مرحله نهایی استانی دوازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران با حضور تیم‌های شرکت کننده در پردیس رسالت دانشگاه فرهنگیان زاهدان برگزار شد.

برگزاری مرحله نهایی مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران

به گزارش قدس آنلاین، در آیین اختتامیه این مناظرات از بین ۴ تیم مناظره کننده، رتبه اول این مناظرات را تیم اول توسعه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان کسب کرد. رتبه دوم این مناظرات را تیم شهید فیروزی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و رتبه سوم مسابقات را تیم رعد از دانشگاه فرهنگیان و مقام جهارم را تیم شهید احمدی روشن از دانشگاه فرهنگیان کسب کردند.

برگزاری مرحله نهایی مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران

در فینال این مسابقات گذاره (قومیت گرایی و روابط خویشاوندی، مهمترین عامل فساد اداری) مورد بحث قرار گرفت.

مخالفین که تیم شهید فیروزی بودند در دفاع از مناظره خود بیان کردند؛ پیش شرط اساسی توسعه یک کشور, نظام اداری کارآمد و مدیریت آن می باشد. قوم گرایی پدیده نامطلوبی است که نظام اداری کشور با آن دست به گریبان می باشد.

شایسته سالاری و شایسته‌گزینی یکی از اصول مهم و انگیزشی هر سازمان در انتخاب، نگهداشت و پرورش منابع انسانی کار آمد است، موضوعی مهم و اساسی که در قالب یک فرآیند رقابتی و عادلانه، منجر به حضور افراد متخصص در عرصه‌های مدیریتی و اداری کشور می‌شود و دولت باید این اصل مهم را سرلوحه کار قرار داده دهد.

شایسته گزینی به مفهوم بسیار ساده به کارگیری مناسب ترین افراد در متناسب ترین جایگاه های یک سازمان است.همواره بر اهمیت و ارزش نیروی انسانی به عنوان ارزشمندترین سرمایه در سازمان ها تاکید می شود و امروز مدیران منابع انسانی بر این باورند که انتخاب و انتصاب افراد شایسته متناسب با جایگاه شغلی، این ارزشمندی را بخوبی نمایان ساخته است.

قوم گرایی، گرایش مذهبی و منطقه ای یکی دیگر از مجموعه مشکلات و آفت های جوامع در حوزه شایسته گزینی است؛ چنانچه مدیر یک سیستم و سازمان دارای تفکر قبیله گرایی، استان گرایی، گویش گرایی، مذهب گرایی و فامیل بازی باشد، ما حصل آن چیزی جز نادیده انگاشتن ظرفیت ها، عقب ماندگی سازمان و ضرر عمومی نخواهد بود.

برگزاری مرحله نهایی مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران

موافقین این مناظره که تیم توسعه بود نیز در استفاده از قومیت ها در استفاده آنها در سیستم بیان کردند باید از ظرفیت اقوام و قومیت ها و شناسایی نیروهای کارآمد در سیستم اداری مورد توجه قرار گیرد.

استانهایی مانند سیستان و بلوچستان که ریشه در قومیت دارد ظرفیت مناسبی برای توسعه و استفاده از این نعمت دارد. شایسته سالاری به عنوان یکی از اصول مهم در انتخاب افراد در ادارات در چارچوب قانون است، اصلی که با مسئولیت پذیری فرد شایسته باعث توسعه یک سرزمین می شود. استفاده از افراد طایفه ها و قوم های مختلف در ادارات مشکلی ندارد اما با نظارت و تبعیت از قانون و قانون گرایی باید صورت گیرد.

همچنین دو تیم رعد و شهید احمدی روشن با موضوع (نبود قدرت متمرکز در مدیریت استان، مهمترین عامل در عدم پیشرفت) به مناظره پرداختند که در پایان با نظر هیئت داوران تیم رعد از دانشگاه فرهنگیان مقام سوم را کسب کرد.

برگزاری مرحله نهایی مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران

رئیس جهاد دانشگاهی سیستان و بلوچستان نیز در حاشیه این مراسم گفت: مسابقات مناظرات دانشجویی که به همت جهاد دانشگاهی استان سیستان و بلوچستان برگزار شد با معرفی تیم توسعه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به عنوان قهرمان بکار خود پایان داد.

عباس صفدری در گفت وگو با ایسنا، افزود: این مسابقات با حضور ۳۵ تیم آغاز شد.

رئیس جهاد دانشگاهی سیستان و بلوچستان در ادامه گفت: برگزاری خوب این مسابقات توسط جهاد دانشگاهی باعث شده دانشجویان از این مسابقات استقبال خوبی داشته باشند.

رئیس جهاددانشگاهی سیستان‌وبلوچستان، گفت: این مسابقات ضمن طرح سؤالاتی بنیادین و مهم در زمینه‌های فرهنگی، اقتصادی، محیط‌زیستی، اخلاقی، سیاسی و …، در اذهان نخبگان، ظرفیت اندیشه‌ورزی و هم‌اندیشی این قشر دغدغه‌مند را برای پاسخ به این پرسش‌ها آماده می‌کند.

صفدری افزود: امسال بطور ویژه در مسیر مردمی سازی حکمرانی در استان سیستان‌وبلوچستان توجه ویژه‌ای به چالش‌های استان در گزاره‌هایی که تیم‌ها حول آن به رقابت می‌پردازند، شده است، گزاره‌ها موضوعاتی نظیر کاهش سهمیه سوخت، کشاورزی، تقسیم استان، مناطق آزاد، سطح آموزش، افراد فاقد شناسنامه و ده‌ها مورد دیگر را شامل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: از اهداف این مسابقه، ترویج فرهنگ کاوشگری میان دانشجویان است، چرا که دانشجویان در مسیر تحقیقاتی که برای دفاع از موضع خود نسبت به گزاره‌ها انجام می‌دهند، فرآیند صحیح تحقیق و تفحص از منابع معتبر را به نحوی عملیاتی می‌آموزند، طبیعتاً کسب این توانایی می‌تواند در تحلیل دقیق‌تر مسائل روز هم به آن‌ها کمک کند.

برگزاری مرحله نهایی مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.