آمریکا تهدید کرد که از رای گیری جدید شورای امنیت سازمان ملل درباره آتش بس غزه جلوگیری خواهد کرد.

تهدید آمریکا به وتوی قطعنامه آتش بس در غزه

به گزارش قدس آنلاین، دیپلمات‌ها در سازمان ملل خبر داده‌اند که شورای امنیت احتمال زیادی روز سه شنبه به وقت نیویورک در مورد درخواست و اصرار الجزایر برای برقراری آتش بس فوری بشردوستانه در جنگ غزه رأی گیری خواهد کرد.

الجزایر بیش از دو هفته پیش پیش نویس قطعنامه اولیه آتش بس در جنگ غزه را ارائه کرد. «لیندا توماس گرینفیلد»، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد اما به سرعت گفت که این متن می‌تواند «مذاکرات حساس» را با هدف میانجیگری برای توقف در جنگ به خطر بیندازد.

دیپلمات‌ها گفتند که الجزایر روز شنبه درخواست کرده است که شورای امنیت روز سه شنبه رأی گیری کند. برای تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل به حداقل ۹ رأی موافق و عدم وتوی ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، چین یا روسیه نیاز است.

با این حال ایالات متحده از پیش نویس این قطعنامه حمایت نکرده است. توماس گرینفیلد روز شنبه در بیانیه‌ای گفت: «اگر قطعنامه الجزایر طبق پیش‌نویس برای رأی‌گیری بیاید، تصویب نخواهد شد.»

واشنگتن به طور سنتی از رژیم اسراییل در برابر اقدامات سازمان ملل محافظت می‌کند و از ۷ اکتبر تاکنون دو بار اقدام شورای امنیت برای برقراری آتش بس را وتو کرده است.

رای احتمالی شورای امنیت در حالی صورت می‌گیرد که رژیم اسراییل همچنین قصد دارد به رفح در جنوب غزه، جایی که بیش از یک میلیون فلسطینی در آن پناه گرفته‌اند، یورش برد. این تصمیم احتمالی تل آویو نگرانی‌های بین‌المللی را برانگیخته و بسیاری هشدار داده‌اند که حمله به رفح شدت بحران انسانی در غزه را بدتر می‌کند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد روز جمعه در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: «وضعیت غزه یک وضعیت وحشتناک از بن بست روابط جهانی است.»

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.