۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۷
کد خبر: 965424

تربیت کودک یکی از سخت‌ترین مشاغل دنیا به شمار می‌رود اما با این حال هیچ آموزشی رسمی و اصولی در این زمینه ارائه نشده است.

تربیت فرزند را از نوزادی شروع کنید

ذهن افراد از زمان نوزادی تحریک‌پذیر است و والدین با استفاده از این قابلیت می‌توانند مهارت‌های جدید و ضروری را به فرزندانشان، حتی از زمان نوزادی بیاموزند.

کارلوتا نلسون، کارگردان و مستندساز، ۵ نکته ساده، کاربردی و موثر را ارائه داده است. این نکات می‌توانند به موفقیت بیشتر کودکان در آینده کمک کنند.

۱_ با نوزاد ارتباط کلامی برقرار کنید

معمولا صداها و حرکات نوزادان، زیاد قابل توجه والدین قرار نمی‌گیرند یا در نهایت اعمالی بی‌معنی تلقی می‌شوند؛ اما باید توجه داشت که این حرکات و اصوات، تنها راه ارتباطی میان نوزاد و محیط پیرامون است.

متخصصان رشد معتقدند که تحریک کردن ذهن کودک با گفتگو، یک عمل ضروری در دوران اولیه رشد به حساب می‌آید. والدین باید به صداها و حرکات نوزادان در پاسخ به موقعیت‌های مختلف حساس باشند و به آن‌ها توجه کنند.

طبق تحقیقات انجام شده، تعداد لغاتی که کودکان تا پیش از ۲ سالگی می‌شوند، گستره دایره لغوی آن‌ها را در آینده تعیین می‌کند.

۲_ برای کودک آواز بخوانید

حتی هنگامی که کودک به مرحله صحبت کردن نرسیده است، آماده یادگیری از محیط بوده و با دقت تمام حرکات و صداهای اطرافش را در ناخودآگاهش ضبط می‌کند. به عنوان مثال در ۳ ماهگی کودک قادر به تشخیص و تمیز اصوات مختلف است.

لالایی، آواز و داستان خواندن در ساعات متفاوتی از روز برای کودک، الهام بسیار خوبی برای تقویت مهارت‌های زبانی او به شمار می‌رود. اگر توسط کتاب‌های کودکانه برای فرزندتان داستان سرایی می‌کنید، بهتر است تصاویر آن را هم مقاب او قرار دهید تا درک بهتری از محیط به او بدهید.

در سنین بالاتر می‌توانید از او درمورد داستان‌هایی که از پیش برایش خوانده‌اید سوال‌هایی ساده طرح کنید. با این کار قوه تخیل و کلام به صورت همزمان درگیر می‌شوند. کتاب خواندن برای کودکان، حتی نوزادان، علاوه بر تقویت قوای مختلف، باعث ایجاد علاقه به مطالعه در افراد نیز می‌شود.

۳_ از تجربیات و اتفاقات روزمره بهره ببرید

برای کودکان فعالیت‌های هر بخشی از روز، نوعی یادگیری به شمار می‌رود. این فعالیت‌ها می‌تواند هنگام نظافت شخصی، مرتب کردن اتاق، پخت غذا و موارد روزانه دیگر باشد. از این مواقع از روز می‌توانید به عنوان راهکارهایی موثر بر یادگیری علوم مختلف استفاده کنید. این کار باعث تقویت هوش هیجانی کودک می‌شود.

۴_ بازی را دست کم نگیرید

کودکان همیشه در حال یادگیری هستند و هنگامی که مشغول بازی می‌شوند، با قوه تخیلشان موقعیت‌های مختلف زندگی را شبیه سازی می‌کنند. این کار به آن‌ها کمک می‌کند تا خود را در جایگاه افراد دیگر قرار دهند و زندگی جدیدی را تجربه کنند.

بازی‌ها برای کودکان در هر مرحله و به هر شکلی، نوعی فضای تربیتی ایجاد می‌کنند. هنگام بازی‌های گروهی، کودک مهارت سازش، زندگی جمعی و حل مسئله را می‌آموزد.

۵_ الگوی خوبی باشید

کودکان تا پیش از رسیدن به سن سخنوری مقلدان بسیار ماهری هستند؛ به طوری که تمامی رفتارهای والدین را جز به جز به ذهن سپرده و تکرار می‌کنند. پس از زبان گشودن و حرف زدن هم این تقلیدها ادامه دارد اما می‌توان گفت که به شدت گذشته اتفاق نمی‌افتد. کودکان فقط با نگاه کردن به اطراف، ریزترین نکات واکنش شما را به چالش‌های مختلف می‌سنجند و به این ترتیب نوع رفتارهای فرد در آینده شکل می‌گیرد.

به کارگیری این ۵ رفتار می‌تواند به طرز چشمگیری به آینده فرزندانتان کمک کند.

منبع: یونیسف

ترجمه: تکتم شریفی نژاد - خبرنگار تحریریه جوان قدس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.