معاون حقوقی مرکز ملی فضای مجازی جزییات چگونگی اجرای مصوبه اخیر شورای عالی فضای مجازی در خصوص شناسایی و شرایط فعالیت پیام رسان های خارجی را در داخل کشور تشریح کرد.

امیر خوراکیان بیان کرد؛ جزییات مصوبه شورای عالی فضای مجازی در خصوص استفاده قانونمند از سرویس‌های پیام رسان های خارجی

به تازگی شورای عالی فضای مجازی تنظیم‌گران بخشی را موظف کرده است تا برای ایجاد تنوع در سبد مصرف کاربران با سازوکارهای حکمرانی‌پذیر و با هدف رفع نیاز مردم، سکوها و خدمات پرکاربرد خارجی را که امکان ارایه خدمات در قالب پوسته برای آن‌ها وجود دارد، شناسایی و شرایط فعالیتشان را در کشور فراهم کنند.

معاون حقوقی مرکز ملی فضای مجازی در خصوص این مصوبه و سندی که قرار است توسط وزارت ارتباطات تهیه شود گفت: این سند یک بسته چند وجهی است که اگر یک بخش آن مورد توجه قرار نگیرد باعث ایجاد نگرانی و برداشت غلط می‌شود.

امیر خوراکیان در ادامه خاطر نشان کرد: مهم ترین بخش این سند حمایت از سکوهای داخلی است که برای وزارت ارشاد و وزارت ارتباطات ماموریت های مشخص و شفاف در زمان معین تعریف شده است.

بخش دوم این سند، باز کردن راه برای بخش خصوصی است تا بتواند با پلتفرم‌ها و سکوهای بزرگ خارجی ارتباط برقرار کند. اگر بتواند یک پنجره واسط برای استفاده قانونمند از سرویس‌های خارجی ایجاد کند، این امکان فراهم شده است. هیچ اختصاصی برای ۳پیام رسان مطرح شده ندارد و برای همه فراهم شده است.

بخش سوم سند هم تقویت جنبه‌های حکمرانی، نظارت، رعایت حق عموم، بخش داده های عمومی و حریم خصوصی است.

خوراکیان تاکید کرد: این بسته برنامه، قطعاً به تقویت سکوهای داخلی دربخش خصوصی کمک می‌کند. همچنین استفاده کاربران از برخی امکانات و سرویس‌های خارجی را به صورت آسان و قانونمند فراهم می‌ سازد.

پیش بینی ما این است که این اتفاق قطعا رخ خواهد داد و با جذابیت همراه است. چون در بسیاری از حوزه‌های دیگر مثل حوزه ورزش و بهداشت و درمان نیز یکسری سرویس‌هایی وجود دارد که ممکن است این آمادگی را داشته باشند.

وی در پاسخ به اینکه با توجه به ریسک بالای این موضوع  برای  سرمایه گذاران چه تضمینی در این خصوص وجود دارد گفت: در دستورالعملی که قرار است ظرف یک ماه توسط وزارت ارتباطات فراهم شود، همه ملاحظات بررسی می‌شوند تا ضمانتی برای آن ها وجود داشته باشد.

منبع: قدس آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.