هواشناسی خراسان رضوی با صدور اطلاعیه‌ای نسبت به پیامدهای کاهش دما و وقوع سیلاب بر اثر بارشهای برف و باران از فردا، دوشنبه در این استان هشدار داد.

هواشناسی خراسان رضوی نسبت به وقوع سیلاب هشدار داد

به گزارش قدس خراسان به نقل از اطلاعیه روز یکشنبه پایگاه اطلاع‌رسانی اداره کل هواشناسی خراسان رضوی، بر اساس تحلیل نقشه‌ها و مدل‌های پیش‌یابی از عصر دوشنبه بر شدت و حجم بارش‌ها در بیشتر نقاط استان افزوده می‌ شود، همچنین بارش‌ها به شکل رگبار همراه با رعدوبرق و در برخی از نقاط صاعقه بارش تگرگ، وزش باد شدید و در ادامه از اوایل وقت سه‌شنبه در نواحی سردسیر و کوهستانی بارش به شکل برف رخ خواهد داد.

بر این اساس وقوع آبگرفتگی، سیلاب، خسارت به علت وزش باد، کولاک برف، تشکیل مه، کاهش دید و اختلال در سیستم حمل و نقل استان خراسان رضوی پیش‌بینی شده است.

در این اطلاعیه آمده است: نفوذ جریانات مرطوب جنوبی و گسترش امواج مرطوب و سرد شمالی به استان موجب بارش‌های رگباری همراه با رعدوبرق در برخی از نواحی صاعقه، وزش باد شدید و کاهش محسوس دما در طول روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری خواهد شد.

در این مدت کاهش بین ۱۰ تا ۱۲ درجه دمای روزانه و پنج درجه حداقل دمای شبانه و همچنین یخ زدگی و لغزندگی محورها، تشکیل مه، کاهش میدان دید و اختلال در سیستم حمل و نقل استان خراسان رضوی را موجب خواهد شد.

این گزارش می افزاید: بیشترین حجم بارش‌ها با احتمال آبگرفتگی، روانآب و سیلاب در شهرستانها و توابعی همچون تایباد، خواف، باخرز، گناباد، کاخک‌گناباد، رشتخوار بجستان، مه‌ولات، خلیل‌آباد، کاشمر، بردسکن، تربت‌جام، صالح‌آباد، فریمان، سرخس، تربت‌حیدریه، طرقبه- شاندیز، مشهد، نیشابور، فیروزه، چناران، گلبهار، جوین، جغتای، داورزن، خوشاب، قوچان، درگز و کلات خراسان رضوی پیش بینی شده است.

همچنین بیشترین ارتفاع برف نیز در شهرستانها و توابع فریمان، بینالود، چناران، قوچان، درگز، کلات، ارتفاعات و دامنه‌های هزار مسجد و بینالود، باخرز، زاوه و توابع تربت‌حیدریه پیش‌بینی شده است.

مرکز پیش بینی هواشناسی خراسان رضوی نسبت به خودداری از تردد و توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، خودداری از صعود به ارتفاعات و عملیات کوهنوردی با توجه به افزایش شدت وزش باد با احتمال وقوع صاعقه، پرهیز از سفرهای غیر ضروری و تردد در محورهای استان، به همراه داشتن تجهیزات زمستانی و خسارات احتمالی ناشی از کاهش محسوس دما تاکید کرده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.