لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا چندی پیش با اذعان به رونق گرفتن اقتصاد آمریکا در پی جنگ اوکراین، گفت که این جنگ به ایجاد مشاغل بیشتر در بخش صنایع دفاعی-نظامی واشنگتن منجر شده است!

نگاهی به پشت پرده حمایت کاخ سفیدنشینان از زلنسکی / جنگ افروزی در اوکراین، رونق اقتصادی در ینگه دنیا!

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا چندی پیش با اذعان به رونق گرفتن اقتصاد آمریکا در پی جنگ اوکراین، گفت که این جنگ به ایجاد مشاغل بیشتر در بخش صنایع دفاعی-نظامی واشنگتن منجر شده است!

وی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری‌ها به گسترش تاسیسات و کارخانه‌ها و ایجاد مشاغل برای کارگران آمریکایی منجر شده است گفت: تسلیحاتی که ما به اوکراین فرستاده‌ایم تا از خودشان دفاع کنند، به دست کارگران آمریکایی سراسر آمریکا از تگراس گرفته تا اوهایو و آریزونا ساخته شده است!

جنگ در اوکراین خوب است!

طرفداران حمایت از اوکراین در آمریکا معمولاً برای توجیه آغاز جنگ و ادامه یافتن آن از تحقق منافع استراتژیک ایالات متحده یا تعهدات اخلاقی سوءاستفاده می‌کنند. اخیرا، کلیدواژه حامیان ادامه جنگ در اوکراین از یک مورد جدیدتر در جملات خود بهره ‌می‌برند؛ حمایت از اوکراین برای اقتصاد آمریکا خوب است.

 پس از گذشت دو سال از حمله روسیه به اوکراین، صنعت دفاعی ایالات متحده رونق قابل توجهی در زمینه سفارشات سلاح و مهمات را تجربه کرده است. سوداگران سلاح آمریکا تلاش کرده‌اند تا یک خط ارتباطی مستقیم بین کارخانجات تسلیحات متحدین اروپایی و توانایی‌های نظامی خودشان و پنتاگون ایجاد کنند، که هم فروش تجهیزات جدید تولید کنندگان دفاعی را تضمین و هم رشد ارزش سهام کارخانجات نظامی را تسهیل کند.

درآمدزایی آمریکا از جنگ اوکراین به مثابه سرمایه‌گذاری نسلی

 براساس داده‌های فدرال رزرو آمریکا، تولید صنعتی در بخش دفاع و فضایی ایالات متحده طی دو سال اخیر بیش از 17.5 درصد افزایش یافته است.

مقامات دولت بایدن می‌گویند که از لایحه دفاع تکمیلی به ارزش 95 میلیارد دلار کمک تسلیحاتی به اوکراین تاکنون 60.7 میلیارد دلار به اوکراین داده شده است و از این رقم حدود 64 درصد در واقع به صورت سود و درآمد به صنعتی دفاعی ایالات متحده باز گشته است.

این یک واقعیت تلخ است که جنگ‌ها غالباً دارای مزایای فراوان اقتصادی هستند، اما آمریکا در حالی از این مزایا بهره مند می‌شود که در هیچ یک از نبردها حضور ندارد و هیچ سرباز آمریکایی تاکنون در نبرد اوکراین کشته یا زخمی نشده است.

مایلی والتون، یک تحلیلگر صنعت نظامی در موسسات تحقیقات نظامی ولفه در این باره می‌گوید: هزینه‌های اخیر دولت‌های اروپایی برای خرید جت‌ها و جنگنده‌های ایالات متحده و سایر سخت‌افزارهای نظامی نشان از یک سرمایه‌گذاری نسلی است؛ به این معنا که میزان سرمایه گذاری کشورهای اروپایی در این زمینه طی چند سال گذشته برابر با هزینه 20 سال گذشته بوده است.

وزارت امور خارجه آمریکا اخیراً اعلام کرده است که این کشور در سال گذشته و تا ماه سپتامبر معامله تسلیحاتی به ارزش بیش از 80 میلیارد دلار یعنی بیش از پنج برابر عرف تاریخی انجام داده است که حدود 50 میلیارد دلار آن به مقصد اروپا بوده است. در این بین لهستان با سفارشاتی به ارزش حدودی 30 میلیارد دلار برای هلیکوپترهای آپاچی، سیستم‌های موشکی و توپخانه‌ای با توان تحرک بالا موسوم به هایمارس، تانک‌های آبرامز و سایر سخت افزارهای نظامی در صدر خریداران تسلیحات از آمریکا قرار دارد. آلمان نیز 8.5 میلیارد دلار برای هلیکوپترهای شینوک و تجهیزات مرتبط با آن هزینه کرده و جمهوری چک 5.6 میلیارد دلار جت و مهمات برای جنگنده‌های F-35  خریداری کرده است.

یک تیر و چند نشان

 افزایش عملکرد صنعت دفاعی ایالات متحده فقط یکی از راه های تکه تکه شدن اقتصاد جهانی در امتداد خطوط ژئوپلیتیکی است که از طرفی وابستگی اروپا به ایالات متحده را تثبیت می‌کند و از سویی دیگر کاهش صادرات منابع گازی روسیه به اروپا که قیمت انرژی و تورم را به شدت در اروپا بالا برده است افزایش تقاضای اروپا برای گاز طبیعی مایع از ایالات متحده را به دنبال داشته است.

 ایالات متحده در سال گذشته به بزرگترین صادرکننده LNG در جهان تبدیل شد و انتظار می رود صادرات LNG آن در پروژه‌های قبلاً تأیید شده تقریباً دو برابر شود. این در حالی است که مقصد حدود دو سوم این صادرات اروپا است.

 الکس مونتون مدیر تحقیقات جهانی گاز و LNG در گروه انرژی راپیداندر این باره  گفته است: پنج پروژه جدید LNG در ایالات متحده به با سرمایه گذاری100 میلیارد دلاری را کلید زده است که بیشتر این پروژه ها پس از شروع جنگ اوکراین، ساخت و ساز را آغاز کردند.

 به گفته این مدیر تحقیقات جهانی گاز از آنجایی که اختلال در منابع گاز اروپا ارزش LNG را برای پشتیبانان بالقوه اثبات کرد و به پیشبرد پروژه‌های برنامه ریزی شده کمک کرد، اقتصاد ایالات متحده به دلیل این سرمایه گذاری‌های گسترده به میزان قابل توجهی سود می برد.

چنانکه طبق اعلام سازمان همکاری و توسعه اقتصادی پاریس و انجمن دموکراسی‌های مبتنی بر بازار، میزان سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ایالات متحده در بازه زمانی 12 ماهه تا ژوئن 2021 و مدت مشابه سال 2023 تقریباً 50 درصد افزایش یافته است.

درواقع باید گفت که کمک‌های نظامی، به خودی خود امتیاز اقتصادی خاصی به حساب نمی‌ آیند و در حالی که شرکت‌های دفاعی در حال اشتغال زایی هستند، کسانی که به سایر حوزه‌های اوکراین گره خورده اند ، سهم نسبتاً کمی از اشتغال و درآمد ملی دارند.

مارک گلدوین ، مدیر ارشد سیاست کمیته بودجه مسئول فدرال آمریکا در این باره می‌گوید: فکر نمی‌کنم بتوانم با اطمینان بگویم که اقتصاد ایالات متحده در نتیجه جنگ بزرگتر از قبل شده است اما به جرات می‌گویم که برخی از بخش‌های اقتصاد مطمئناً به دلیل جنگ بزرگتر شده‌اند.

به طور نمونه شرکت صنایع دفاعی و هوافضایی انگلیس (BAE Systems ) قصد دارد 500 شغل با گسترش امکانات در ایالت مینه سوتا در آمریکا ایجاد کند، این در حالی است که شرکت جنرال داینامیکس یعنی پنجمین شرکت بزرگ صنایع جنگ افزاری جهان حدود 120 موقعیت شغلی در یک کارخانه جدید در تگزاس ایجاد خواهد کرد.

 مقامات دولت بایدن می گویند بازگشت بودجه اختصاص یافته به اوکراین هزینه بازسازی پایگاه صنعتی دفاعی آمریکا، راه اندازی و گسترش خطوط تولید تسلیحات و مهمات و حمایت از مشاغل در 40 ایالت را تامین کرده است. حتی ممکن است دولت بایدن با هدف تأثیرگذاری بر کارفرمایان در ایالت‌های نوسانی در انتخابات پیش رو مانند پنسیلوانیا و آریزونا، ، بیش از 2 میلیارد دلار اختصاص دهد تا به منافع سیاسی انتخاباتی از این محل هم امیدوار باشد.

آمریکا بزرگترین برنده آغاز و ادامه جنگ در اوکراین

در واقع، باید اذعان کرد که ایالات متحده بزرگترین برنده آغاز و حمایت از ادامه جنگ اوکراین است. سه دلیل ملموس برای اثبات این ادعا وجود دارد. 90 درصد از هزینه‌های کمک‌های اختصاص یافته به اوکراین در ایالات متحده باقی می‌ماند و هزاران شغل ایجاد می‌کند اگرچه برخی ادعا می‌کنند که کمک های ایالات متحده در جولانگاه فساد کنترل نشده اوکراین ناپدید می شود، یافته‌های یک مطالعه نشان داده است که در نهایت 90 درصد دلارهای کمک شده به اوکراین در واقع به اوکراین ارسال نمی شود. در عوض، این سرمایه‌ها در ایالات متحده باقی می‌مانند، جایی که پیمانکاران دفاعی پیشرو، ده‌ها میلیارد دلار در بیش از 100 تأسیسات تولید صنعتی جدید سرمایه‌گذاری کرده‌اند و هزاران شغل را در حداقل 38 ایالت به‌طور مستقیم و به طور غیرمستقیم در 50 ایالت ایجاد کرده‌اند؛ تقریباً تمام مهماتی که اوکراین در جنگ به آن‌ها متکی است، کاملاً در ایالات متحده ساخته شده‌اند، از موشک‌های ساخته شده در آلاباما گرفته تا سامانه‌های راکت پرتاب چندگانه هدایت‌شونده (GMLRS)  ساخت ویرجینیای غربی، آرکانزاس و تگزاس و فراموش نکنیم که حتی تجهیزات کوچکتر مثل تجهیزات دید در شب، تجهیزات پزشکی، و مهمات سلاح های کوچک، همگی در ایالات متحده ساخته شده اند.

در پایان باید گفت اگرچه منتقدان خاطرنشان می‌کنند که اوکراین و روسیه تا حد زیادی از نظر نظامی به بن بست رسیده‌اند، با توجه به اینکه هیچ یک از طرفین از پاییز 2022 دستاوردهای سرزمینی قابل توجهی نداشته اند، صرف نظر از این، ایالات متحده بزرگترین برنده این جنگ بوده است چرا که  تا حدود بسیاری موفق شده ارتش روسیه یعنی یکی از سه ارتش قدرتمند جهان را بدون حتی یک تلفات نظامی آمریکایی و فقط با استفاده از تنها 5 درصد از بودجه دفاعی ایالات متحده و کمتر از 1 درصد از کل هزینه های دولت تضعیف کند.

جنگ اوکراین و ترسیم نقشه راه جدیدی برای انرژی جهان

جفری پیات، مقام رسمی وزارت امور خارجه  و سفیر سابق ایالات متحده در اوکراین که هم اکنون فرماندهی دیپلماسی انرژی ایالات متحده را برعهده دارد، توضیح می دهد که ایالات متحده در حال حاضر با فرصت‌های خارق العاده‌ای در منطقه دریای سیاه روبرو است.

 پیات توضیح داد که یکی از مهمترین تحولات منطقه ایبه واسطه جنگ اوکراین، مسئله تغییر دوباره نقشه انرژی در اطراف دریای سیاه است که در حال وقوع است و این مسئله شامل زیرساخت‌های جدید خط لوله، مانند کریدور گاز جنوبی برای آوردن گاز از آسیای میانه به مصرف کنندگان اروپایی است.

در حالی که این جنگ فرصت‌های جدیدی را برای انتقال گاز طبیعی از آسیای میانه به اروپا ایجاد کرده است، اما صادرات گاز طبیعی به اروپا نیز برای روسیه بسیار دشوارتر شده است. در حالی که گاز طبیعی روسیه 45 درصد از واردات گاز طبیعی اتحادیه اروپا را در سال 2021 تشکیل می داد، اکنون این میزان به 15 درصد کاهش یافته است.

پیات گفت: نگاه آمریکا به آینده این است که اروپایی داشته باشیم که از منابع انرژی روسیه جدا شده است و  تاکنون برنده اصلی در این رقابت ژئوپلیتیک شرکت‌های انرژی ایالات متحده بوده است. صادرات روسیه به اروپا در حالی کاهش یافته است، که صادرات ایالات متحده افزایش یافته است و ایالات متحده را به یکی از تأمین کنندگان اصلی انرژی در اروپا تبدیل کرده است و در این بین  اگر اروپا بتواند گاز طبیعی بیشتری را از آسیای میانه تامین کند عملا روسیه می‌تواند به طور کلی از بازار ارنژی اروپا خارج شود.

اظهارات ویکتوریا نولند معاون وزیر خارجه آمریکا

 روزنامه وال استریت ژورنال به تاریخ 18 فوریه 2024 در گزارشی تحت عنوان چگونه جنگ در اروپا اقتصاد ایالات متحده را تقویت می‌کند به سخنان ویکتوریا نولند معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور سیاسی اشاره کرده می‌نویسد: بخش عمده کمک‌های ایالات متحده به اوکراین برای حمایت از نبرد با روسیه در واقع برای ساخت تسلیحات سفارش داده شده به اقتصاد ایالات متحده باز می‌گردد و این پول باعث ایجاد مشاغل با درآمد خوب در حدود 40 ایالت در سراسر ایالات متحده شده است.

به نوشته وال استریت ژورنال نقشه توزیع سود اقتصادی عمدتاً به دو بخش تقسیم می‌شود: مزایای اقتصادی ناشی از کمک‌های نظامی به اوکراین و سرمایه‌گذاری مستقیم دولت در پایگاه‌های نظامی. بر اساس نقشه توزیع، وقتی این دو بخش با هم ترکیب شوند، ایالت پنسیلوانیا با 2.36 میلیارد دلار بیشترین سود را کسب کرده است و تگزاس برنده یک سفارش تسلیحاتی 1.45 میلیارد دلاری شده و آریزونا 2.196 میلیارد دلار سفارش تسلیحات دریافت کرده و شرکت های دفاعی در حداقل 25 ایالت دیگر مجموعاً 18 میلیارد دلار دریافت کردند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.