حدود 3 هزار و دویست کارگر پیمانی شرکت مخابرات خراسان رضوی این روزها در حال امضای قرارداد کار با پیمانکار هستند که قراردادشان در چند بند دارای ابهام است.

چالش جدی در قرارداد کارگران مخابرات

به گزارش قدس خراسان، حدود ۳ هزار و ۲۰۰ کارگر در شرکت‌های پیمانی مخابرات خراسان رضوی در حال خدمت‌رسانی به مردم هستند تا فرایند ارتباط، تماس تلفنی و استفاده از اینترنت در اختیار مردم قرار بگیرد.در کنار تصمیم‌های مدیران در این عرصه، بخش بزرگی از این خدمت‌رسانی بر دوش کارگران فنی قرار دارد ، اما این افراد به شرایط کاری خود انتقادهایی دارند. در چند روز گذشته جمعی از کارگران مشغول به خدمت در شرکت‌های پیمانکاری مخابرات خراسان رضوی با حضور در تحریریه قدس خراسان به طرح مشکلات خود پرداختند. 
رئیس انجمن صنفی خدمات اول که حدود ۲ هزار و ۵۰۰ کارگر دارد، در تشریح مشکلات اعضای انجمن می‌گوید: حدود ۱۰ سال است که با پیمانکاران قبلی، این کارگران سابقه کار دارند؛ اما بدون اطلاع قبلی، شرکت مخابرات خراسان رضوی در حال تغییر پیمانکار است تا ما کارگران مشمول مصوبه دولت برای تبدیل وضعیت از کارگر پیمانی به رسمی نشویم.
امیر تیموری ادامه می‌دهد: مطالباتی از  پیمانکاران قبلی داریم و با این تعویض پیمانکاران ممکن است سنوات کاری کارگران از بین برود و با وجود اینکه بیشتر کارگران، کارگران فنی و با سابقه کار بالا هستند، ممکن است  از امتیازات این قانون محروم شوند .
رئیس انجمن صنفی شسکام به عنوان دیگر نماینده حدود ۷۰۰ کارگر پیمانی شرکت مخابرات خراسان رضوی با اشاره به قراردادهایی که در حال حاضر کارگران در حال امضای آن هستند، تشریح می‌کند: در این قراردادها چندین اشکال اساسی وجود دارد؛ اول اینکه سمت سازمانی کارگران قید نشده و محل خدمت آن‌ها استان خراسان رضوی مشخص شده نه محل یا شهری که در حال خدمت هستند. این نگرانی برای کارگران وجود دارد که وقتی به صورت دقیق محل خدمت آن‌ها مشخص نباشد، با توجه به اینکه بیشتر آن‌ها سابقه کاری بالایی دارند و صاحب خانواده هستند، کوچک‌ترین جابه‌جایی، زندگی آنان را مختل می‌کند. 
محمدی ادامه می‌دهد: میزان حقوق پرداختی کفاف زندگی این کارگران را نمی‌دهد، وقتی سمت کارگر به صورت دقیق بر اساس کار فنی که می‌کند مشخص نباشد، معادله محاسبه حقوق درست نیست و کارگر از مزایای سختی کار هم  بهره‌ای نخواهد برد.
او می‌افزاید: در یک سال اخیر مطالبات خود را به جای شکایت در مراجع قانونی، به صورت نامه‌نگاری با مسئولان پیگیری می‌کنیم. در آخرین مکاتبه انجام شده از اداره کل کار به استانداری، به درست نبودن گروه‌بندی‌ها و نبود عناوین شغلی اشاره شده؛ اما در قراردادهای جدید همچنان این نقص وجود دارد.در حال حاضر به کارگران گفته می‌شود اگر در قراردادها مشکلی وجود دارد، در پایین قرارداد با مداد قید شود تا پس از بررسی در قرارداد رفع و اعمال شود؛ اما با توجه به تعدد مشکلات در این قراردادها و گستردگی آن در میان کارگران، چرا ابتدا قراردادها اصلاح نمی‌شود تا بدون خط خوردگی به امضای آن‌ها برسد.

قرارداد شسکام تغییری نداشته است
در پیگیری موضوعات طرح شده توسط کارگران از شرکت مخابرات خراسان رضوی، مدیر کل این شرکت در پاسخ به این پرسش که با وجود اتمام قرارداد دو شرکت پیمانکاری شسکام و خدمات اول و وجود معوقات در پرداخت حق و حقوق کارگران شرکت مخابرات خراسان رضوی چگونه پرداخت مطالبات آن‌ها را تضمین می‌کند، می‌گوید: قرارداد شسکام هیچ‌گونه تغییری نداشته و برای سال ۱۴۰۳ به قوت خود باقی است و همه مطالبات کارگران شرکت پیمانکاری خدمات اول به عهده آن شرکت است و مخابرات تا زمان تسویه حساب کامل آن شرکت با کارگران خود، مطالبات و وثیقه‌های شرکت را نزد خود نگه می‌دارد .
حسن اروجی ادامه می‌دهد: سوابق پرسنل شرکت خدمات اول به شرکت طاها(شرکت پیمانکار جدید) منتقل خواهد شد و در صورتی که قانونی برای عقد قرارداد مستقیم با پرسنل بخش خصوصی مصوب شود که شامل شرکت مخابرات هم باشد، برای این موضوع اقدام خواهد شد .
وی در پاسخ به این پرسش که آیا شرکت در حال عقد قرارداد با کارگران پیمانی شرکت مخابرات خراسان رضوی دارای اعتبار، توان و پشتیبانی مالی لازم است؟ توضیح می‌دهد: حدود ۲ هزار پرسنل خدمات اول به شرکت طاها منتقل می‌شوند و با توجه به اینکه ۴۹درصد سهام شرکت طاها متعلق به شرکت مخابرات است، پرداخت حقوق و مزایای کارگران توسط شرکت مخابرات تضمین می‌شود.

محل خدمت کارگران تغییری نخواهد کرد
اروجی می‌گوید: سمت سازمانی کارگران با توجه به اینکه رسته شغلی در قرارداد قید شده است، لازم نیست . 
او در پاسخ به این پرسش که گروه شغلی قید شده برای کارگران شسکام هنوز هم گروه شغلی قراردادهای قدیم است که با توجه به نامه مدیر کل اداره کار به استانداری در آذر ماه، درست نبودن گروه‌های شغلی مطرح شده که در پرداخت کارگران و بیمه آنان تأثیرگذار است و باید اصلاح می‌شده؛ اما اصلاح نشده است، بیان می‌کند: شرکت شسکام هیچ‌گونه تغییری در قرارداد ندارد.
اروجی درباره قید نشدن محل دقیق خدمت کارگران تأکید می‌کند: شهر محل خدمت پرسنل در قرارداد قید خواهد شد و تغییری نخواهد کرد.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا قراردادها اصلاح نمی‌شود و سپس به امضای کارگران برسد، عنوان می‌کند: مغایرت‌های احتمالی اولیه قرارداد پرسنل با شرکت طاها در ابتدای سال آینده کاملاً مرتفع و تحویل پرسنل خواهد شد و مخابرات منطقه خراسان رضوی نظارت کامل و جامع در این خصوص انجام خواهد داد و پرسنل هیچ گونه نگرانی نداشته باشند.
طرح نگرانی‌های جامعه کارگری تنها به خود آنان منتج نمی‌شود و سرنوشت خانواده آنان را نیز دربرمی‌گیرد. در صورت وجود هر مغایرتی لازم است سازمان‌هایی مانند اداره کار استان به موقع مداخله کنند. با وجود مستنداتی از مکاتبه مدیر کل اداره کار خراسان رضوی در آذر ماه با استانداری و اشاره به مغایرت‌های موجود درباره گروه‌های شغلی کارگران پیمانی  مخابرات استان، به جواب مناسب از این اداره کل نرسیدیم و در نهایت روابط عمومی این سازمان گفت به دلیل مشغله‌های کاری پایان سال، زمان مناسبی برای پاسخ به این مطالبات نیست و پاسخ به مطالبات کارگری از سوی حامی اصلی آنان به ۵ فروردین ۱۴۰۳ موکول شد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سلطانعلی امیرهمتی ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
    1 0
    باسلام این مسایل تنهابه استان خراسان به همه نیروی های خدمات تأثیرگذار هست ازمسئولین محترم مربوطه خواهشمندیم به وضعیت نیروهای مخابرات رسیدگی کنند
  • امیرهمتی را ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
    1 0
    باسلام بله ماهم میدانیم شرکتها ضمانت نامه وثیقه نزدمخابرات دارند امامخابرات با مربوطه دست به یکی کرد چیکارکنیم حالاسپرده وثیقه شرکت جوابگوی این همه مطالبات نشد چیکارکنیم،چرامسئولین مربوطه رسیدگی نمیکنن تاحق کارگران پایمال نشودطرف سابقه ۲۵سال به بالاداره فردا این شرکت جدیداین نفررانپذیرد آیا این کارگروخانواده اش درمرزنابودی قرارمیگرد یاخیر،چون عمرش رادراین کار گذاشته جای دگی توان کارنداره، امان ازاین مسئولین بی مسولیت نابکارآمد
  • عسکری ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
    0 0
    کارگزار مخابرات روستایی با۳۱ سال سابقه کار بمدت ۱۷ سال سابقه بیمه توسط مخابرات زمان دولتی ایجاد نشده چکار کند هرکجا هم شکایت کردم جوابی نگرفتم می‌گویند زمان دولتی به ما خصوصی فعلی مربوط نیست پولی که دولت سال ۸۸ بایت ما داد کی خورده من که جانباز م برخوردشان بدتر از عادی ها بامن است انگار با ایثارگران مشکل دارند وهیچ اولویتی به ما ندادند بماند حتی یک مقطع تحصیلی اون ۷ درصد بیمه را از ما کسر وهیچ به هیچی
  • ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
    1 0
    چنان مخابرات با گرز گران تو سر کارگر که دیگر نروند مازندران