تهران-ایرنا- وزارت بهداشت کره‌جنوبی در بیانیه‌ای از اجرایی شدن تصمیم دولت برای تعلیق مجوزهای پزشکان کارآموز معترض به اصلاحات دولتی خبر داد.

دولت کره جنوبی مجوزهای پزشکان کارآموز معترض را تعلیق کرد

به گزارش قدس آنلاین، پارک مین سو معاون وزارت بهداشت کره‌جنوبی امروز (پنجشنبه ۲ فرودین) در رابطه با اعتراض ۹ هزار پزشک کارآموز به طرح افزایش ۲ هزار نفری سهمیه دانشجوی پزشکی اظهار داشت: دولت از هفته آینده اقداماتی را برای تعلیق مجوزها براساس اصل نقض دستور بازگشت به کار انجام خواهد داد.

وی افزود: "ما از پزشکان جوان می‌خواهیم که نه تنها به خاطر بیماران، بلکه برای همکارانی که جای خالی شما را پر می‌کنند و برای خودتان که شغل پزشکی را انتخاب کرده‌اید، به بیمارستان‌های آموزشی خود بازگردید."

پارک همچنین هشدار داد: کارورزانی که تا پایان ماه جاری موفق به ثبت نام در سامانه مدیریت آموزشی بیمارستان ها نشوند، سال اینده مشمول اقامت در بیمارستان نخواهند شد.

وی با اشاره به اینکه پزشک کارآموز در صورت فاصله بیش از یک ماه ملزم به گذراندن دوره های آموزشی اضافی هستند، تایید کرد که تعلیق مجوز، تأثیر نامطلوبی بر مسیر شغلی آنها خواهد داشت.

بانگ جائه سونگ رئیس گروهی از اساتید دانشکده پزشکی کره‌جنوبی در همین راستا اظهار داشت: اگر دولت اقدامات علیه پزشکان جوان را لغو کند، اساتید هم با دولت گفت‌وگو خواهند کرد و این احتمال وجود دارد که اساتید استعفای خود را پس بگیرند.

در همین حال، ائتلافی متشکل از هفت گروه برای بیماران بحرانی، از جمله شورای حقوق بیماران سرطانی کره جنوبی، اعلام کرد که نمی‌تواند به سادگی از تخصیص جایگاه‌های جدید دانشکده پزشکی توسط دولت استقبال کند، زیرا هیچ اقدامی برای رفع «خلاء» در خدمات پزشکی وجود ندارد.

این گروه پزشکی افزود: دولت هیچ اقدامی برای پاسخ به آسیب بیماران در شرایط بحرانی را به عهده نمی گیرد.

بیمارانی که در بیمارستان‌های عمومی سراسر کره‌جنوبی انتظار جراحی‌های فوری یا درمان بیماری‌های جدی را می‌کشند، به طور فزاینده‌ای نگران پیامدهای فاجعه‌بار ناشی از استعفای دسته جمعی پزشکان کارآموز هستند.

پزشکان کارآموز از افزایش برنامه‌ریزی شده ظرفیت پذیرش دانشگاه‌های علوم پزشکی توسط دولت کره‌جنوبی خشمگین هستند. نشانه‌های بحران پزشکی جدی در حال حاضر مشخص است درحالیکه لغو یا تعویق جراحی‌های سرطان و همچنین زایمان در بیمارستان‌های بزرگ سئول و شهرهای بزرگ کره‌جنوبی گزارش شده است.

علاوه بر بحران خدمات پزشکی، کارورزان و پزشکان مقیم در پنج بیمارستان بزرگ کشور در سئول توافق کردند که از صبح روز سه‌شنبه در محل کار خود حضور پیدا نکنند. ۳۰ تا ۴۰ درصد کادر پزشکی بیمارستان‌های عمومی را پزشکان کارآموز تشکیل می‌دهند.

به گفته مقام‌های اتحادیه کارکنان بهداشت و درمان کره‌جنوبی، در چنین شرایطی برخی بیمارستان‌ها از پرستاران خواستند وظایفی مانند نمونه‌گیری خون و تأیید امضای بیماران در فرم‌های رضایت جراحی را که پیشتر توسط پزشکان کارآموز انجام می‌شد، بر عهده بگیرند.

پزشکان کره جنوبی پیشتر به دلیل مخالفت با تصمیم دولت برای افزایش ۲ هزار نفری ظرفیت پذیرش در سال آینده میلادی، نسبت به انجام اعتصابات گسترده و سایر واکنش‌ها هشدار داده‌ بودند. این افزایش ظرفیت، نسبت به ظرفیت کنونی یعنی سه هزار و ۵۸ نفر قابل توجه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.