شورای امنیت با تصویب قطعنامه‌ای، توقف درگیری‌ها در سودان طی ماه رمضان را خواستار شد، در مقابل وزرات خارجه سودان چهار شرط را برای تحقق این خواسته لازم دانست که از جمله آنها خروج نیروهای واکنش سریع از خانه‌های شهروندان و مراکز عمومی شهری بود.

شورای امنیت توقف درگیری‌های سودان در ماه رمضان را خواستار شد

به گزارش قدس آنلاین، شورای امنیت با تصویب قطعنامه‌ای ارائه شده از سوی انگلیس با اکثریت ۱۴ رای، توقف فوری درگیری‌ها در سودان طی ماه رمضان را خواستار شد.

در این قطعنامه‌ای که انگلیس آن را تنظیم کرده، از همه طرف‌ها در سودان خواسته شد، تضمین کنند تمامی موانع ارسال کامل، سریع و ایمن کمک‌های بشردوستانه از طریق مرزها و نقاط مختلف را برطرف کرده و به تعهدات خود در قوانین بین‌المللی انسانی پایبند باشند.

روسیه از دادن رای به این قطعنامه امتناع کرد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در نشست شورای امنیت درباره سودان همه طرف‌های موثری را که در درگیری‌ها در این کشور مشارکت دارند، به متوقف کردن درگیری‌ها در ماه رمضان دعوت کرد.

او در حساب کاربری خود در پلتفرم «ایکس» نوشت، زمان آن رسیده که تفنگ‌ها را خاموش کرده و صدای خود را برای صلح بلند کنید.

شورای امنیت توقف درگیری‌های سودان در ماه رمضان را خواستار شد

عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی سودان ضمن استقبال از درخواست گوترش برای توقف عملیات‌های خصمانه در ماه رمضان، با اشاره به اینکه نیروهای واکنش سریع هنوز در خانه‌ها و مناطق مسکونی حضور داشته و حملات پیاپی‌ را علیه شهروندان در استان الجزیره آغاز می‌کنند، درباره چگونگی اجرای این کار توضیح خواست.

وزارت خارجه سودان نیز در بیانیه‌ای به این درخواست گوترش واکنش نشان داد و چهار شرط را برای برقراری آتش‌بس در ماه رمضان و جلوگیری از تکرار تجربه‌های ناکام گذشته اعلام کرد که از جمله آنها خروج نیروهای واکنش سریع از خانه‌های شهروندان و مراکز عمومی شهر است.

این وزارتخانه در بیانیه خود بر لزوم عقب‌نشینی نیروهای واکنش سریع از دو استان الجزیره و سنار و تمامی شهرهایی که پس از امضای بیانیه اصول انسانی در ۱۱ مه ۲۰۲۳ به آنها یورش کردند، همانند نیالا، الجنینه، زالنجی و الضعین و در ادامه جمع‌آوری تمامی نیروهایش در منطقه‌ای مورد توافق تاکید کرد.

وزارت خارجه سودان در ادامه بیانیه خود دو شرط دیگر را اعلام و تاکید کرد که نیروهای واکنش سریع باید فجایع و موارد نقض قوانین بین‌المللی انسانی و قوانین حقوق بشری را که نیروهای واکنش سریع در استان‌های مختلف از جمله دارفور، الجزیره، سنار و نیل آبی مرتکب می‌شوند و همینطور نقض‌هایشان در کردفان جنوبی و کردفان غربی را باید متوقف کرده و نیز اموال عمومی و شخصی غارت شده را بازگردانده شده و عاملان تخریب مراکز عمومی و دارایی‌های مردم محاکمه شوند.

همچنین این وزارتخانه تاکید کرد، با متوقف شدن جنگ، باید اقدامات سیاسی لازم پس از رایزنی‌های گسترده‌ای با تمامی احزاب ملی درباره مدیریت دوره انتقالی اتخاذ شده و پس از آن نیز انتخابات سراسری برگزار شود.

وزارت خارجه سودان در ادامه بیانیه خود با اشاره به استقبال دولت سودان از درخواست گوترش برای توقف درگیری‌ها در ماه رمضان، تجربه‌های قبلی مشابه را یادآور شد که نیروهای مسلح به درخواست‌های مشابه گوترش در رمضان گذشته پاسخ مثبت داده و به آتش‌بس‌های انسانی که از تریبون جده تصویب شد، پایبند بودند اما شبه‌نظامیان نیروهای واکنش سریع از آتش‌بس‌های مکرر برای تجهیز خود به سلاح، تقویت موضع جنگی خود و اشغال تعداد بیشتری از خانه‌های شهروندان و بیمارستان‌ها، مساجد، کلیساها و مراکز مهم شهر استفاده کردند و در نتیجه این آتش‌بس‌ها تنها بحران های انسانی این کشور را عمیق‌تر کرد و به شبه‌نظامیان این امکان را داد که مرتکب بزرگترین فجایه و نقض‌ها شوند.

این وزارتخانه در ادامه تاکید کرد که اطمینان دارد «شبه‌نظامیانی که در ماه رمضان گذشته جنگ علیه کشور و شهروندان را آغاز کردند، به هیچ هنجار دینی، اخلاقی یا ملی پایبند نبوده و به همین دلیل نمی‌توانند حرمت ماه رمضان را نگه دارند.»

از ۱۵ آوریل گذشته درگیری مسلحانه‌ای میان ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع آغاز شد که طبق گزارش‌های بین‌المللی درگیری‌ها تاکنون به کشته شدن بیش از ۱۲ هزار غیرنظامی در این کشور منجر شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.