۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۷
کد خبر: 966858

 امام جمعه موقت تهران از همایش ادبی «سوختگان وصل» به عنوان یک شجره طیبه یاد کرد که ارزش‌های حوزه ادبی را در برابر نگاه جامعه و دانشگاهیان برجسته کرد.

همایش سوختگان وصل یک شجره طیبه است

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی فرد در مراسم اختتامیه بیستمین همایش ادبی سوختگان وصل گفت: همایش سوختگان وصل یک شجره طیبه است که با یک انگیزه کاملا پاکیزه و با نگاه به واقعیت‌های جامعه اسلامی و انقلابی ایران، بر حوزه‌هایی تمرکز کرد که ضرورت داشت اهل ادب و فکر به آن‌ها بپردازند و ارزش‌های آن حوزه را در برابر نگاه جامعه و دانشگاهیان برجسته کنند.

وی افزود: دفتر ادبیات و هنر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران در ادبیات دفاع مقدس، نقش فاخری داشت. این نهاد، ادبیات را ارتقاء بخشید و جایگاه آن را در فضای فرهنگی و دانشگاهی کشور، به جایگاهی که شایسته آن است، نزدیک کرد.

در این مراسم که شامگاه سه شنبه -اول اسفند- با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دانشگاه تهران برگزار شد، از برگزیدگان بخش شعر و داستان تقدیر شد که رقیه کریمی از همدان، مریم فردوسی از تهران، هدی حشمتیان از کرمانشاه و معصومه عیوضی از تهران به عنوان برگزیدگان بخش داستان و محمدسعید میرزایی، علی محمد مودب، میلاد عرفانپور، مهدی جهاندار و راضیه رجایی به عنوان برگزیدگان بخش شعر معرفی شدند.

سعید حدادیان دبیر همایش ادبی سوختگان وصل با ارائه گزارشی از برگزاری ۲۰ دوره این همایش گفت: در دو دهه آخر قرن چهاردهم شمسی و در آغاز دهه هشتاد، با این مساله مواجه شدیم که کنگره‌های شعر دفاع مقدس رو به تعطیلی می‌رفت. دفتر ادبیات نمایندگی نهاد مقام معظم رهبری دانشگاه تهران در آن زمان به دستور حجت الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی که در آن زمان مسئول نهاد بودند تاسیس شد و در سال ۸۰ با تجزیه عناوین مربوط به دفاع مقدس، یک دهه را پشت سر گذاشتیم.

فاطمه نانی‌زاد مدیر اجرایی این همایش نیز گفت: در هفته اول دی‌ماه امسال طی پنج روز متوالی برنامه‌ای با عنوان هفته ادبی سوختگان وصل داشتیم که روز اول از نویسندگان داستان‌ها یعنی ۱۰ نویسنده برتری که بیشترین بسامد را به عنوان برگزیده در همایش‌های ادبی سوختگان وصل داشتند، تجلیل شد. در روز دوم، برگزیدگان قالب‌های شعری که قصیده و غزل و مشتقات آن‌ها بود، مشخص شد. روز سوم، عصر شعر داشتیم و به صورت مفصل در خدمت برگزیدگان شاعر بودیم و شعرها را شنیدیم. روز چهارم متعلق به قالب‌های مثنوی، رباعی، دوبیتی و مانند آن بود و روز آخر نیز به قالب‌های نیمایی و سپید تعلق داشت که برگزیدگان آن مشخص شدند.

همایش سوختگان وصل یک شجره طیبه است

وی افزود: ماحصل آثار برگزیده در چهار کتاب فراهم آمده است که ۲ جلد آن شعر و ۲ جلد دیگر، داستان است و آثار برگزیده این سلسله همایش‌ها به صورت یک منبع پژوهشی معتبر برای فعالان حوزه ادبیات مقاومت در دسترس آن‌ها قرار خواهد گرفت.

در این مراسم غلامرضا صنعتگر، خواننده ملی ۲ ترانه از شعرهای عرفانپور و مودب را برای حاضران اجرا کرد و در ادامه از برخی شخصیت های ادبی و داوران ۲۰ دوره همایش ادبی سوختگان وصل همچون علیرضا قزوه، حسین اسرافیلی، مرتضی امیری اسفندقه، احمد شاکری، فاطمه نانی زاد، اسماعیل امینی، راضیه رجایی و مصطفی محدثی خراسانی تجلیل شد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.