نایب رئیس انجمن بین المللی اورولوژی می گوید: در گذشته بیشترین علت مشکلات کلیه، بیماری های عفونی بود اما امروزه شایع ترین علت نارسایی کلیه که منجر به پیوند می شود فشارخون بالا و بیماری قند است.

دیالیز؛ زندگی زجرآور برای بیمار/ مرگ و میر در دیالیز چهار برابر بیشتر از پیوند کلیه است

دکتر ناصر سیم فروش در گفت و گو با ما دلایل دیگری مثل علت مادرزادی، سنگ ها و غیره را از عوامل غیر شایع نارسایی کلیه معرفی می کند و ادامه می دهد: در کودکان نیز برگشت ادرار از مثانه به کلیه می تواند به مرور موجب نارسایی کلیه شود.

بیماری خاموش

استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می افزاید: نارسایی کلیه یک بیماری خاموش است که در طول سال ها به وجود می آید و علایمی ثانونی مثل خون دماغ، ضعف عمومی، کم خونی، سردرد و تنگی نفس دارد که با آزمایش اوره و کراتین خون مشخص می شود که کلیه از کار افتاده است.

مشاور عالی وزیر بهداشت مهم ترین راه پیشگیری از ابتلا به نارسایی کلیه را اندازه گیری مداوم فشارخون و قند خون در بازه زمانی دو سه ماه یک بار می داند و تأکید می کند: سبک زندگی سالم، ورزش به ویژه پیاده روی، استفاده از میوه جات و سبزیجات سالم، مصرف آب به عنوان سالم ترین نوشیدنی، موجب پیشگیری از سنگ کلیه و  دیگر مشکلات کلیوی می شود.

سالم ترین نوشیدنی کدام است؟

سیم فروش آب را سالم ترین نوشیدنی معرفی می کند و متذکر می شود: نوشیدن هر بطری نوشابه برابر با مصرف ۱۲ حبه قند است که می تواند فرد را در معرض فشار خون و بیماری قند قرار دهد بنابراین سالم ترین نوشیدنی برای سلامت کلیه ها آب است که در تابستان باید هر یکی دو ساعت یک لیوان و در زمستان هر دو سه ساعت یک بار آب نوشید تا رنگ ادرار مایل به بی رنگی باشد نه زرد رنگ.

این چهره ماندگار رشته پزشکی درباره دیالیز می گوید: دیالیز در واقع درمان نیست بلکه نوعی پشتیبانی است که نتیجه اش زندگی زجرآور برای بیمار است. همچنین میزان مرگ و میر در دیالیز چهار برابر بیشتر از پیوند کلیه است.

استاد ممتاز  اورولوژی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی توضیح می دهد: دو روش برای پیوند وجود دارد. یکی پیوند از بیمار مرگ مغزی و دیگری پیوند از زنده که گروه خونی یکسانی با بیمارداشته باشد. که البته روش دوم تا ده درصد موفق تر از روش اول است.

دیالیز در واقع درمان نیست بلکه نوعی پشتیبانی است که نتیجه اش زندگی زجرآور برای بیمار است. همچنین میزان مرگ و میر در دیالیز چهار برابر بیشتر از پیوند کلیه است.سیم فروش می افزاید: پیوند کلیه روشی انسانی تر و  ۸ برابر ارزان تر از دیالیز است چون بیمار به سختیهای دیالیز دچار نمی شود، همچنین در نتیجه پیوند از زنده معمولا بین ۹۲ تا ۹۵درصد کلیه ها به کار می افتد.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ما درباره اینکه در کشور ما چند درصد از پیوندهای کلیه موفقیت آمیز است می گوید: در برخی بیماران با گذشت۳۰ سال از عمل پیوند، هنوز کلیه  کار می کند. بنابراین درصد بالایی از عمل های پیوند موفقیت آمیز و بسیار بهتر از دیالیز است.

شیر باعث سنگ سازی کلیه می شود؟

یک بیماری خاموش/ دیالیز یا پیوند کلیه؛ کدام بهتر است؟
 دکتر ناصر سیم فروش، نایب رئیس انجمن بین المللی اورولوژی

ادامه می دهد: در سال ۲۰۰۴ ایران برنده بهترین مقاله لاپراسکوپی شد. در مرکز شهید لبافی نژاد عمل اهدای کلیه از اهداکنندگان تنها به روش لاپراسکوپی انجام می شود که در این روش بدن بیمار شکاف نمی خورد.

استاد برجسته دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره مقایسه عمل های پیوند پیش از انقلاب با دوره پس از انقلاب می گوید: تا قبل از انقلاب حدود ۱۰۰عمل پیوند کلیه در کشور انجام شده بود که نتایج موفقیت آمیز نداشت اما پس از انقلاب بیش از ۵۰هزار پیوند در ایران با موفقیت انجام شده که این رقم کشورمان را در منطقه به عنوان نخستین و در دنیا جزو پیشروترین کشورها در زمینه عمل جراحی و پیوند کلیه قرار داده است.

سیم فروش درباره روش های درمان سنگ کلیه می گوید: در ایران، درمان سنگ کلیه بدون جراحی باز با روش های بسیار پیشرفته و مختلفی مانند لیزر، لاپراسکوپی و ... صورت می گیرد.

این متخصص جراحی و پیوند کلیه درباره باور اشتباهی که بین مردم جامعه درباره مصرف لبنیات شایع است توضیح می دهد: به باور بیشتر مردم، شیر باعث سنگ سازی کلیه می شود حال آن که چنین نیست و ثابت شده حذف شیر از برنامه غذایی، موجب سنگ سازی می شود.

نویسنده بیش از ۲۰۰ مقاله در نشریه‌های بین‌المللی و چندین کتاب به زبان‌های فارسی و انگلیسی، می افزاید: به لحاظ شرایط اقلیمی، کشور ما روی خط سنگ کلیه قرار دارد بنابراین توصیه اکید ما این است که آب را بهترین نوشیدنی بدانید و چای را کمرنگ و آبمیوه را به اندازه مصرف کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.