برنامه جهانی غذا اعلام کرد تلاش این سازمان بین‌المللی برای از سرگیری توزیع کمک‌ها در میان ساکنان شمال غزه شکست خورده است.

برنامه جهانی غذا نتوانست کمک‌هایش را به شمال غزه برساند

قدس؛ کارل اسکاو، معاون مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا گفت: یک کاروان حامل کمک‌های غذایی شامل ۱۴ کامیون را به شمال غزه فرستادیم اما ارتش اسرائیل بعد از سه ساعت آن را بازگرداند.

به نقل از الجزیره، وی گفت: به رغم اینکه کاروان حامل کمک‌های بشردوستانه نتوانست برای فراهم کردن غذا برای مردم گرسنه غزه، وارد شمال شود اما ما تلاش می‌کنیم تا بتوانیم راهکاری را برای این مسئله پیدا کنیم.

برنامه جهانی غذا توزیع کمک‌ها در شمال غزه را ۲۰ فوریه به دلیل شرایط وخیم امنیتی متوقف کرد.

با ادامه جنگ گرسنگی در غزه همزمان با حملات ویرانگر ارتش رژیم صهیونیستی به این منطقه، نهادهای انسانی بین‌المللی همچنان نسبت به گسترش گرسنگی که زندگی صدها هزار فلسطینی در غزه را تهدید می‌کند، هشدار می‌دهند به ویژه اینکه تعداد مرگ و میرها به خاطر سوء تغذیه و نبود مواد غذایی افزایش یافته است.

مایکل فخری، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حق غذا در مصاحبه با الجزیره گفت: اسرائیل عمدا کاروان‌های حامل کمک‌های بشردوستانه در غزه را هدف قرار می‌دهد. اشغالگران اسرائیلی نمی‌خواهند کمک‌ها به دست مردم غزه برسد و جنگ گرسنگی واضحی را به راه انداختند.

وی خواهان اعمال تحریم‌ها بر رژیم صهیونیستی به دلیل نادیده گرفتن حکم دیوان بین‌المللی دادگستری شد.

همچنین کارشناسان سازمان ملل خواهان توقف فوری جنگ گرسنگی در غزه شدند.

این کارشناسان نسبت به استفاده از کمک‌های بشردوستانه به عنوان یک برگ برنده در مذاکرات آتش بس هشدار دادند.

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کردند: ما «کشتار آرد» را محکوم می‌کنیم و از اسرائیل می‌خواهیم به جنگ گرسنگی در غزه پایان دهد. اسرائیل از هشتم اکتبر عمدا به ملت فلسطین در غزه گرسنگی می‌دهد.

«کشتار آرد» جنایتی است که طی آن ارتش اشغالگر بامداد روز پنجشنبه به فلسطینی‌هایی که برای دریافت آرد در خیابان الرشید واقع در میدان النابلسی در شمال غزه تجمع کرده بودند، حمله کرد. در این حمله حدود ۱۲۰ نفر شهید شدند.

در این بیانیه آمده است: اسرائیل غیرنظامیانی را که منتظر کمک‌های انسانی و کاروان‌های امدادرسانی هستند، هدف قرار می‌دهد. اسرائیل باید به جنگ گرسنگی و هدف قرار دادن غیرنظامیان پایان بدهد.

سلیم عویس، سخنگوی صندوق حمایت از کودکان ملل متحد (یونیسف) در منطقه نیز تأکید کرد: کودکان غزه بیشترین بهای جنگ را می‌پردازند. ما خواهان یک اقدام بین‌المللی فوری هستیم. آنچه در غزه رخ می‌دهد محک زدن وجدان بشریت است.

همچنین سخنگوی سازمان آکسفام گفت: در سایه وضعیت فاجعه بار غزه ارسال کمک‌های هوایی راه حل مناسب نیست. باید گذرگاه‌ها برای ورود کمک‌های بشردوستانه به شمال غزه بازگشایی شود. اسرائیل از گرسنگی به عنوان سلاح جنگ استفاده می‌کند. هدف قرار دادن غیرنظامیانی که برای دستیابی به کمک‌های تلاش می‌کنند همچنان ادامه دارد. وضعیت ۹۰ درصد ساکنان نوار غزه که با سطح بی‌سابقه‌ای از ناامنی غذایی مواجه هستند، خطرناک است.

بر اساس گزارش سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) بیشتر ساکنان نوار غزه در خصوص ناامنی غذایی در سطح بحران یا بدتر از آن قرار دارند. ۵۷۶ هزار نفر یعنی یک چهارم ساکنان غزه با سطح فاجعه باری از ناامنی غذایی روبرو هستند.

همچنین بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت در شمال غزه از هر ۶ کودک زیر ۲ سال یک نفر دچار سوء تغذیه شدید است.

عبدالحکیم الواعر، نماینده منطقه‌ای و معاون مدیرکل فائو در مصاحبه با الجزیره گفت: بیشتر ساکنان نوار غزه در مرحله فاجعه بار ناامنی غذایی قرار دارند. تقریبا تمام کودکان و زنان غزه دچار سوء تغذیه شدند.

جادالله الشافعی، مسئول بخش پرستاری در مجتمع پزشکی الشفا گفت: وضعیت غزه فاجعه بار است. این جنگ بی‌سابقه است. تعداد زیادی از بیماران به دلیل گرسنگی می‌میرند.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت فلسطین گرسنگی در نوار غزه به دلیل سوء تغذیه و کمبود دارو جان ۱۶ کودک را در یک روز گرفت.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.