سحر و جادو موضوع تازه ای نیست، سال هاست که از این شیوه‌ها برای فریب مردم استفاده می‌شود و بازار آن همیشه رونق داشته است.

بازار داغ رمالی؛ از کف بینی تا اعتقاد به دراکولا و خون آشام

مدت هاست پای رمال ها به فضای مجازی نیز باز شده و با یک جست و جوی ساده در فضای مجازی، با انواع و اقسام سحر، جادو و طلسم در اشکال مختلف رو به رو خواهید شد که علاقه مندان برای آن مبالغ گزافی را متحمل می‌شوند. با این اوصاف موضوع اصلی این است که باور سحر و جادو و توسل به آن‌ها تا آنجا به باور مردم گره خورده که حتی برخی افراد برای پیشبرد اهدافشان از این روش‌ها استفاده می‌کنند.

بازار داغ رمالی؛ از کف بینی تا اعتقاد به دراکولا و خون آشام
 دکتر امان الله قرائی مقدم، جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی

 دکتر امان الله قرائی مقدم، جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی درباره خرافه پرستی و اعتقاد به سحر و جادو به قدس آنلاین می گوید: سحر و جادو، فال بینی، کف بینی و رمالی مختص کشور ما نیست بلکه در همه کشورهای دنیا از جمله انگلستان که کشوری توسعه یافته است نیز رواج دارد.

این جامعه شناس می گوید: هر چه جامعه عقب مانده تر باشد خرافه پرستی و اعتقاد به سحر و جادو در آن جا بیشتر است. مثل جامعه هند، پاکستان، افغانستان، افریقایی ها، قبایلی در جنگل های برزیل که هنوز روی درخت زندگی می کنند. البته حتی در اروپا کسانی هستند که به روح، دراکولا، خون آشام و غیره اعتقاد دارند چراکه این باورها در سرشت آنان وجود دارد.

وی درباره ریشه وجود این باورها در جوامع می گوید: رمالی و فال بینی ریشه در باورها و اعتقادات جوامع گوناگون دارد و افراد جامعه به دلیل برآورده نشدن برخی امیال و آرزوها به رمالی و سحر و جادو روی                  می آوردند تا بلکه به خواسته خود برسند.

استاد تمام دانشگاه خوارزمی در پاسخ به پرسش ما درباره تفاوت گرایش زنان و مردان به فال بینی می گوید: گرایش به رمالی و فال گیری در افراد تحصیلکرده و غیر تحصیلکرده متفاوت است و معمولاً علاقه به گرفتن انواع فال در زنان بیش از مردان است، که بیشتر شامل زنان کم سواد می شود اما این گونه نیست که زنان تحصیل کرده هرگز چنین باوری نداشته باشند.

ما که نتیجه گرفتیم!

این آسیب شناس اجتماعی درباره اینکه برخی پس از مراجعه به رمال ها اظهار می کنند که نتیجه گرفته اند بیان می کند: جامعه به منزله معلم است و به ما چیزهای زیادی یاد می دهد. در واقع دو نوع آموزش و پرورش وجود دارد؛ یکی آموزش و پرورش خاص که همان مدرسه است و ما در آن یک چهارم دانسته ها را آموزش می بینیم و دیگری آموزش وپرورش عام که خود جامعه است و بر اساس دیده ها و شنیده ها یاد می گیریم و باور می کنیم. بنابراین گاهی افراد، شنیده ها را درباره نتایج مراجعه به فالگیر، رمال و ... می شنوند و باور می کنند و مشتری بعدی رمال ها می شوند که البته چنین باورهایی نسبت به نسل قدیم کم تر شده است.

فرهنگ کشور ما دارای ۹هزار سال سابقه است. از جمله خراسان که مهد علم و فرهنگ است اما در عین حال خرافات از قدیم در همه جا حتی در اشعار شاعران قدیم وجود داشته است.وی می افزاید: کسانی که از پیشگویی، غیب گویی، سحر و جادو حرف می زنند همان هایی هستند که از نا آگاهی مردم و باورهای غلطی که در مغز افراد رسوب کرده، سوء استفاده می کنند؛ مثلا در فال قهوه یا هر فالی به گونه ای حال مشتری را تفسیر می کنند که خوشایند و تأثیرگذار باشد تا بیشتر جذب فال گیری و رمالی شود.

استاد تمام دانشگاه خوارزمی در پاسخ به پرسش ما درباره ارتباط غنای فرهنگی کشورها و اعتقاد به سحر و جادو می گوید:  به جرئت می توان گفت در غنای فرهنگی، هیچ کشوری بالاتر از کشور ما نیست. از دیدگاه اشاعه گرایان نیز مصر، بین النهرین یعنی ایران و ناحیه جنوب عراق و یونان سه مرکز هستند که مهد تمدن بشرند و از اینجاست که فرهنگ و تمدن بشر به همه جای دنیا اشاعه پیدا کرده است.

وی می افزاید: فرهنگ کشور ما دارای ۹هزار سال سابقه است. از جمله خراسان که مهد علم و فرهنگ است اما در عین حال خرافات از قدیم در همه جا حتی در اشعار شاعران قدیم وجود داشته است.

قرائی مقدم افزایش آگاهی مردم را جایگزین رمالی می داند و می گوید: افزایش آگاهی رسانه ای، علم، دانش و ارتقای منطق و عقلانیت بهترین راه رفع مشکلات است چراکه با افزایش فرهنگ و معرفت رفته رفته اعتقاد به سحر و جادو کمرنگ تر می شود اما چنین نیست که بگوییم باورهای غلط در جوامع کاملاً از بین خواهد رفت.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.