مشاور وزیر اقتصاد با بیان اینکه خراسان رضوی یکی از استان‌های پیشگام در زمینه تولید نان کامل است، گفت: تعیین قیمت نان بر عهده کارگروه‌های آرد و نان استان‌ها با ریاست استانداران است و اگر تصمیمی در این خصوص گرفته شود در اختیار رسانه‌ها قرار داده می‌شود.

خراسان رضوی، یکی از استان‌های پیشگام در زمینه تولید نان کامل

به گزارش قدس خراسان، جلسه رتبه‌بندی نان در نانوایی‌های سنتی خراسان رضوی ظهر امروز با حضور محمد جلال مشاور وزیر اقتصاد و دارایی، وحیدرضا فریدونی مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی، سید محمد سجادی مدیرکل استاندارد خراسان رضوی و جمعی از مدیران مرتبط در این زمینه در محل اداره کل استاندارد برگزار شد.

در این جلسه پیش‌نویس رتبه‌بندی نان در نانوایی‌های سنتی استان مورد بررسی قرار گرفت و حضار نظارتشان را در ارتباط با این موضوع بیان کردند.

ثبت روزانه ۱۲ میلیون تجربه خرید از نانوایی‌ها در سامانه نظر

در حاشیه این جلسه مشاور وزیر اقتصاد و دارایی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سومین مرحله طرح هوشمندسازی نانوایی‌ها، مردمی‌سازی مبتنی بر مشارکت مردم برای ارزیابی نانوایان است که از آذرماه سال جاری با رونمایی از سامانه naza.ir با حضور وزیر اقتصاد و مسئولان مربوطه وزارت کشور و وزارت جهاد کشاورزی آغاز شد.

محمد جلال افزود: مردم با استفاده از این سامانه می‌توانند وضعیت تراکنش‌های خرید خودشان و ویژگی‌هایی که در تراکنش‌ها وجود دارد، مانند وضعیت نانوایی‌ها، میزان رضایتشان درباره کیفیت نان و تجربه خریدشان را ثبت کنند.

وی با بیان اینکه اکنون به طور متوسط روزانه ۱۲ میلیون تجربه خرید از نانوایی‌ها در این سامانه در سطح کشور ثبت می‌شود، ادامه داد: داده‌های سامانه به صورت هوشمند پردازش می‌شوند و بر روی دسترسی نانوایی‌ها به آرد یارانه‌ای تأثیر می‌گذارد، به این معنا که نظرات مردم می‌تواند بر روی اقتصاد نانوایان مؤثر باشد.

مشاور وزیر اقتصاد متذکر شد: در این سامانه نانوایان نمی‌توانند به خودشان امتیاز دهند و تنها مشتریان می‌توانند براساس تجربه خریدی که انجام می‌دهند امتیاز دهند، بنابراین این داده‌ها، داده‌های قابل اتکایی است.

جلال با اشاره به اینکه در حال رایزنی و برنامه‌ریزی با دستگاه‌های مختلف در رابطه با سامانه نظر هستیم، گفت: امروز در جلسه‌ای که با مدیران مربوطه از برخی دستگاه‌های خراسان رضوی با میزبانی اداره کل استاندارد داشتیم، مقرر شد که دستگاه‌هایی که آمادگی لازم را دارند، فرم‌های نظارتی خودشان را در سامانه تعریف کنند تا بتوانیم به صورت الکترونیکی داده‌های مربوط به بازرسان و مراجعان دستگاه‌ها و نانوایی‌ها را به صورت یکپارچه در زیرساخت طرح هوشمندسازی مشاهده کنند.

وی افزود: این داده‌ها تجمیع می‌شود و دسترسی نانوایان متعهد به آرد یارانه‌ای افزایش می‌یابد، همچنین حمایت‌های بیشتری از آن‌ها می‌شود، اگر تخلف و تخطی در بین نانوایی‌ها مبنی بر گزارش‌های مردم یا گزارش‌های الکترونیکی که بازرسان در این سامانه ثبت می‌کنند، وجود داشته باشد، دسترسی آن‌ها به آرد یارانه‌ای کاهش می‌یابد و به این ترتیب به سمت یک توزیع عادلانه‌تر در حوزه آرد و نان یارانه‌ای می‌رویم.

مشاور وزیر اقتصاد و دارایی درباره سیاست استفاده از آرد کامل عنوان کرد: استفاده از آرد کامل موضوعی است که مطلوب و مورد نظر دولت و مجلس است و به تدریج با برنامه‌ریزی در استان‌های مختلف اجرا می‌شود.

جلال افزود: تعدادی از نانوایی‌های منتخب در استان به صورت آزمایشی از آرد کامل یا آردی که سبوس آن به صورت حداقلی کسر شده و ارزش غذایی بالاتری دارد، استفاده کرده و نان کامل را پخت و عرضه می‌کنند.

وی هدف از این سیاست را سلامت غذایی نان عنوان کرد و ادامه داد: سیاست‌های تشویقی در خصوص کارخانه‌های آرد و نانوایی‌هایی که در حال حرکت به سمت تولید نان کامل هستند، داریم.

مشاور وزیر اقتصاد با بیان اینکه خراسان رضوی یکی از استان‌های پیشگام در زمینه تولید نان کامل است، خاطرنشان کرد: بعد از دریافت بازخوردهای مختلف از استان‌هایی که پیشگام هستند، سیاست‌های کلان و عمومی موضوع نان کامل اعلام می‌شود.

جلال با بیان اینکه نرخ نان یک موضوع کاملاً استانی است، گفت: تعیین قیمت نان بر عهده کارگروه‌های آرد و نان استان‌ها با ریاست استانداران است و اگر تصمیمی در این خصوص گرفته شود در اختیار رسانه‌ها قرار داده می‌شود.

تصمیمی در مورد قیمت نان کامل گرفته نشده است

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی نیز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سهمیه آرد استان ثابت است و کاهش پیدا نمی‌کند، اما آرد یارانه‌ای تخصصی برخی از نانوایان ممکن است عمدتاً به دلیل تخلف کاهش یابد، اما نانوایی‌هایی نیز به دلیل حسن عملکرد از این سامانه جایزه نیز دریافت کرده‌اند.

وحیدرضا فریدونی افزود: در حال حاضر نانوایی‌های ۱۲ شهرستان خراسان رضوی از سامانه نظر جایزه دریافت می‌کنند، این نانوایی‌ها بیش از سهمیه آرد خودشان آرد یارانه‌ای دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: در سایر شهرستان‌هایی که عملکرد نانوایی‌ها مطلوب گزارش نشده است، میزان سهم آرد یارانه‌ای شهرستان محفوظ مانده و از طریق کارگروه‌های شهرستانی در بین نانوایان خوشنام و باصلاحیت مجدد باز توزیع شده است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی درباره قیمت نان کامل بیان کرد: هنوز در مورد قیمت نان کامل تصمیم‌گیری نشده است.

فریدونی عنوان کرد: نانوایی‌هایی که دارای اهلیت فنی برای پخت نان کامل هستند، یعنی خودشان پیشنهاد می‌دهند، این پیشنهاد بررسی می‌شود و پس از بررسی آرد کامل به آن‌ها داده می‌شود.

وی اضافه کرد: موضوع تولید نان کامل یک بحث تخصصی است چرا که عملیات عمل‌آوری خمیر این نوع نان نیاز به دقت ویژه‌ای دارد.

خبرنگار: فریده خسروی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.