مدیرکل اوقاف وامور خیریه استان یزد گفت: در نوروز ۱۴۰۳ و همزمان با ماه مبارک رمضان، ۴۵ امامزاده و بقعه متبرکه در این استان مجری طرح آرامش بهاری و ضیافت الهی هستند.

۴۵ امامزاده استان یزد مجری طرح آرامش بهاری هستند

به گزارش قدس آنلاین،  حجت الاسلام رضا صادقی، روز دوشنبه در جمع خبرنگاران، افزود: در استان یزد افزون بر ۸۲ امامزاده وجود دارد و ۴۵ امامزاده که دارای امکانات و تاسیسات اجرای طرح بودند مشارکت دارند و پنج امامزاده در سطح یک هستند که دارای زائرسرا و اسکان شبانه روزی خواهند بود.

وی ادامه داد: البته با توجه به شرایط و در صورت نیاز جهت اسکان اضظراری مسافران نوروزی برنامه ریزی و امکانات مورد نیاز برای خدمت رسانی به مسافران نوروزی و زائران برنامه ریزی شده و در حال اجرا است .

مدیرکل اوقاف وامور خیریه استان یزد گفت: در همه مناسبت ها این نهاد حضور دارد و همزمان با سال نو و ماه مبارک رمضان امسال نیز مراسم غبار روبی انجام شد و مراسم تحویل سال نیز در جوار امامزادگان عظیم الشان برگزار می شود.

صادقی ادامه داد: البته در مراسم غبار روبی با توجه به اینکه گلزار شهدا در جوار امامزدگان قرار دارد لذا مراسم غبار روبی همزمان با امامزادگان در گلزار شهدا نیز انجام شد و توزیع نان صلواتی ،بازارچه های شمیم خدمت و طرح های متناسب با بهار قرآن و بهار طبیعت در این اماکن برگزار می شود.

وی افزود: تعداد ۲۲ مبلغ اعزامی از استان قم نیز در این ایام مهمان استان یزد هستند و ۳۲ مبلغ استانی در طرح های امامزدگان مشارکت دارند همچنین اجرای جزء خوانی قران کریم در همه امامزادگان در حال انجام است و طرح سفره ساده ضیافت نیز در این اماکن مقدس برپا شده است.

مدیرکل اوقاف وامور خیریه استان یزد گفت:اجرای اولین قرار دوازدهم در سال جاری نیز ادامه دارد و این طرح هر ماه به یاد امام زمان عج در یکی از امامزادگان سطح استان از محل نذورات و اجرای نیات وقف برای کمک به نیازمندان و مستمندان برگزار می شود که اولین برنامه امسال در دوزادهم فروردین اجرا می شود.

صادقی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد دلیل عدم هزینه اوقاف در برنامه های نوروزی به خصوص در اماکن شاخص استان اظهار داشت: متاسفانه در مسجد جامع یزد و تکیه امیرچقماق که هر دو موقوفه هستند ،حق وقف ادا نشده و چون این دو موقوفه متولی خاص دارد و متولیان همکاری نکردند لذا امکان هزینه وجود ندارد و ما هم معترض هستیم و به محاکم قضایی هم اعلام کرده ایم تا خلع متولیان انجام شود و موقوفات مسجد جامع و امیرچقماق در اختیار اوقاف قرار گیرد.

وی افزود: در این صورت بهتر می توانیم برای اداره این اماکن تصمیم گیری کرده و درآمد مسجد نیز برای طرح هایی از جمله عفاف و حجاب و برنامه های فرهنگی هزینه شود و در حال حاضر هیچگونه بودجه ای برای این موارد نداریم و اداره اوقاف نمی تواند هزینه کند.

مدیرکل اوقاف وامور خیریه استان یزد گفت: البته در سفر اخیر رییس اوقاف و امور خیریه کشور به یزد و با درخواست استاندار مبلغی مصوب و در اختیار موقوفه مسجد جامع یزد جهت برنامه های فرهنگی قرار گرفت ولی از دستگاه قضایی درخواست داریم تا با تعیین تکلیف متولیان این موقوفه باعث شود حق و حقوق وقف گرفته شود .

صادقی ادامه داد: البته تنها وقف درآمددار یزد موقوفه مرحوم ابوالقاسم رشتی است و در اعتکاف دانش آموزی امسال بیش از ۶ هزار بسته اطعام و بسته فرهنگی توزیع شد و اگر حقوق وقف داده شود امکان برنامه های زیادی وجود دارد اما متاسفانه برخی از ارگانها و اشخاص حقیقی در این موقوفه مستقر هستند و حق وقف را پرداخت نمی کنند و از یکطرف مردم و مسئولان از ما انتظار دارند اما از طرف دیگر تصرف غیر قانونی و غیر شرعی عده ای بر روی زمین های این موقوفه باعث شده حق و حقوق وقف پرداخت نشود.

وی افزود: در حال حاضر ۸۰ پرونده شاخص حقوقی در دادگاه داریم و ۴۰۰ پرونده نیز در محاکم قضایی در جریان است و متاسفانه دستگاههای دولتی هم به اوقاف بدهی دارند و پرداخت نمی کنند .

استان یزد بیش از ۱۴ هزار و ۶۳۹ موقوفه منفعتی و انتفاعی و ۴۶ هزار و ۲۲۰ رقبه و ۱۵۹ امامزاده و بقاع متبرکه دارد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.