پولیتیکو در گزارشی با اشاره به سفر اخیر «آنالنا بائربوک» وزیر امور خارجه آلمان به سرزمین‌های اشغالی، تغییر لحن رئیس دستگاه دیپلماسی این کشور در دیدارهای سفر یادشده را نشانه‌ای از یک تغییر بالقوه در سیاست‌های برلین در قبال تل‌آویو ارزیابی کرد.

پولیتیکو از تغییر لحن آلمان در برابر اسرائیل خبر داد/ حمایت‌ برلین از تل‌آویو کاهش می‌یابد؟

به گزارش قدس آنلاین، وزیر امور خارجه آلمان در سفر به بیت‌المقدس تاکید کرد که امنیت اسرائیلی‌ها به اندازه بقای فلسطینی‌ها مهم است.

این در حالی است که پیش از این اولاف شولتس صدراعظم آلمان پس از حمله حماس در هفتم اکتبر (۱۵ اکتبر) به رژیم اسرائیل، در جریان سفر خود به سرزمین های اشغالی گفته بود که تاریخ آلمان و مسئولیت ما به دلیل هولوکاست این است که از موجودیت و امنیت اسرائیل دفاع کنیم.

اما بائربوک طی سفر این هفته خود به سرزمین های اشغالی لحن بسیار متفاوتی در پیش گرفت.

این نشریه آمریکایی با بیان اینکه اگرچه چنین اظهاراتی در بسیاری از کشورها چندان واکنش برانگیز نیست، اما برای رهبران آلمانی که به‌ویژه تمایل به انتقاد آشکار از سیاست‌های اسرائیل نداشته‌اند، نشانگر یک تغییر بالقوه است.

پولیتیکو در بخشی دیگری از این گزارش با اشاره به تلفات بالای غیرنظامیان در غزه و همزمان با درخواست رهبران کشورهای گوناگون از تل آویو برای خودداری از حمله زمینی به رفح در جنوب این باریکه، استدلال کرده است که رهبران آلمان برای تغییر راهبرد دولت یهود، تحت فشار فزاینده قرار دارند.

بائربوک: عملیات اسرائیل در رفح منجر به فاجعه انسانی می‌شود

بائربوک در سفر به سرزمین های اشغالی گفت: «اگر اسرائیل عملیات نظامی گسترده‌ای را در رفح آغاز کند، انتظار می رود که یک فاجعه انسانی به وقوع پیوندد».

سخنان وی در واقع بازتاب اظهارات امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه بود، که اوایل این هفته مخالفت قاطع پاریس با حمله اسرائیل به رفح که می تواند به یک فاجعه انسانی جدید منجر شود را ابراز کرد.

پولیتیکو سپس ضمن تاکید بر تغییر لحن مقام های برلین، این سوال را مطرح کرده که آیا اساسا بائربوک می تواند بر رویکرد آلمان نسبت به اسرائیل تاثیرگذار باشد؟ به‌ویژه در شرایطی که مقامات آمریکا به عنوان قدرتمندترین متحد اسرائیل از رفتار رژیم صهیونیستی در جنگ جاری انتقاد کرده‌اند.

جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا در اوایل ماه جاری میلادی حملات اسرائیل به غزه را بیش از اندازه ارزیابی کرده بود.

این نشریه در بخشی دیگری از گزارش می افزاید: وزیر امور خارجه آلمان در تلاش است تا برلین را به عنوان یک میانجی کلیدی در منطقه معرفی کند؛ هرچند از نقطه نظر نویسنده این مطلب واضح نیست که این تلاش نتایج ملموسی به همراه داشته باشد.

وی در این سفر برای نخستین بار از زمان آغاز جنگ با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل دیدار کرد و خواستار توافق وی با روند صلحی شد که نتایناهو نسبت به آن شک دارد.

نویسنده در پایان استدلال کرده است که شاید به همین دلیل بائربوک پس از این دیدار به خبرنگاران در بین المقدس گفت که آلمان حامی منافع مردم اسرائیل است، نه لزوما دولت آنها.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.