شهرستان‌های منطقه بلوچستان در جنوب استان سیستان و بلوچستان درگیر سیلاب هستند و اداره‌کل هواشناسی استان با صدور هشدار سطح نارنجی جدید از تداوم بارش‌های سیل‌آسا در این منطقه خبر داده است.

تداوم بارش‌های سیل‌آسا در بلوچستان/ نیروهای امدادی در آماده‌باش

به گزارش قدس آنلاین،  اداره‌کل هواشناسی استان سیستان و بلوچستان شنبه پنجم اسفندماه با صدور هشدار هواشناسی سطح نارنجی نسبت به تشدید فعالیت سامانه بارشی وزش باد در سطح استان از روز یکشنبه ششم اسفندماه به مدت سه روز هشدار داد و این پیش‌بینی به درستی به وقوع پیوست.

روز گذشته نیز اداره‌کل هواشناسی سیستان و بلوچستان با صدور هشدار هواشناسی جوی جدید از پیش‌بینی تشدید فعالیت سامانه بارشی در جنوب استان خبر داد و اعلام کرد: از شب چهارشنبه تا صبح جمعه ۹ تا ۱۱ اسفندماه در شهرستان‌های فنوج، قصرقند، کنارک، لاشار، مهرستان، نیکشهر ، سیب و سوران، سرباز، سروان، زرآباد، راسک، چابهار، دشتیاری و ارتفاعات خاش رخداد بارش باران، برخی نقاط رگبار رعد برق و احتمال بارش تگرگ و تندباد لحظه‌ای پیش‌بینی می‌شود. 

محسن حیدری، مدیرکل هواشناسی استان سیستان و بلوچستان امروز نیز  اظهار داشت: بر اساس تحلیل آخرین نقشه‌ها و الگوهای پیش‌یابی، آسمان استان ابری، فعالیت سامانه بارشی تا بعد از ظهر امروز در سطح استان تدارم دارد و از اواخر وقت امروز با ورود سامانه بارشی جدید تا صبح جمعه در سطح استان افزایش ابر، بارش باران پ برخی نقاط رگبار و رعدوبرق با احتمال تگرگ، تندباد لحظه‌ای، کاهش موقتی و محسوس دما و ارتفاعات نیمه شمالی بارش برف و پدیده مه انتظار می‌رود.

وی افزود: روی دریا تا چهارشنبه وزش باد نسبتاً شدید و تا پایان هفته بارش باران گاهی رگبار و رعدوبرق و دریا مواج پیش‌بینی می‌شود. از پنجشنبه تا صبح جمعه در شمال استان و پنجشنبه در نواحی مرکزی و جنوبی وزش باد نسبتاً شدید تا شدید گاهی همراه با گردوخاک انتظار می‌رود.

عملیات نفسگیر ۱۲ ساعته برای نجات ۵ گرفتار در سیلاب

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان از انجام عملیات نفس‌گیر نجات پنج نفر گرفتار در سیلاب پس از حدود ۱۲ در حوالی روستای «بغدانیه» شهرستان ایرانشهر خبر داد.

سیدمحمد مهدی سجادی در تشریح جزئیات این خبر گفت: در پی اعلام گرفتار شدن پنج نفر در سیلاب در حوالی روستای «بغدانیه»، دو تیم امدادی پایگاه مرکزی بمپور به محل اعزام شدند.

 وی با اشاره به اینکه عملیات از آخرین ساعات شب دوشنبه آغاز و تا ظهر روز گذشته به طول انجامیده، افزود: به دلیل شرایط باتلاقی و سیلابی منطقه و تاریکی هوا نجاتگران با کمک نیروهای محلی منطقه توانستند افراد گرفتار را نجات دهند و به منطقه امن منتقل کنند.

سجادی با بیان اینکه تیم‌های امدادی جمعیت هلال احمر در سطح استان در وضعیت آماده‌باش برای امدادرسانی به حوادث سیل و آبگرفتگی احتمالی هستند، یادآور شد: با توجه به اخطارهای هواشناسی، شهروندان و مسافرانی که قصد طبیعت‌گردی دارند از انجام اقدامات پرخطر پرهیز کنند.

تخریب ۱۵۰۰ متر شبکه برق در شهرستان ایرانشهر  

مدیر امور برق شهرستان ایرانشهر گفت: باد و باران شدید در این شهرستان باعث تخریب هزار و ۵۰۰ متر شبکه توزیع برق و دو دستگاه‌ ترانس در این منطقه شد.

ابراهیم سلیمانی اظهار داشت: به محض هشدار سازمان هواشناسی مبنی بر ورود سامانه بارشی و باد شدید در منطقه، تمامی پرسنل عملیاتی امور برق این شهرستان به حالت آماده‌باش کامل قرار گرفتند.

وی ادامه داد: بر اثر این شرایط جوی تعدادی خاموشی پراکنده ثبت شد که به محض اطلاع، پرسنل عملیاتی امور برق شهرستان ایرانشهر به محل‌های حادثه دیده اعزام شدند و نسبت به اصلاح شبکه برق این مناطق اقدام کردند.

مدیر امور برق شهرستان ایرانشهر بیان کرد: طغیان رودخانه‌های فصلی و نبود راه دسترسی از جمله چالش‌های پیش رو پرسنل عملیاتی این امور است. در حال حاضر شبکه برق شهرستان ایرانشهر پایدار است.

تخریب ۱۴ اصله پایه شبکه برق در شهرستان راسک

مدیر امور برق شهرستان راسک نیز گفت: باد و باران در این شهرستان باعث تخریب ۱۴ اصله پایه شبکه برق شد.

اختر علی دهانی اظهار داشت: پس از وقوع این شرایط جوی تمامی پرسنل امور برق این شهرستان به حالت آماده‌باش قرار گرفتند و در کمترین فرصت نسبت به اصلاح شبکه برق مناطق آسیب دیده اقدام کردند.

وی ادامه داد: طغیان رودخانه‌های فصلی و نبود راه دسترسی از جمله چالش‌های پیش روی نیروهای عملیاتی توزیع برق در این شرایط جوی است. در حال حاضر تنها برق یک روستای این منطقه دچار خاموشی است که پرسنل امور برق شهرستان راسک در حال اصلاح شبکه و پایداری مجدد شبکه برق هستند.

دهانی خاطرنشان کرد: شهروندان در صورت بروز هرگونه خسارت به شبکه توزیع برق مراتب را از طریق سامانه ۱۲۱ یا نرم افزار برق من ثبت و پیگیری کنند.

سیل سیستان و بلوچستان خسارت جانی نداشت

مجید محبی، مدیرکل ستاد بحران سیستان و بلوچستان گفت: سیل چند روز اخیر در مناطق مختلف این استان خسارت جانی نداشته است.

وی افزود: هم‌اکنون تمام مسیرهای اصلی سیستان و بلوچستان باز است و تنها در برخی مناطق جنوبی استان مسیرها فرعی و روستایی بسته است که تلاش راهداران برای بازگشایی این مسیرها ادامه داد.

محبی بیان کرد: با اقدامات نیروهای امدادی نظیر هلال احمر چند نفر گرفتار سیلاب در جنوب سیستان و بلوچستان نجات یافتند و همچنان در منطقه زرآباد به دلیل شدت بارش چند نفر از اهالی منطقه منتظر فروکش کردن سیلاب در مزارع هستند تا امدادرسانی شوند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.