزاده جانباز امیر سرتیپ «قاسم محمدامینی» در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس رونمایی شد.

کتاب «بلندای آسمان وطن» رونمایی شد

به گزارش قدس آنلاین ، آیین رونمایی از کتاب «بلندای آسمان وطن» روایت‌گر خاطرات خلبان آزاده جانباز امیر سرتیپ «قاسم محمدامینی» جانشین اسبق نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی و از آزادگان دوران هشت سال دفاع مقدس، در تالار هویزه موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.


در ابتدای این مراسم امیرخلبان علیرضا رودباری؛ رییس دفتر مطالعات راهبردی نیروی هوایی، اظهار کرد: نماد توسعه و پیشرفت هر کشوری میزان اهمیت دادن کشور به کتاب  و رمز شهرت و ماندگاری تمدن‌ها، کتاب است. اگر ما فرهنگی ماندگار از ایران کهن داریم، به خاطر همین کتاب است. پس این کتاب هم برای آیندگان حائز اهمیت است.


امیر رودباری گفت: خلبان امینی جزو افراد واقعی در جنگ، در دوران اسارت و در دوران مدیریت خودش بود. وقتی ما از نیروی هوایی صحبت می‌کنیم، بخشی از حجم زیاد آن را درک می‌کنیم. می‌توانیم بگوییم اگر نیروی هوایی نبود، تهران 6 روزه فتح می‌شد.هیچ عملیاتی در جنگ پیروز نمی‌شد مگر اینکه نیروی هوایی در آن عملیات نقش بسزایی داشت. تمدن ایران برابر با تاریخ بشریت است. غنی‌ترین و عمیق‌ترین تمدن‌ها مدیون تمدن ایران است. سه عامل در انحلال تمدن‌ها نقش دارند: نابود کردن خانواده، آموزش، عدم معرفی قهرمان‌ها.


خلبان پردیس، فرمانده اسبق نیروی هوایی ارتش نیز گفت: نیروی هوایی باید نیروهای مهاجم عراق را زمین‌گیر می‌کرد. ما در طول مرزهای جنوبی و غربی با تهاجم شبانه روز دشمن را زمین‌گیر کردیم. دشمن اصلاً تصور نمی‌کرد که نیروی هوایی بتواند در جنگ شرکت کند. بارها پیش می‌آمد که ما یکسره گشت‌هوایی انجام می‌دادیم و بارها پیش آمده بود که دو سه بار سوخت‌گیری می‌کردیم تا بتوانیم گشت‌هوایی موفقی داشته باشیم. با فرمان امام خمینی، نیروهای هوایی به موقعیت‌ها می‌رفتند و عملیات‌ها رو انجام می‌دادند. در فروردین ۷۱ بود که همه خلبانان جمع شدند و قرار بود هر پنج دقیقه یکبار پروازی انجام شود و عملیات را انجام دهند. خلبان محمدامینی در همین عملیات به اسارت درآمدند.


در ادامه مراسم امیرسرتیپ قاسم محمدامینی راوی کتاب «بلندای آسمان وطن» گفت: امروز خاطرات زیادی برای من زنده شد. من معاون پرواز امیر پردیس بودم. معمولاً فرماندهان در عملیات‌ها شرکت نداشتند اما امیر پردیس در عملیات‌ها می‌آمدند. زمانی که اسیر شدم، خدا را شکر می‌کردم که امیر پردیس با آن جایگاه به اسارت درنیامدند. بعد از آزادی هم امیر پردیس به من لطف داشتند و مجدداً من را به‌عنوان معاون عملیات انتخاب کردند.


خلبان محمدامینی بیان کرد: تصمیم گرفتم خاطراتم را بنویسم چراکه این مسائلی که بر من گذشته، می‌تواند برای آیندگان اثرگزاری داشته باشد. آخرین ماموریت یک سرباز، نوشتن خاطراتش است و من الان روی پله آخر این ماموریت ایستادم. من برای این ماموریت هم آموزش دیدم و کلاس‌های آموزشی را سپری کردم. من برای هر خاطره بیان شده در این کتاب، مستندات بسیار قوی دارم و از سال ۹۲ تا ۹۴ فقط دنبال جمع‌آوری مستندات بودم و حالا بیش از ۷۵۰ نامه و هزاران قطعه عکس دارم. من فکر می‌کردم این نوشتن‌ها خیلی کار آسانی است اما سخت بود. نقاط خیلی خوب و قوی داشت، گاهی نقاط ناراحت‌کننده و متاثرکننده داشت.


در این مراسم همچنین از کلیپ «کمان ۹۹» که بخش‌هایی از مجاهدت‌های نیروی هوایی ارتش در عملیات کمان ۹۹ را به تصویر می‌کشد نیز رونمایی شد. 
کتاب «بلندای آسمان وطن» روایت‌گر خاطرات خلبان آزاده جانباز امیر سرتیپ «قاسم محمدامینی» جانشین اسبق نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی و از آزادگان دوران هشت سال دفاع مقدس، در انتشارات «سوره مهر» به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.