۲ مقام ارشد دولت لندن در اقدامی بسیار غیرعادی و بی‌سابقه که نشان‌دهنده عمق مشکلات و چالش‌های جدی ارتش انگلیس است، خواستار افزایش بودجه دفاعی این کشور شدند.

اعتراض بی‌سابقه ۲ مقام ارشد دولت سوناک به ضعف شدید ارتش انگلیس

به گزارش قدس آنلاین، «تام توگندهات» معاون امور امنیتی وزیر کشور و «آن ماری-ترولیان» معاون وزیر امور خارجه انگلیس، طی یادداشتی مشترک از ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس خواسته‌اند که بودجه دفاعی این کشور را دستکم ۲.۵ درصد افزایش دهد.

آنها با انتشار این مطلب در صفحه لینکدین خانم ترولیان نوشتند: «بریتانیا باید برای افزایش تعهدات دفاعی و امنیت داخلی پیشرو باشد. بن والاس، وزیر دفاع سابق و بوریس جانسون نخست وزیر پیشین بودجه دفاعی کشور را که سال ها در حال کاهش بود، افزایش دادند؛ اما این اقدام تنها کسری بودجه را پر کرد و ما اکنون به رشد نیاز داریم.»

این ۲مقام ارشد دولت انگلیس، تقویت سامانه بازدارندگی هسته‌ای، سرمایه‌گذاری برای تولید تسلیحات و مهمات بیشتر و شتاب بخشیدن به ساخت نسل جدید جت‌های جنگنده برای نیروی هوایی این کشور را خواستار شدند.

توگندهات و ترولیان ادعا کردند: «هیچ یک از این اقدامات، اصراف محسوب نمی‌شود، بلکه امنیت اقتصادی کشور را محافظت می‌کند. حقیقت غم انگیز این است که اوضاع جهان دیگر دلپذیر نیست و محافظت از خود مستلزم سرمایه گذاری است.»

آن‌ها با بیان این ادعا که برتری نظامی یک شبه حاصل نمی‌شود مدعی شدند: «ما باید در راستای حمایت از متحدان و جلوتر از دشمنان خود سرمایه‌گذاری کنیم.» این ۲ مقام انگلیسی با اشاره به تصمیم چین و روسیه برای افزایش بودجه دفاعی خود، شرایط انگلیس را نگران کننده توصیف کردند.

این اظهارات در حالی منتشر شد که «گرنت شپس» وزیر دفاع انگلیس هفته پیش ادعا کرد این کشور در آستانه جنگ قرار دارد و دولت مصمم است که بودجه دفاعی را افزایش دهد. با این حال جرمی هانت وزیر دارایی انگلیس در لایحه متمم بودجه که روز چهارشنبه به پارلمان ارائه کرد، وعده داد که بودجه دفاعی کشور را هنگامی افزایش خواهد داد که اوضاع اقتصادی اجازه دهد.

این درحالیست که ارتش انگلیس به تعبیر بیشتر کارشناسان نظامی از مشکلات جدی رنج می‌برد. چندی پیش روزنامه تایمز لندن در گزارشی نوشت که ارتش این کشور برای جنگیدن، بسیار کوچک است و به‌عنوان یک نیروی نظامی در سطح بالا، از سوی ایالات متحده محسوب نمی‌شود.

این نشریه انگلیسی در گزارش خود آورده است: آمارها نشان می‌دهد که اگر ارتش [انگلیس] با سرعت فعلی به از دست دادن نیروهای خود ادامه دهد، تعداد سربازان تا سال ۲۰۲۶ به ۶۷ هزار و ۷۴۱ نفر کاهش می‌یابد که این میزان از نیروهای عملیات ویژه ایالات متحده کمتر است.

تایمز تخمین زده است که طی ۱۰ سال آینده و بر اساس روندهای کنونی، ارتش انگلیس ۵۲ هزار نفر نیرو خواهد داشت؛ میزانی که به تعبیر این نشریه، به‌راحتی در ورزشگاه منچستر سیتی جا می‌شود.

این درحالی است که دولت لندن توافق کرده است شمار کارکنان ارتش تا سال ۲۰۲۵ به ۷۲ هزار و ۵۰۰ نفر برسد. این تصمیم به نوشته تایمز، از یک سو باعث نگرانی ژنرال‌های ارشد آمریکایی شده و از سوی دیگر، این خطر وجود دارد که در سال آینده شمار کارکنان ارتش انگلیس به سیر نزولی ادامه دهد.

یکی از ژنرال های ارشد سابق آمریکا به تایمز گفته است که بریتانیا همچنان به عنوان نزدیک‌ترین متحد و شریک آمریکا محسوب می‌شود، اما قابلیت‌های نظامی آن طی چندین دهه گذشته بشدت کاهش یافته است. وی افزود: «درحالی که انگلیس مهم‌ترین متحد ما در سراسر جهان است، اما متأسفانه آن چیزی نیست که پیشتر بوده است.»

شبکه خبری اسکای هم چندی پیش به نقل از مقام‌های دفاعی انگلیس گزارش داد که اگر توانمندی‌های نظامی این کشور تقویت نشود، نیروهای ارتش «قادر به حفاظت از این کشور و متحدانش نخواهند بود».

یافته‌های تکان دهنده اسکای نیوز نشان می‌دهد که اگر جنگ شود مهمات نیروهای مسلح انگلیس "در عرض چند روز" تمام می‌شود؛ این کشور توانایی دفاع از آسمان خود را در برابر حملات موشکی و پهپادی که اوکراین در حال تحمل آن است ندارد و پنج تا ۱۰ سال طول می‌کشد تا ارتش بتواند یک لشکر جنگی متشکل از ۲۵ تا ۳۰ هزار سرباز را با پشتیبانی تانک، توپخانه و هلیکوپتر به میدان بیاورد.

ریچارد کمپ که تا سال ۲۰۰۶ در ارتش انگلیس فعالیت داشت، اعتراف کرد: ارتش انگلیس از زمان جنگ جهانی دوم، به اندازه امروز ضعیف نبوده است. وی افزود: «ما فاقد موشک‌های بالستیک هستیم، کمبود سامانه دفاعی در برابر موشک‌های بالستیک داریم و تقریباً در هر قابلیت رزمی که فکرش را بکنید، کمبود داریم.»

در همین حال زمزمه اجباری شدن خدمت سربازی در انگلیس سر زبان‌ها افتاده است. فرمانده ستاد مشترک ارتش انگلیس چندی پیش اعلام کرد که مردان و زنان این کشور ممکن است در صورت بروز جنگ با روسیه با فراخوان عمومی برای پیوستن به ارتش روبرو شوند. وی افزود که شهروندان بریتانیایی باید برای مبارزه در جنگ احتمالی بین سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و نیروهای روسیه "آموزش و تجهیز" شوند.

در همین حال ریچارد شریف فرمانده پیشین انگلیس در ناتو هم ادعا کرد که خدمت اجباری سربازی باید به‌طور جدی مورد بررسی قرار گیرد. او در مصاحبه با شبکه خبری اسکای گفت که نیروهای ارتش انگلیس را کسانی تشکیل داده‌اند که بصورت داوطلبانه خدمت می‌کنند اما با توجه به مشکلات اقتصادی برای تامین بودجه دفاعی «باید بسیاری از فرضیات را کنار بگذاریم و صادقانه به مسائل غیرقابل تصور فکر کنیم.»

فرمانده اسبق انگلیس ادعا کرد که حتی اگر روسیه در جنگ با اوکراین مغلوب شود، ممکن است به یک کشور دیگر در حوزه بالکان حمله کند. «بنابراین یک تهدید واقعی برای صلح در منطقه یورو آتلانتیک وجود دارد، و راه حفظ صلح، بازدارندگی نظامی مؤثر، متعارف و هسته‌ای است».

وی ادامه داد: «این به معنای آمادگی برای بدترین حالت، یعنی مبارزه با روسیه است. نیروهای مسلح ما باید از توانایی‌ها، تدارکات و آموزش های لازم برخوردار باشند.»

شریف با بیان اینکه آمار کارکنان نظامی این کشور در حال سقوط آزاد است، افزود: «این ارتشی نیست که آماده و قادر به تولید یک لشکر جنگی باشد. بنابراین به نظرم اکنون زمان آن است که به چیزهای غیرقابل تصور فکر کنیم و اگر می‌خواهیم شمار کارکنان ارتش را بالا ببریم، باید به‌طور جدی درباره اجباری شدن خدمت سربازی فکر کنیم.»

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.