رئیس پلیس فتای استان اردبیل گفت: پارسال ۳۳ درصد جرایم سایبری در این استان در بستر پیام‌رسان‌ها و شبکه های اجتماعی خارجی اتفاق افتاده است.

۳۳ درصد جرایم سایبری در بستر پیام‌رسان‌های خارجی

به گزارش قدس آنلاین، سرهنگ علی قهرمان طالع افزود: از این میزان، ۲۰ درصد جرایم سایبری در اینستاگرام، ۱۵ درصد جرایم در تلگرام، ۱۳ درصد در واتساب و مابقی در دیگر شبکه های اجتماعی خارجی رخ داده است.

وی با اشاره به نقش پیام رسان‌ها و شبکه های اجتماعی خارجی در تغییر آداب و رسوم بیان کرد: امروز فضای مجازی به فرصت و در عین خال تهدید بزرگی برای سلامت اجتماعی تبدیل شده است.

قهرمان طالع با بیان اینکه امروز دشمنان از ابزار فضای مجازی و حوزه تبادل اطلاعات برای پشبرد اهداف خود در جنگ نرم استفاده می‌کنند، اظهار کرد: صیانت از این فضا راه نفوذ دشمنان را مسدود می‌کند.

وی اضافه کرد: تامین امنیت در فضای مجازی نیازمند همکاری تمامی سازمان ها، نهادها و مشارکت هموطنان است و صیانت از هویت ملی و ارزش‌های اسلامی و انسانی، حفظ حریم خصوصی و صیانت از اموال و منافع افراد در فضای سایبری از ماموریت های مهم پلیس است.

افزایش ۴۳ درصدی جرایم سایبری در اردبیل

رئیس پلیس فتای استان اردبیل گفت: پارسال وقوع جرایم سایبری در این استان در مقایسه با سال ماقبل ۴۳ درصد افزایش داشته است.

سرهنگ قهرمان طالع با بیان اینکه کشف جرایم سایبری در استان اردبیل نیز افزایش داشته است، افزود: سال گذشته ۸۷ درصد جرایم فضای مجازی در این استان شناسایی و کشف شد.

وی با بیان اینکه شناسایی و کشف جرایم سایبری در استان اردبیل بیشتر از شاخص اعلامی از سوی مرکز است، اظهار کرد: اردبیل در کشف جرایم سایبری و فضای مجازی از استان‌های پیشرو در کشور است.

وی بیان کرد: سال گذشته سوء استفاده مالی و برداشت‌های اینترنتی غیرمجاز از حساب‌های بانکی، کلاهبرداری‌های رایانه‌ای و هتک حیثیت و نشر اکاذیب به ترتیب بیشترین جرایم فضای مجازی در این استان بوده است.

این کارآگاه اضافه کرد: سوء استفاده مالی و برداشت‌های اینترنتی غیرمجاز از حساب‌های بانکی ۳۹ درصد جرایم، کلاهبرداری‌های رایانه ۲۲ درصد جرایم و هتک حیثیت و نشر اکاذیب ۲۰ درصد جرایم و سایر جرایم نیز ۱۹ درصد از مجموع جرایم رخ‌ داده در حوزه فضای تولید و تبادل اطلاعات استان را به خود اختصاص داده بود.

سرهنگ قهرمان طالع ادامه داد: پارسال در مجموع ۸۱۴ متهم و متخلف حوزه فضای مجازی در استان شناسایی و دستگیر شدند که از این تعداد ۶۴۴ متهم آقا و ۱۷۰ متهم خانم بودند.

یک پنجم پرونده های ورودی به پلیس فتا به علت ورود به لینک های آلوده بود

رئیس پلیس فتای استان اردبیل گفت: پارسال یک پنجم و به عبارتی ۲۰ درصد پرونده های تشکیل شده در پلیس فتای این استان به علت ورود افراد به لینک های آلوده بوده است.

سرهنگ قهرمان طالع افزود: کلاهبرداران در فضای مجازی بسته به مقتضیات زمان و موضوعات مطرح در جامعه با شگردها و شیوه های گوناگون و استفاده از لینک های آلوده و بدافزارهای سودجویی اقدام به ارسال پیام به کاربران با مضامین و عناوین مختلف از جمله اعطای وام، یارانه، سهام عدالت، سامانه ثنا (شکایت الکترونیکی) و برنده شدن در انواع مسابقات و قرعه کشی ها کرده و گاه میلیاردها تومان از این راه سود کسب می کنند.

وی اظهار کرد: سال گذشته پلیس فتای استان اردبیل در کمترین زمان ممکن با شناسایی و کشف عاملان و کلاهبرداران اینترنتی از جمله لینک های آلوده موفق به عودت مبلغ ۸۷ میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال از حساب کلاهبرداران به حساب شهروندان و مالباختگان شد.

وی از مردم و کاربران خواست، به لینک های آلوده ارسالی از شماره های شخصی افراد اعم از دوست، آشنا و اقوام اعتنا و توجهی نکرده و به هیچ عنوان بر روی آن کلیک نکنند و فورا لینک ارسالی را از گوشی تلفن همراه خود حذف کنند.

سرهنگ قهرمان طالع بیان کرد: مردم همچنین از ارسال لینک های آلوده حتی به صورت پیامک به سایر افراد خودداری کنند، چرا که این لینک ها حاوی بدافزار بوده و به محض فعال شدن در گوشی تلفن همراه اقدام به تخریب و سرقت اطلاعات و تصاویر خصوصی و حساب های بانکی و کاربری افراد می کند.

۹۶ درصد جرایم شرط‌بندی و قمار در فضای مجازی کشف می‌شود

رئیس پلیس فتای استان اردبیل گفت: پارسال پلیس فتای استان در عرصه مبارزه با قمار و شرط‌بندی در سایت‌ها و کانال‌های مختلف، موفق به کشف ۹۶ درصد جرایم شد.

سرهنگ قهرمان طالع با بیان اینکه شرط‌بندی در پیش‌بینی مسابقات در رشته‌های مختلف ورزشی قمار محسوب می‌شود، افزود: مردم و کاربران به چنین سایت‌هایی اعتماد نکنند، چرا که تمامی گردانندگان سایت‌های شرط‌بندی دنبال جلب اعتماد کاربران و کلاهبرداری هستند.

وی از مردم به ویژه نوجوانان و جوانان خواست از عضویت در گروه های شرط بندی مسابقات ورزشی، همسر یابی، صیغه یابی، قمار اینترنتی و دانلود اینترنت رایگان و سایر گروه های مشکوک خودداری کنند.

قهرمان طالع با بیان اینکه افزایش حضور خانواده‌ها در محیط اینترنت باعث افزایش تنوع جرایم سایبری و تشدید خطرات آن برای کاربران شده است، اظهار کرد: با ارائه آموزش‌های تخصصی توسط پلیس فتا و اجرای برنامه‌های فرهنگی توسط دستگاه‌های مرتبط تلاش می‌شود وقوع جرم در فضای مجازی و سایبری کاهش یابد.

سرهنگ قهرمان طالع بیان کرد: پلیس فتا با جدیت و قاطعیت در عرصه مبارزه با قمار و شرط‌بندی در سایت‌ها و کانال‌های مختلف، مقابله با جولان اراذل‌ و اوباش در صفحات شبکه‌های اجتماعی، مبارزه با خرید و فروش مواد مخدر و همچنین سلاح سرد و گرم فعال بوده و مهمترین هدف خود را ایجاد فضایی امن برای کاربران فضای مجازی می‌داند و در این راستا تلاش می‌کند.

رئیس پلیس فتای استان اردبیل اضافه کرد: این موفقیت‌ها با ارائه آموزش‌های لازم به کاربران، اقدامات پیش‌یابی، پیشگیرانه، کنترل و نظارت‌های اصلاحی با همکاری تمامی دستگاه‌ها و مشارکت مردم با محوریت پلیس فتای استان به دست آمده است.

وی ادامه داد: استان اردبیل از لحاظ وقوع جرایم سایبری در کشور جزو استان های امن کشور محسوب می شود چرا که به خاطر ظرفیت بالای معنوی و فرهنگ خوب منطقه جرایم سایبری باندی، سازمان یافته و خطرناک در این استان به آن معنا یا وجود ندارد و یا در حداقل است.

او با بیان اینکه مجرمان فضای سایبری با توجه به ذائقه مردم و با چرب زبانی اقدام به طراحی دام های نامریی می کنند، ادامه داد: پیشنهاد قیمت های ارزان، فروش اجناس و اقلام کمیاب و ممنوعه، فروش داروهای نایاب و کمیاب، آگهی های استخدام و کاریابی، پروژه های سرمایه گذاری در حوزه ارز دیجیتال و جعل عنوان و سوء استفاده از مشخصات افراد حقیقی و حقوقی از جمله این دام های نامریی است.

این کارآگاه گفت: مردم می‌توانند جرایم سایبری از جمله کلاهبرداری‌های اینترنتی، مزاحمت های آنلاین در شبکه‌های مجازی، حملات سایبری، سرقت‌های اینترنتی از حساب‌های بانکی و فعالیت تارنماهای مجرمانه در فضای مجازی را از طریق سامانه آنلاین و شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ به مرکز امداد و فوریت‌های سایبری پلیس فتا اطلاع دهند.

به گفته وی، لازمه در امان ماندن در محیط اینترنت عدم اعتماد به فعالان این فضا و در مقابل افزایش هوشیاری، آگاهی و سواد سایبری و همچنین کنترل فرزندان در محیط سایبری است و خانواده‌ها می‌توانند از ظرفیت، مطالب و آموزش‌های سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir استفاده کرده و برای دریافت هرگونه مشاوره با کارشناسان این پلیس ارتباط برقرار کنند.

رئیس پلیس فتا استان اردبیل با اشاره به اینکه کارآگاهان پلیس فتا با حداکثر توان، تخصص و تعهد از امنیت کاربران فضای مجازی پاسداری می‌کنند، افزود: پلیس فتای استان اردبیل با آدرس ایمیلی Ardebil_fata@police.ir، آدرس اینترنتی @cyberpolice و وب سایت به آدرس cyberpolice.ir آماده دریافت گزارش‌های مردمی با محوریت مبارزه با جرایم سایبری و توسعه امنیت فضای مجازی است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.