اتحادیه اروپا برای جلب رضایت کشاورزان معترض برخلاف میل اکثر کشورهای عضو اتحادیه اروپا معافیت‌های زیست محیطی را برای این قشر در دستور کار قرار داده است.

طرح بروکسل برای آرام کردن کشاورزان برخلاف خواست اعضای اروپایی

به گزارش قدس آنلاین، کشاورزان در سراسر اروپا به شدت (از سیاست های بروکسل و دولت های خود) عصبانی هستند و مدتهاست اعتراضات گسترده‌ای را برگزار می کنند. برای جلب رضایت کشاورزان، اتحادیه اروپا اکنون به تنهایی یک الزام مهم آب و هوایی را بر خلاف میل اکثر کشورهای عضو کاهش می دهد.

به این ترتیب کمیسیون اتحادیه اروپا علیرغم اختلاف نظر میان کشورهای عضو، در حال اجرای امتیازاتی برای کشاورزان است. بر اساس انتشار گزارشی در مجله رسمی اتحادیه اروپا در روز سه شنبه، بروکسل به تنهایی برخی معافیت ها از قوانین برای حداقل نسبت زمین های آیش در زمین های قابل کشت برای کشاورزان را تصمیم گرفته است. این مقررات از آنجایی که با نیازهای برخی اعضاء از جمله آلمان منطبق نیست با انتقاد و مخالفت های کشورهای عضو روبرو شده است.

سیاست مشترک کشاورزی اتحادیه اروپا (CAP) کشاورزان را ملزم می کند که چهار درصد از زمین های کشاورزی خود را به صورت آیش رها کنند. این برای ایجاد مناطقی برای گونه های وحشی در نظر گرفته شده است. کمیسیون این مقررات را در نتیجه جنگ روسیه علیه اوکراین به حالت تعلیق درآورد که در اصل برای اطمینان از تامین مواد غذایی بود.

این استثنا در حال حاضر تا پایان سال تمدید می شود، اما بروکسل یک الزام جایگزینی را معرفی می کند که بر اساس آن کشاورزان در صورتی که از "حداقل سهم چهار درصد از سطح زیر کشت خود برای مناطق و ویژگی های غیرمولد استفاده کنند" این الزام را برآورده می کنند. بر این اساس علاوه بر زمین های آیش، این شامل کشت گیاهان تثبیت کننده نیتروژن مانند عدس، نخود و لوبیا یا محصولات صید نیز می شود.

بروکسل در ابتدا حداقل هفت درصد از زمین های قابل کشت را برای گیاهان تثبیت کننده نیتروژن پیشنهاد کرده بود که وزیر کشاورزی فدرال آلمان از آن استقبال کرد. وی هفته گذشته بعد از اعلام برنامه های جدید این انتقاد را وارد کرد که با کاهش آن به چهار درصد، کمیسیون از هدف خود فراتر رفت.

بنابراین آلمان از اولین رای گیری در روز جمعه خودداری کرد. سایر کشورهای اتحادیه اروپا نیز رأی ممتنع دادند، اما اکثریت به دست نیامد. با این حال، طبق قوانین فعلی اتحادیه اروپا، کمیسیون برای تصمیم گیری وابسته به رضایت کشورهای عضو نیست و می تواند برنامه ها را به تنهایی اجرا کند.

استفی لمکه، وزیر محیط زیست فدرال آلمان هم روز سه شنبه از یک "تصمیم عجولانه و ناپخته" صحبت کرد. لمکه توضیح داد که این الزام باید از تنوع زیستی محافظت کند، که بهره وری کشاورزی در دراز مدت به آن بستگی دارد. وی تاکید کرد که او تلاش خواهد کرد تا اطمینان حاصل کند که استثنا در این فرم در آلمان مجاز نباشد.

نوربرت لینز (CDU) رئیس کمیته کشاورزی در پارلمان اروپا از دولت فدرال آلمان انتقاد کرد که مانع تصمیمات بروکسل می شود. وی تاکید کرد که تصمیم کمیسیون اتحادیه اروپا "یک سیگنال بسیار خوب برای کشاورزی" است. لینز خواستار تمدید استثناها پس از سال 2024 شد.

در چندین کشور اروپایی، کشاورزان هفته‌هاست که علیه سیاست‌ها و دستورالعمل‌های کشاورزی دولت‌هایشان و بروکسل به خیابان‌ها آمده‌اند. بعد از آن دولت فرانسه از جمله معافیت هایی از مقررات زیست محیطی اتحادیه اروپا را به کشاورزان پیشنهاد کرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.