فرماندار مشهد گفت: کلیه رای‌اولی‌های مشهد و کلات شناسایی شدند و در حوزه انتخابیه مشهد و کلات ۱۲۰ هزار رأی اولی داریم که طی جلسات متعدد همه دعوت به انتخابات شدند. شوق حضور رأی اولی‌ها پای صندوق رأی بسیار است و حتی بخشی از عوامل اجرایی از رأی اولی‌ها هستند.

شوق حضور در بین ۱۲۰ هزار رأی اولی در مشهد

به گزارش قدس خراسان، صبح روز شنبه ٢٨ بهمن، فرماندار مشهد به همراه فرمانداران دو شهرستان چناران و نیشابور در استودیو انتخابات استانداری خراسان رضوی، به تبیین و تشریح اقدامات صورت گرفته برای برگزاری انتخابات پرشور پرداختند.

فرماندار مشهد در ابتدا مطرح کرد: این روزها که روزشمار انتخابات به شمارش معکوس نزدیک شده، فضای انتخابات در مشهد مطلوب و در همه بخش‌های اجرایی، نظارتی اتفاقات خوبی صورت گرفته است. مردم نیز در کنار مسؤولان در تکاپوی برگزاری هرچه بهتر این رویداد مهم هستند.

محسن داوری تشریح کرد: تاکنون تعدادی از نامزدهای انتخاباتی مشهد انصراف دادند و تعدادی نیز درخواست انتقال به حوزه‌های دیگر را داشتند. در عین حال تعدادی هم درخواست انتقال به مشهد را ثبت کرده‌اند که تا این لحظه ۵۱۳ نامزد در حوزه انتخابیه مشهد و کلات باقی‌ مانده‌اند و ۱۶ نفر هم درخواست انتقال به حوزه مشهد و کلات را داشتند که برای نظارت به شورای نگهبان ارسال شده است تا مواردی نظیر عدم سوءپیشینه و مفاد قانونی مربوط به استحقاقات لازم بررسی و نتایج آن تا ٣٠ بهمن اعلام شود.

وی با اشاره به اینکه تا امروز ۱۸۷۲ شعب اخذ رأی در مشهد مشخص شده است افزود: در تلاشیم تا ۲۶ شعبه سیار دیگر به شعب اخذ رأی اضافه کنیم تا تعداد شعب در مشهد به عدد ۱۹۱۰ برسد. در تمام ۲۳ منطقه و ۱۴ حوزه انتخابیه مشهد و کلات، عوامل اجرایی ثبت سامانه شدند. آموزش‌های کافی و لازم نیز به همه ارکان اجرایی و نظارتی داده شده است تا انتخابات با کمترین مشکل برگزار شود. در حال حاضر نواقص را بررسی می‌کنیم و در روزهای آینده مانور برگزاری انتخابات را خواهیم داشت تا اعضای اجرایی در شعب اخذ رأی خود حضور داشته باشند و این روند را تجربه کنند. کمیته مشارکت نیز در تمامی اقشار جامعه، اعم از کارگران، کارمندان، معلمان، دانشجویان، پزشکان و… نماینده‌ای را انتخاب کرده که با کمک آن‌ها جلساتی در راستای هم‌افزایی انتخابات و رفع ابهامات صورت می‌گیرد.

داوری به اقدامات صورت گرفته برای افزایش مشارکت انتخاباتی اشاره کرد و مطرح کرد: کافه‌ گفت‌وگوهایی در معابر و خیابان‌های پرتردد سطح شهر مشهد فعال شده است که روزانه با مردم در حال گفت‌وگو هستند. در حوزه مشارکت پایگاه‌های انتظار در ۲۰ خیابان در سطح شهر مشهد فعالیت می‌کنند که در کنار برگزاری جشن‌های ایام شعبانیه به بحث مهم افزایش مشارکت انتخابات می‌پردازند.

وی ادامه داد: کلیه رای‌اولی‌های مشهد و کلات شناسایی شدند و در حوزه انتخابیه مشهد و کلات ۱۲۰ هزار رأی اولی داریم که طی جلسات متعدد همه دعوت به انتخابات شدند. شوق حضور رأی اولی‌ها پای صندوق رأی بسیار است و حتی بخشی از عوامل اجرایی از رأی اولی‌ها هستند. حوزه نخبگانی و اساتید و دانشجویان علمی، ورزشی، هنری نمایندگان ویژه فرماندار هستند و تعداد زیادی از نخبگان در اجرای انتخابات همراه ما هستند.

فرماندار مشهد با بیان اینکه سه روز قبل از انتخابات در هر ناحیه تعداد شعب اخذ رأی اطلاع رسانی خواهد شد گفت: آدرس شعب نیز از طریق بنر معرفی می‌شود. ضمن اینکه در نرم‌افزار «نشان» در حوزه انتخابیه مشهد و کلات، آدرس شعب اخذ رأی برای دسترسی بهتر شهروندان قرار داده شده است. اپلیکیشنی با نام انتخاب من نیز طراحی شده است که مردم می‌توانند از طریق سامانه‌های مختلف آن را دانلود کرده و با ما همراه شوند. در هفته اخر انتخابات نیز سامانه‌ای تلفنی رونمایی خواهد شد و اپراتورها در ۳۰ خط پاسخگوی مردم در مورد انتخابات خواهند بود. لازم به ذکر است که یک روز قبل از شروع انتخابات، همه عوامل اجرایی در شعب اخذ رأی حضور دارند.

وی در پایان تاکید کرد: تمامی دستگاه‌های اجرایی طبق قانون موظف هستند که استانداری را در امر انتخابات همراهی کنند. تمام نامزدهای انتخابات در هنگام ثبت‌نام شماره حسابی را در سامانه بارگذاری کردند که تمامی فعالیت‌های تبلیغاتی آنها از آن شماره حساب صورت می‌گیرد.

درخواست انتقال ۳ نامزد از تهران، مشهد و قوچان به نیشابور 

فرماندار نیشابور نیز با حضور در استودیو انتخابات شرایط و فضای انتخاباتی این شهرستان را تشریح کرد و گفت: امسال در حوزه انتخابیه نیشابور که شامل شهرستان‌های میان‌جلگه، زبرخان، فیروزه و نیشابور است، حضور پرشور مردم در انتخابات را شاهد خواهیم بود. ۷۵ هزار نفر از مردم نیشابور در راهپیمایی ۲۲ بهمن حضور داشتند و بر همین اساس در انتخابات نیز حضور پرشور مردم را شاهد خواهیم بود.

مهدی دونده ادامه داد: در ثبت‌نام اولیه ۲۱۸ نفر در سامانه وزارت کشور برای انتخابات شرکت کردند که در هیأت اجرایی شهرستان ۴۸ نفر آنان تأیید صلاحیت شدند و اسامی آنان به ما اعلام شد. طی بررسی‌های شورای نگهبان اسامی ۶۴ نفر اعلام شد که علاوه بر آنها ۳ نامزد از مشهد، قوچان و تهران نیز درخواست انتقال به نیشابور را داشتند که مجموع داوطلبین انتخابات را تا به الان در حوزه انتخابیه نیشابور به ۶۷ نفر رسانده است.

وی با اشاره به اینکه دو نماینده فعلی نیشابور در مجلس شورای اسلامی رد صلاحیت شده‌اند افزود: در حوزه انتخابیه نیشابور ۴۴۰ شعبه اخذ رأی وجود دارد که از این تعداد ۲۷۷ شعبه مربوط به شهرستان نیشابور، ۱۳۰ شعبه شهری و باقی شعب روستایی هستند. در مجموع در شهرستان نیشابور ۱۰ هزار نفر اعم از ناظرین شورای نگهبان، بازرسین وزارت کشور، عوامل فراجا و اعضای شعب در انتخابات همکاری دارند.

دونده بیان کرد: در این چهار شهرستان ۳۵۰ هزار نفر واجد شرایط رأی حضور دارند که از بین آن‌ها ۱۰ هزار رأی اولی شناسایی شدند. در آخرین انتخابات برگزارشده در نیشابور، آمار مشارکت مردم ۵۵ درصد بوده است و امیدواریم امسال این آمار به بیش از ۷۰ درصد برسد. برای افزایش مشارکت قرارگاه جهاد تبیین در نیشابور شکل گرفته است که شامل ۱۷ زیرمجموعه در بخش‌های جهاد کشاورزی، ناحیه مقاومت بسیج، فرهنگیان و … است.

رقابت ۴۹ نامزد چناران برای یک صندلی مجلس 

فرماندار چناران نیز در ادامه به تشریح وضعیت انتخابات در این شهرستان پرداخت و گفت: : تاکنون ۴۹ نفر نامزد برای رقابت یک صندلی مجلس تاییدصلاحیت شده‌اند و ۱۸۹ شعب اخذ رای در کل حوزه انتخابیه و ۷۰ شعبه در شهرستان چناران پیش‌بینی شده است.

محسن مهابادی افزود: از ۴۹ نامزد تایید صلاحیت شده در حوزه چناران ۷ نفر خانم و ۴۲ نفر آقا هستند که از تمامی نگرش‌ها و تفکرات سیاسی طیف‌های مختلف حضور دارند تا انتخاباتی پرشور و با مشارکت حداکثری داشته باشیم.تعداد شعب اخذ رای نیز در چناران نسبت به انتخابات گذشته ۱۱ درصد افزایش داشته است.

۱۰ جشن تکلیف سیاسی برای رای‌ اولی‌ها

دبیر قرارگاه نعمت حضور مرکز رسیدگی به امور مساجد مشهد نیز در استودیو انتخابات مطرح کرد: ابن قرارگاه از آذر ماه کار خود را آغاز کرده است. با توجه به اهمیت انتخابات پیش رو در قرارگاه نعمت حضور تمام تلاش خودمان را در امر افزایش مشارکت و برگزاری انتخاباتی پرشور انجام می‌دهیم. 

حجت‌الاسلام امیرحسین احمدنیا گفت: ۱۰ جشن تکلیف سیاسی را برای ۱۶۰هزار رای اولی در مشهد و دیگر شهرستان‌ها برگزار خواهیم کرد که به ارتباط بهتر آن‌ها با مساجد نیز کمک خواهد کرد. همچنین ۹ ون انتخاباتی داریم که به اجرا کافه گفت‌وگو و گفتگو آزاد در سطح شهر می‌پردازد. 

وی تاکید کرد: درب مساجد به روی همه نامزدهای انتخابات باز است و می‌توانند برای ارتباط با مردم از این سنگر مهم استفاده کنند. کتاب «مجلس شایسته» توسط قرارگاه نعمت حضور، ویژه نمایندگان مجلس به چاپ رسیده است و نامزدهای انتخابات مجلس می‌توانند از امروز مورد استفاده قرار بدهند. 

احمدنیا به برگزاری اعتکاف سه روزه بصیرتی با حضور بیش از ۳۰۰ نفر از ائمه جماعت اشاره کرد و گفت: نماینده ولی فقیه در استان نکات خوبی را به ائمه جماعت منتقل کردند تا در انتخابات به عنوان کنشگران اصلی حاضر شوند. ایجاد و طراحی سامانه‌ای به نام «مسجد شایسته» از دیگر اقدامات قرارگاه نعمت حضور است که تاکنون اطلاعات ۴۰۰ نفر از نامزدها در آن به ثبت رسیده است. ماموریت اصلی سامانه این است که رزومه همه کاندیدها ها را در اختیار مساجد و حسینیه‌ها و دیگر مراکزی که می‌خواهند از نامزدها دعوت کنند بگذارد تا بتوانند به خوبی با نامزدها ارتباط برقرار کنند.

وی در ادامه گفت: در طرح شور انقلابی، بیش از ۳۰۰ پرده نوشته در سطح شهر نصب شده است. همچنین برنامه‌ای با عنوان «همسنگرهای مسجدی» را در ۱۰ قسمت ۳۰ دقیقه‌ای برای شبکه افق و صداوسیمای سه استان خراسان حول سوالات مردم با حضور کارشناسان مسجدی تولید خواهیم کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.