۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۰
کد خبر: 967805

فرایند مناقصات گرچه با انتشار آگهی آغاز و با اعلام فرد برنده به پایان می‌رسد،

بررسی و آشنایی با چالش‌ها و فرصت‌های مناقصات

فرایند مناقصات گرچه با انتشار آگهی آغاز و با اعلام فرد برنده به پایان می‌رسد، اما طی شدن این مسیر همراه با چالش‌هایی است که می‌تواند برای شرکت کننده ناخوشایند باشد. اگر به این حوزه آشنا نباشید، خیلی زود از دور رقابت خارج خواهید شد، بنابراین قبل از اقدام به شرکت در مناقصات کشور، توصیه می‌شود اطلاعات خود را در این زمینه تکمیل، سپس وارد معاملات شوید. در بسیاری از مواقع شرکت‌های پیمانکاری بزرگ و تامین کنندگان بسیار مهم باعدم آشنایی با فرایند مناقصه و قوانین آن، نمی‌توانند در بسیاری از مناقصات برنده شوند.

دسترسی به آگهی

یکی از چالش‌هایی که ممکن است در مناقصه سامانه ستاد با آن روبرو شوید، دریافت آگهی مناقصه است. ممکن است شما به دنبال یک آگهی مناقصه از یک موسسه خاص هستید، اما نمی‌توانید آگهی مورد نظر را پیدا کنید. سایت‌های تخصصی این توانایی را دارند که با جمع آوری تمامی آگهی‌های مناقصات و انتشار در سایت، باعث صرفه‌جویی زمان کاربران شوند. با وجود فیلترهایی که در  سایت مناقصات کشور در نظر گرفته شده است، می‌توانید به صورت جزئی اطلاعات مهم را وارد کرده و به آگهی مناقصات دسترسی مستقیم پیدا کنید.

چالشی به نام زمان

یکی از چالش‌هایی که در فرایند مناقصه سامانه ستاد با آن روبرو خواهید شد، در نظر گرفتن زمان کوتاه برای ارائه پیشنهادات است. معمولا در یک چارچوب زمانی محدودی آگهی مناقصه منتشر و اسناد و مدارک دریافت می‌شوند. این مدت زمان کوتاه برای جمع آوری اطلاعات لازم می‌تواند برای مناقصه‌گر چالش برانگیز باشد. بنابراین نباید فرصت را از دست داد و زمانی که مناقصه گزار آگهی را منتشر می‌کند، بلافاصله باید به آن دسترسی پیدا کنید. سایت مناقصات کشور، هزاره با انتشار آگهی به صورت لحظه‌ای، شما را بلافاصله از برگزاری مناقصه مطلع می‌کند. با یک مدیریت زمان، می‌توانید پروژه را از تمام زوایا بررسی و با ارزیابی بازار، قیمت پیشنهادی خوبی را ارائه دهید.

تحلیل رقبا

با برگزاری مناقصه رقبای زیادی برای موفقیت در مناقصه شرکت می‌کنند، بنابراین شرایط پیشنهادی و معیارهای لازم را باید به طور کامل بررسی کنید، تا پیشنهاد خود را مطابق با آن‌ها اعلام کنید. با تجزیه و تحلیل قوی از رقبای خود تا حدود زیادی می‌توانید نسبت به نقاط قوت و ضعف آن‌ها آشنایی پیدا کنید. از این اطلاعات برای برجسته کردن پیشنهاد خود استفاده کنید و نشان دهید که می‌توانید از رقبای خود پیشی بگیرید.

الزامات قانونی

این امکان وجود دارد که مناقصه برای برخی از پروژه‌ها و یا قراردادها همراه با الزامات فنی و یا قوانین پیچیده باشد. از جنبه‌های مختلفی مناقصه گزار می‌تواند قوانینی را برای مناقصه‌گر در نظر بگیرد. مناقصه گزار قطعاً در قرارداد خود بندهایی را در نظر می‌گیرد که شرکت کننده باید به آن‌ها پایبند باشد و در قبال تعهد خود ضمانت ارائه دهد. در برخی از موارد شرایط مناقصه گزار به گونه‌ای است که می‌تواند در میانه پروژه منجر به اختلاف با مناقصه‌گر شود. برای حل این اختلافات باید قبل از اقدام به امضای قرارداد، راهکارهایی اعلام شود. در برخی از مناقصه‌ها که تامین کننده باید کالا، محصول و یا تجهیزاتی را تامین کند، مناقصه گزار برخی از شروط را برای تولید کالا در نظر می‌گیرد که باید بر اساس این شروط و استانداردها کالا تهیه، تولید و به خریدار تحویل داده شود.

پیشنهاد قوی

باید نسبت به پیشنهادی که اعلام می‌کنید، تاکید داشته باشید و به وضوح بیان کنید که پیشنهاد شما می‌تواند نتایج قابل قبولی را برای انتخاب کننده یا مناقصه گزار به همراه داشته باشد. شما باید این توانایی را داشته باشید که پیشنهاد خود را با توجه به کیفیت، مقرون به صرفه بودن و البته نوآوری با سایر رقبا مقایسه و خود را بالاتر جلوه دهید. قطعاً باید پیشنهاد شما قوی و متقاعد کننده باشد، به گونه‌ای که کاملاً تخصص، تجربه و توانایی‌های شما را نشان دهد. هرچی پیشنهاد شما قوی‌تر باشد، مناقصه گزار می‌تواند اعتماد بیشتری به شما پیدا کند.

ایجاد رزومه قوی

زمانی که در مناقصه برنده می‌شوید، در حین انجام پروژه با ده‌ها شرکت و موسسه دیگر آشنا خواهید شد که می‌توانند مسیر همکاری را در خارج از مناقصه برای شما فراهم کنند. علاوه بر این، همکاری با سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی مهم می‌تواند یکی از افتخارات شما در رزومه کاری باشد تا به عنوان یک شرکت مهم و معتبر بتوانید خود را برای انجام بسیاری از پروژه‌ها اثبات کنید. در کنار انجام این پروژه در مناقصه، امکان انجام ده‌ها پروژه دیگر نیز برای شما فراهم خواهد شد.

برای موفقیت در مناقصات، فرصت‌ها را از دست ندهید. با جستجوی آگهی مناقصه مرتبط، ظرفیت‌ها را به فرصت تبدیل کنید و در مسیر جدیدی در حرفه خود قدک بگذارید. شرکت در مناقصات و مزایدات همواره هیجان‌انگیز بوده است و علاقمندان بسیاری را به خود جذب کردند. اگر در گذشته در مناقصه شرکت کرده و پیشنهادات ناموفقی داشته‌اید، بهتر است با مرور مناقصات گذشته اشتباهات خود را جبران و آن‌ها را اصلاح کنید. با اجرای هر یک از این استراتژی‌ها، می‌توانید میزان موفقیت خود را بیشتر و چالش‌های مناقصه را به فرصت تبدیل کنید.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.