۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۶
کد خبر: 972184

نوروز ۱۴۰۳ و مسائل پیش روی گردشگری مذهبی

حسین رضائی ؛ فعال حوزه فرهنگی و گردشگری

همه ساله در ایام نوروز شاهد سفرهای زمینی، هوایی و دریایی مسافران کشورمان به شهر های مختلف ایران اسلامی هستیم. در این میان سهم شهر های مذهبی به جهت جذابیت های معنوی، زیارتی، بصری و اعتقادی در خور توجه بوده است،

شروع ماه مبارک نوید آن را می دهد که به جهت مسائل اعتقادی و علاقمندی مردم به حضور در وقت حلول سال نو در کنار مضج منور رضوی یا حضرت معصومه (س)و یا حضرت عبدالعظیم حسنی و یا شاهچراغ شیراز، سفری زیارتی به این شهرها و سایر شهرهای مذهبی کشور گسترش داشته باشد.

مسافران برنامه سفر خود را طوری تنظیم می کنند که در زمان تحویل سال به جهت کسب فیض معنوی و اعتقادی در این مکانها باشند و سال جدید را با تاسی به ائمه معصومین آغاز کنند لذا به جهت موقعیتی که از نظر زمانی برای گردشگری مذهبی و زیارتی بوجود آمده به نکاتی اشاره مینمایم.
۱- گرچه مسئولین نسبت به تهیه بلیط و عدم افزایش قیمت آن اشاراتی داشته اند اما گزارشات رسانه ای حاکی از گرانی ۲۵درصدی بلیط های اتوبوس دارد.
۲-الزام نصب نرخ های مصوب پروازها در فرودگاه مهرآباد کار پسندیده ای است اما کنترل آن بسیار ضروری است.
۳- ممنوعیت افزایش نرخ تاسیسات گردشگری در ایام نوروز ۱۴۰۳ توسط حوزه اداره کل نظارت و ارزشیابی معاونت گردشگری ابلاغ شده که لازم است در هر سه مورد فوق دستگاه های نظارتی از ۲۵اسفند تا پایان نوروز رصد نمایند.
۴ - با توجه به دستورالعمل معاونت اجتماعی پلیس در خصوص روزه خواری در اماکن عمومی و اخذ مجوز متصدیان هتل ها رستوران های بین راهی و پایانه ها،  ضمن تشکر از توجه به نکات لازم در این اطلاعیه،  امید است ملاحظات سفر در این رابطه اعمال و تمهیدات لازم در مراکز بین راهی با رعایت دستورالعمل ها انجام شود.
۵- تخفیف ۳۰درصدی اقامت ده روزه برای مسافران مشهدی که توسط معاونت گردشگری این استان اعلام شده اقدام قابل تحسینی است برای ماندگاری زایرین،  بدیهی است نظارت بر اجرای آن و گزارش عملکرد پس از ایام نوروز، در تقویت چنین تصمیمی اثر گذار است.
۶ - ضمن تشکر از تصمیم مشابه در تخفیف هتلها در اردبیل،  امید است اتحادیه‌ها هتلداران سایر شهرهای مذهبی از این رویه استفاده نمایند.
۷ - تجهیز کلیه مکانهای اسکان شامل مدارس،  مراکز آموزشی ادارات و ظرفیت های مردمی بجهت تسهیل در ایجاد سفر ارزان برای کسانیکه توان استفاده از خدمات هتلینگ را ندارند، پتانسیل قابل توجه ای برای مدیریت بحران را حوزه اسکان موقت میباشد.
۸ - در ایامی که مسافران و زایرین بیشتر به مکان های مقدس وارد می شوند همانند حلول سال،  میلاد امام مجتبی (ع) و شبهای احیا، آماده سازی فضاهای مناسب،  توفیق زیارت با آرامش را برای زوار فراهم میکند و موجب رضایت اولیاء خدا خواهد بود.
۹ - خدمات درمانی در دسترس از جمله اقداماتی است که قطعا ستادهای نوروزی برای مسافران فراهم می‌کنند،  توجه به نزدیکی این خدمات به مکان های مقدسه از ضرورت تصمیم گیری در حوزه سلامت زایرین است.
۱۰- در ایام خاص مردم متدین بجهت کمک به بیماران نیازمند اهدا خون دارند،  استقرار پایگاه های سیار انتقال خون در حریم اماکن مقدس،  به این امر خیر کمک میکند.
۱۱- استفاده رایگان مردم از اتوبوسرانی و مینی بوس رانی در ساعات حلول سال و ایام احیا و انتقال آنان از مکان های مشخص به حرم و بلعکس از خدمات قابل توجه خواهد بود.
۱۲- خدمات رایگان حوزه گردشگری در بازدید مسافران از جذابیت های تاریخی، موزه ها،  و آثار ثبتی تاریخی و استفاده رایگان از خدمات مترو و اتوبوس از مقاصد مشخص به حرم و بالعکس بر جذابیت سفر گردشگران مذهبی می افزاید.
امیداست خدمتگزاران به مردم خصوصا خادمین ستادهای خدمات سفر استانی و شهرستانها از این فرصت معنوی جهت تقویت و گسترش گردشگری زیارتی (مذهبی)  بیشترین بهره را برده و از دعای خیر مردم متدین و گردشگران مذهبی  برخوردار شوند و انشاءالله خدمت این عزیزان همانند خادمین بارگاه های مقدس مورد توجه و نگاه ائمه معصومین قرار گیرد.
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.