۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۸
کد خبر: 971532

فیلم پرفروش «اوپنهایمر» به کارگردانی کریستوفر نولان، در مراسم اسکار امسال که بامداد دیروز برگزار شد، با هفت جایزه از جمله بهترین فیلم، بهترین بازیگر مرد و بهترین کارگردان، پیروزی بزرگی را رقم زد.

بمب «اوپنهایمر» در اسکار ترکید!

به گزارش قدس آنلاین، این فیلم درام که داستان «پدر بمب اتم» را روایت می‌کند، شاید نبرد بیشترین فروش گیشه سال گذشته را به فیلم «باربی» باخت، اما نسبت به فیلم ساخته «گِرتا گرویگ» که تنها یک اسکار برای بهترین آهنگ اورجینال دریافت کرد، جنگ جوایز را با قاطعیت به نفع خود تمام کرد.

کیلین مورفی جایزه بهترین بازیگر مرد را در رقابت با دو بازیگر دیگر یعنی پل جیاماتی و جفری رایت که آن ها نیز شانس خوبی داشتند به دست آورد و رابرت دانی جونیور هم بالاتر از بازیگرانی مانند رابرت دنیرو و رایان گاسلینگ جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را برنده شد.

تقدیمی به صلح‌جویان جهان

مورفی که اولین اسکار خود را از اولین نامزدی اش دریافت کرد، همچنین اولین برنده متولد کشور ایرلند در تاریخ این بخش از اسکار لقب گرفت. او موقع دریافت جایزه گفت که به شدت تحت تاثیر قرار گرفته، و جایزه خود را همه صلح‌جویان جهان تقدیم کرد.

داونی جونیور نیز اولین اسکار خود را پس از دو بار نامزدی برای فیلم های «چاپلین» و «تندر استوایی» دریافت کرد. او در سخنرانی خود موقع گرفتن جایزه گفت: «ابتدا از دوران کودکی وحشتناکم و پس از آن از آکادمی اسکار برای این جایزه تشکر می کنم. بیش از اینکه بازیگری به من نیاز داشته باشد من به آن نیاز داشتم.»

نولان هم اولین اسکار بهترین کارگردانی خود را پس از نامزدی در فیلم دانکِرک به دست آورد جایی که مارتین اسکورسیزی و جاناتان گلیزر نیز بسیار امیدوار به کسب جایزه بودند. اوپنهایمر همچنین در بخش های تدوین، فیلمبرداری و موسیقی برنده جایزه اسکار شد.

یکی از اتفاقات غافلگیرکننده در مراسم امسال، انتخاب «اِما استون» به عنوان برنده جایزه بهترین بازیگر زن بود. او در فیلم کمدی سیاه «بیچارگان» بازی بسیار خوبی را از خود به نمایش گذاشته بود اما برخی شانس «لیلی گلادستون» بازیگر فیلم قاتلان ماه گل را بیش از او می دانستند. این دومین اسکار بهترین بازیگر زن برای «اِما استون» بود بعد از آنکه اولین اسکار خود را به خاطر بازی در لا لا لند برنده شد. او در یک سخنرانی احساسی گفت: «این جایزه نه متعلق به من، بلکه درباره تیمی است که گرد هم آمده اند تا چیزی بزرگتر از مجموع اجزای آن بسازند.»

بیچارگان همچنین در بخش های طراحی صحنه، آرایش مو و آرایش صورت و طراحی لباس جایزه اسکار را به خود اختصاص داد.

فیلم «منطقه دلخواه»، درامی در مورد هولوکاست به زبان آلمانی و لهستانی و ساخت بریتانیا، اولین فیلم این کشور است که در این بخش برنده شد. این فیلم جایزه بهترین صداگذاری اسکار را نیز به خود اختصاص داد. جاناتان گلیزر نویسنده و کارگردان این فیلم که خود یهودی است در سخنرانی خود به انتقاد از سیاست های اسرائیل در جنگ غزه پرداخت و گفت این اشغالگری و قربانی شدن بسیاری از مردم بی گناه در غزه، باعث گروگان گرفته شدن مفهوم یهودیت شده است.

«دیواین جوی راندولف» برای بازی در فیلم «جاماندگان» بهترین بازیگر نقش مکمل زن را دریافت کرد. او در سخنرانی خود به شکلی گریان گفت: «برای مدت طولانی، همیشه می خواستم متفاوت باشم و اکنون متوجه شده ام که فقط باید خودم باشم.»

باربی تنها یک جایزه از هشت نامزدی خود را به دست آورد که در بخش بهترین آهنگ اورجینال به خوانندگی بیلی آیلیش بود. رایان گاسلینگ که آهنگی که در فیلم می خواند یکی دیگر از نامزدهای این بخش بود، به اجرای جالب آن در مراسم اسکار پرداخت.

«جاستین تریت» و همسرش «آرتور هَراری» نیز برنده بهترین فیلمنامه اصلی برای درام آناتومی سقوط شدند. تریت اولین زن فرانسوی است که در این رشته برنده می شود. او در سخنرانی خود به شوخی گفت: «فکر می کنم این جایزه در بحران میانسالی به من کمک خواهد کرد!»

بهترین فیلمنامه اقتباسی به کورد جفرسون برای فیلم «داستان آمریکایی» رسید. این کمدی ادبی، اقتباسی از رمان «محو» اثر پرسیوال اورت است.

فیلم 20 روز در ماریوپل که به تهاجم روسیه به اوکراین می‌پردازد، به عنوان بهترین فیلم مستند، اولین جایزه اسکار تاریخ اوکراین را رقم زد.

همچنین شبی قوی برای سینمای ژاپن نیز در اسکار رقم خورد جایی که انیمیشن «پسرک و مرغ ماهی‌خوار» عنوان بهترین انیمیشن بلند را به خود اختصاص داد و همینطور فیلم «گودزیلا منهای یک» با شکست چند فیلم پرفروش‌، جایزه بهترین جلوه‌های ویژه را برنده شد.

برندگان اسکار و نماد فلسطین

مراسم اسکار امسال به خاطر تظاهرات طرفداران فلسطین، جایی که صدها نفر پلاکاردی به دست داشتند که روی آن نوشته شده بود: «برای نسل کشی جایزه‌ای نیست» برای مدت کوتاهی به تعویق افتاد.

سلبریتی های مختلف از جمله بیلی آیلیش و رامی یوسف نیز در حمایت از آتش بس در غزه، سنجاق قرمز به لباس زده بودند. ستاره فیلم بینوایان در مصاحبه خود روی فرش قرمز گفت: «ما واقعاً خواهان عدالت و صلح پایدار برای مردم فلسطین هستیم.»

جیمی کیمل مجری مراسم به یک سال سخت برای سینما به خاطر اعتصاب ها اشاره کرد. همینطور شوخی به دلیل نامزد نشدن گرتا گرویگ برای بهترین کارگردانی و گذشته پر دردسر رابرت داونی جونیور تنها بخشی از شوخی های پرتعداد او بود. کیمل همچنین در اواخر برنامه، پست دونالد ترامپ در شبکه اجتماعی «حقیقت» را خواند که به نقش او به عنوان میزبان این مراسم حمله می‌کرد و از شبکه پخش کننده این مراسم می‌خواست که فرد دیگری را جایگزین او کند. کیمل در واکنش به این پیام ترامپ، به شوخی گفت: «مگر الان نباید در زندان باشی؟»

لازم به ذکر است که اوپنهایمر پس از فیلم «ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه» در سال 2004 به فیلمی با بیشترین فروش در گیشه که جایزه اسکار را کسب می کند تبدیل شد. همچنین این اولین فیلمی است که پس از بن هور در سال 1960 برنده بهترین فیلم، بازیگر و نقش مکمل مرد شده است.

«قاتلان ماه گل»، «زندگی‌های گذشته»، «استاد»، «نیاد» و «جامعه برف» نیز فیلم‌های نامزدی بودند که در نهایت با دست خالی به خانه برگشتند.

سال گذشته نیز فیلم «همه چیز همه جا همه به یکباره» برنده هفت جایزه مهم از جمله بهترین فیلم شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.