نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: کتابخانه‌ها باید در جهت اشاعه معارف دینی، انواع آثار علمی و باقیمانده از گذشتگان حرکت کنند و آنها را ترویج دهند.

امام جمعه بیرجند: کتابخانه‌ها در جهت ترویج آثار علمی حرکت کنند

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌ الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی روز یکشنبه در دیدار مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افزود: کتابخانه‌ها با قرار گرفتن در کنار مساجد و مدارس می‌توانند به نجات نسل انسان، دانشگاه و منافع مردم کمک کنند.

وی گفت: امروز نسل جوان، انقلابی، دانشمند و متعهد باید ضایعاتی که در تاریخ قبل از انقلاب در زمینه کتاب و فرهنگ مکتوب داشتیم را جبران کنند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی ادامه داد: انسان، اندیشه است و اندیشه از کتاب به معنای عام آن تغذیه می‌شود لذا همه آنچه جایگزین کتاب می‌شود، کتاب است.

وی از کتاب به عنوان همنشین خوب نام برد و گفت: کتاب خوب، کتابی است که در آن تخصص لازم، تعهد، امانت کامل و به روز باشد، با سن و سال و سطح سواد افراد تناسب داشته و در کنار مدرسه و مسجد قرار گیرد.

کتاب برای تغذیه روح انسان است

حجت الاسلام و المسلمین عبادی افزود: کسی می‌تواند عبادت صحیح انجام دهد که عالم و دانا باشد، کار نهاد کتابخانه‌ها به عنوان فعالیت در جهت تجهیز اندیشه و تغذیه روح مردم کار بسیار ارزشمندی است.

وی با بیان اینکه انسان از جهت تن با حیوانات مشترک است اما تغذیه خاص خودش را دارد گفت: سلامت تن و روح انسان به این است که غذای سالم مصرف کند و در روایات آمده که بالاتر از تغذیه جسم، تغذیه روح قرار دارد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان جنوبی گفت: به عنوان مصیبت بزرگ یاد دورانی می‌افتیم که انگلیس شیطان و اروپای پست حاکم بود و فرهنگ مکتوب ما را تاراج کردند؛ آنها به هر جا دست یافتند، آثار زیادی از علمای بزرگ ما را از کشور غارت کرده و به دیار خود بردند به همین دلیل بسیاری از آثار علمی خود را در کشورهای دیگر از جمله هندوستان که آن زمان مسیر بود، می‌بینیم.

وی ادامه داد: وقتی نوکر انگلیس آمد، مدرسه‌ها را بستند، علما را منزوی کردند و به مردم این طور تفهیم کردند که کتاب‌ها به درد نمی‌خورد، آن هم کتاب‌هایی که هر کدام میلیاردها قیمت دارد، کتاب‌ها را اوراق و کرده و با آن چای و تنباکو بسته‌بندی می‌کردند.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی همچنین ضمن قدردانی از حضور مردم پای صندوق‌های رای گفت: انتخابات با کیفیت و با کمیت برگزار شد که دشمنان را گیج کرد و نعمتی است که نباید فراموش کنیم، امیدواریم فلسطین مظلوم نیز بر گرگ‌های وحشی پیروز شود.

شبکه کتابخانه در استان گسترده است

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: این نهاد یکی از منسجم‌ترین شبکه‌های فرهنگی استان است که تقریبا در تمامی شهرستان‌ها و روستاهای بالای هزار و ۵۰۰ نفر یک کتابخانه عمومی فعال است.

محمود حاجی با بیان اینمه ۱۰ درصد جمعیت خراسان جنوبی عضو کتابخانه‌ها هستند افزود: اکنون ۸۴ کتابخانه در استان فعال است.

وی اظهار کرد: یکی از مهمترین خط مشی‌های تعیین شده از سوی این نهاد، تبدیل کتابخانه‌ها به پایگاه‌های اجتماعی و فرهنگی بوده است که در استان با کمک همکاران توانسته‌ایم این شعار را محقق کنیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی گفت: در حوزه جهاد تبیین از جمله حجاب و عفاف، دستاوردهای نظام و دولت و سایر عرصه‌های فرهنگی ورود کرده‌ایم و یکی از مهمترین کارها در نقاط مختلف برگزاری میزهای خدمت است.

وی افزود: یکی از دغدغه‌ها این است که مراقب باشیم کتاب‌های مسموم به کتابخانه‌ها ورود پیدا نکند و در این خصوص مرتب مخازن بررسی می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.