راهپیمایی روز قدس لحظاتی قبل پس از تلاوت کلام الله مجید به صورت رسمی در مشهد آغاز شد و آزادگان مشهدی رو به سوی حرم رضوی رفتند تا آغازگر طوفان الاحرار در این خطه نورانی باشند.

فریاد مظلومیت غزه از مشهدالرضا(ع)

به گزارش قدس خراسان، مردم باغیرت مشهدالرضا(ع) از همان ساعات اولیه صبح جمعه ۱۷ فروردین ماه ۱۴۰۳ در محل تجمع راهپیمایی روز قدس یعنی میدان ۱۵ خرداد، حضور یافتند.

حدود ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه صبح تظاهرات ضد اسرائیلی روز قدس در مشهد پس از تلاوت قرآن و صلوات خاصه امام رضا(ع) به صورت رسمی آغاز شد و راهپیمایان با تکبیر و شعار مرگ بر اسرائیل رو به گنبد امام رئوف(ع) آزادی قدس شریف و ریشه‌کن شدن غده سرطانی تاریخ بشر یعنی اسرائیل غاصب  را خواستار شدند.

خیابان امام رضا(ع) لحظه به لحظه شاهد شکل‌گیری یک زنجیره‌ انسانی ضدصهیونیستی بود تا مشهدی‌ها همچون دیگر آزادگان ایران بار دیگر خروش انقلابی و جهادی خود را به رخ مستکبران جهانی بکشند و ثابت کنند که همچنان انقلابی و غیرتمندانه پای «آرمان فلسطین» ایستاده‌اند، تا بگویند طوفان الاحرار این بار قرار است بنیان رژیم آدمکش و آپارتاید اسرائیل را برای همیشه نابود کند.

مسیر راهپیمایی روز جهانی قدس در مشهد از میدان ۱۵ خرداد تا حرم مطهر رضوی حدودا سه کیلومتری بود تا مردم این دیار یک بار دیگر در محضر ولی نعمت خود، علی بن موسی الرضا(ع) خشم و انزجار خود را نسبت به رژیم منحوس صهیونیستی اعلام کنند.

از نوزادانی که در آغوش پدران و مادران بودند تا کودک، جوان، میانسال و پیر آمده‌اند تا از مردمان مظلومی که در میان هجوم وحشی‌های صهیونیست، خواب آرام از چشمانشان بریده شده است، دفاع کنند و خشم خود را از تجاوز اسرائیلی‌ها به زنان بیمار بیمارستان الشفا در غزه اشغالی به‌وسیله فریادهای آتشین بر سر این رژیم جنایتکار بکوبند و هر شعارشان تیشه‌ای کوبنده بر ریشه این غده متعفن سرطانی شود.

انبوه زائران و مجاورانی با پرچم‌های ایران، فلسطین و حزب الله لبنان و نیز پلاکاردهای  «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» و تصاویر امامین انقلاب و شهدایی مانند سردار حاج قاسم سلیمانی شعارهای استکبارستیزی همچون مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل، «الله‌اکبر»، «این همه لشکر آمده به عشق رهبر آمده»، «یا ایها المسلمون اتحدوا اتحدوا»، «حکومت اسرائیل خانه عنکبوت است/ این رژیم پوشالی در حالت سقوط است»، «راه نجات غزه وحدت مسلمین است/ حمایت از فلسطین اکنون تمام دین است» تلاش کردند به عالی‌ترین شکل ممکن خشم و انزجار خود را نسبت به رژیم غاصب صهیونیستی که در تازه‌ترین جنایت خود با حمله به کنسولگری ایران در سوریه جمعی از نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به شهادت رساند، فریاد بزنند.

در بین جمعیت راهپیمایان، حضور دانش‎آموزان، فرهنگیان، دانشجویان، طلاب و روحانیون، خدام بارگاه منور رضوی، محصّلان غیرایرانی جامعة المصطفی العالمیه و مهاجران افغانستانی‎ به چشم می‌خورد.

انبوه راهپیمایان پس از طی مسیر راهپیمایی و عبور از صف‌های طولانی بازرسی، دسته دسته وارد حرم مطهر رضوی شدند تا ضمن عرض تسلیت کشتار مردم بی‌گناه فلسطین به پیشگاه امام رئوف(ع)، سخنرانی پایان راهپیمایی را بشنوند.

روز قدس جلوه دشمنی با دشمنان خدا است

نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی سخنران پایانی مراسم راهپیمایی روز قدس در مشهد بود.

سعید جلیلی بیان کرد: روز قدس جلوه دشمنی با دشمنان خدا است، روز قدس امسال ویژگی دیگری دارد، از یک سو بر اساس سنت امام راحل(ره) که از مردم و مسلمانان خواستند همگام با شب‌های قدر و در آخرین جمعه رمضان برای آزادی قدس راهپیمایی کنند و ویژگی دیگر روز جهانی قدس امسال توجه بیشتر آزادگان جهان در تمام دنیا به قدس است.

وی ادامه داد: امروز در دنیا خیابان‌های لندن، پاریس و واشنگتن هم شاهد حضور آزادگان و سردادن فریاد آزادی قدس هستند، اعلام برائت از رژیم صهیونیستی از سوی مردم دنیا، گویای این حقیقت است که بیش از ۷۰ سال افرادی در دنیا مناسباتی درست کرده‌اند و تأمین امنیت دنیا را در قالب توان خود تعریف می‌کنند، آنها در برابر وحشیانه‌ترین رفتارها نه تنها سکوت بلکه پشتیبانی می‌کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: امروز مردم دنیا می‌بینند کسانی که شعار آزادی می‌دهند، بدترین رفتارها و جنایات را در سلب آزادی انسان‌ها آن هم آزادی‌های اولیه داشتن زمین و دارو را می‌گیرند و بدترین رفتارها را با یک ملت مظلوم رقم می‌زنند.

جلیلی افزود: ملت ما نیز شاهد مدعیان امنیت و آزادی در سطح جهان بود که با ریختن اشک تمساح اعلام نگرانی از زنان و زندگی در کشور ما می‌کردند، اما تمام مردم جهان می‌بینند که در آمریکا، فرانسه و انگلیس همین بازیگران در پرده دوم این نمایش وقتی با موشک به بیمارستان حمله می‌شود و هزاران زن و کودک کشته می‌شوند، همین مدعیان نه تنها سکوت می‌کنند بلکه در کنار جنایتکاران می‌ایستند و با گرفتن عکس یادگاری وعده کمک می‌دهند!

وی به همدستی استکبار با رژیم صهیونیستی اشاره کرد و یادآور شد: رئیس‌جمهور آمریکا در دیدار مشترک با این متجاوزان کمک میلیاردها دلاری برای تجهیزات نظامی به آنان می‌کنند، در حالی که ده‌ها هزار زن و کودک در بدترین شرایط به شهادت می‌رسند و از این جنایت صرفا طرفداری می‌کنند.

نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه مدعیان زندگی و آزادی جهان، دفاع از جنایات رژیم صهیونیستی را سرلوحه برنامه خود قرار داده‌اند و نسبت به حمایت‌های مالی و نظامی از این تجاوزها دریغ نمی‌کنند، افزود: بایدن بلافاصله در تلاویو حاضر و وعده‌های مذکور را می‌دهد و در برگشت تمام تلاش خود را برای پشتیبانی از این جنایتکاران در حد اعلا می‌کند، حتی قطعنامه‌های شورای امنیت را آمریکا وتو می‌کند و ۱۴ میلیارد دلار در یک قلم کمک برای صهیونیست‌ها ارسال می‌کنند.

رژیم صهیونیستی حاصل زیاده‌خواهی‌ها و مناسبات قدرت‌های بزرگ است

جلیلی گفت: آنچه امروز اهمیت دارد این است که روندی چند ساله از سوی رژیم صهیونیستی نمایانگر رفتارهای زیاده‌خواهانه و متجاوزانه است و این رژیم زائیده مناسبات پس از جنگ جهانی اول و اعلام فلسطین به قیمومیت انگلیس است.

وی خاطرنشان کرد: آواره کردن مردم یک سرزمین و اخراج آنان از سال ۱۹۴۸ و رقم خوردن غده سرطانی تحت عنوان رژیم صهیونیستی حاصل زیاده‌خواهی‌ها و مناسبات قدرت‌های بزرگ است، مدعیان آزادی و زندگی به‌راحتی هر چه لازم باشد را  "وتو" می‌کنند و آزادی فلسطین را خواسته خود نمی‌دانند.

اشغال فلسطین غیرممکن است 

نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی کشور تصریح کرد: اهمیت روز قدس امسال در این است که این قدرت‌ها دیده‌اند که به رغم تمام زور و تزویری که به کار می‌گیرند، اشغال فلسطین دیگر ممکن نیست زیرا حرکت جدیدی شروع شده و در برابر این مناسبات تجاوزگرانه و استکباری می‌توان ایستاد.

جلیلی بیان کرد: جوانان ما با انقلاب اسلامی  به جهان نشان دادند نه تنها می‌توان تسلیم مناسبات استکباری دنیا نشد بلکه می‌توان آرمان‌ها را محقق و اهداف را در برابر استکبار عملی کرد؛ همانطور که رژیم متجاوز و مدعی صهیونیستی با خفت و خواری از لبنان خارج شد و این یعنی مدعی قدرت چهارم جهان، در جنگ‌های ۳۳ روزه و ۲۲ روزه در برابر حزب الله و حماس نتوانست دوام آورد.

وی متذکر شد: جهان امروز شاهد آن است که معادله بازدارندگی در لبنان را دیگر رژیم صهیونیستی تعیین نمی‌کند، بلکه حزب الله لبنان با قدرت، پاسخ دندان‌شکن را به هر تحرک رژیم صهیونیستی می‌دهد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بزرگترین تلاش قدرت‌های بزرگ و متجاوزان را از بین بردن و خاموش کردن تفکر مقاوت دانست و گفت: هیبت کذایی و پوشالی این قدرت‌ها در جریان "طوفان الاقصی" فرو ریخت و نه تنها نشان داد قدرت نظامی این کشورها پوشالی است بلکه از سوی دیگر به جهانیان نشان داد، حامیان حقوق و آزادی زنان، رویکردی چنین متجاوزکارانه دارند!

ریختن ۷۰ هزار تن بمب بر سر مردم غزه 

جلیلی ادامه داد: رژیمی که در جنگ ۶ روزه به ادعای خود سه ارتش عربی را با تمام نیروهایشان شکست داد، امروز وارد هفتمین ماه مقاومت مردم غزه شده و به بیان خودش بعد از ۶ ماه بالاترین فشارهای نظامی هیچ موفقیتی به دست نیاورده‌اند.

وی افزود: اشغالگران در این مدت ۷۰ هزار تن بمب را بر سر مردم این منطقه ریخته‌اند، اما امروز دومین روز از ماه هفتم این جنایت است که طبق گفته خودشان حتی به یکی از اهدافشان دست نیافته‌اند.

نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی اظهار کرد: امروز در صحنه مقاومت و فلسطین همان «تفکر مقاومت» است که ایستاده، همچنان مقاومت می‌کند و تمام توان خود را به‌کار می‌برد؛ اشغالگران امروز شاهد شکل‌گیری مناسبات جدید در دنیا هستند و به‌خوبی می‌بینند روندی که فکر می‌کردند با برخی امکانات نظامی، اقتصادی و رسانه‌ای بتوانند به اهدافشان برسند، دیگر کارایی ندارد زیرا جهان بیدار شده و در خیابان‌های آمریکا، فرانسه و انگلیس فریاد آزادی قدس سر داده می‌شود.

جلیلی تصریح کرد: این وضعیت، نماد و علامتی از نظام استکباری و فروپاشی شعارهای دروغینیش است که تا پیش از این سال‌ها به جهان اعلام می‌کرد.

فرهنگ شهادت، عامل اصلی شکست اسرائیل در غزه

وی حمله به بیمارستان با موشک و به خون کشیدن ده‌ها هزار زن و کودک را معرف دیدگاه جنایتکارانه رژیم صهیونیستی و قدرت‌های استکباری دانست و گفت: آنچه امروز این قدرت‌ها را نگران کرده است، شکل‌گیری قدرت جدیدی است که برهم زننده مناسبات رژیم اشغالگر و حامیانش خواهد بود و همین امر موجب جلب توجه جهانیان شده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: اشغالگران در تمامی برنامه‌ریزی‌های خود و برنامه‌های تروری که برای پیشبرد اهداف خود داشتند، قدرت «فرهنگ شهادت» را حساب نکرده بودند و به همین خاطر در مدت هفت ماه اخیر با ریختن ۷۰ هزار تن بمب بر سر مردم هنوز به هیچ یک از اهداف خود نرسیده‌اند و حتی شاهد تکثیر فرهنگ شهادت و مقاومت هستیم.

جلیلی ادامه داد: تضعیف گفتمان قدرت، گفتمان عزت و در کنار آن ضعیف نشان دادن جایگاه مقاومت و پیشرفت اندیشه اسلامی، مهم‌ترین تلاش اشغالگران و حامیان آنان است، آثار این تفکر دیگر محدود به ایران نیست بلکه در تمام کشورهایی که مورد تجاوز اشغالگران قرار گرفته، ترویج یافته و به تعبیری الهام‌بخش سایر ملت‌های منطقه نیز شده است.

روز قدس امسال متفاوت‌تر از سال‌های قبل برگزار شد، چرا که کشتار بیش از ۳۰ هزار انسان در غزه بی‌گناه طی ۶ ماه و قتل عام‌های وحشیانه پرده از چهره پلید اسرائیل برداشته و نشان داد رژیمی که امروز مردم فلسطین را قتل عام می‌کند در صورت سکوت ملت‌ها، تمامی آنها را هدف قرار خواهد داد، از همین روی راهپیمایی روز جهانی قدس، میراث ماندگار امام راحل با حضور پرشور ملت‌های جهان هیمنه پوشالی اسرائیل را فروریخته و رویای نیل تا فرات او را بی‌تعبیر خواهد کرد.

روز قدس امسال، روز اتحاد آزادی‌خواهان جهان برای نابودی ظلم و ریشه‌کن کردن رژیم غاصب صهیونیستی بود؛ این روز صحنه آزمون ملت‌هایی است که ستم را بر نمی‌تابند و با جان و دل به میدان آمده و فریاد نفرت بر سر اسرائیل می‌کشند.

روز قدس چه زمانی پایه‌گذاری شد؟ 

مرداد ماه سال ۱۳۵۸ بود که همزمان با نخستین ماه مبارک رمضان پس از پیروزی انقلاب اسلامی، امام راحل اعلام کردند که آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به‌عنوان «روزقدس» نامگذاری می‌شود.

این حساسیت امام(ره) به مسئله فلسطین، نشان از آینده‌نگری و بینش ایشان از تحولات آینده این قطعه از دنیا بوده که امروز متحمل وحشی‌ترین حملات و جنایات انسانی است.

امام خمینی(ره) در آن سال، طی بیاناتی با اشاره به دست‌درازی رژیم صهیونیستی به اراضی مسلمانان، گفتند: «من از عموم مسلمانان جهان و دولت‌های اسلامی می‌خواهم که برای کوتاه کردن دست این غاصب و پشتیبانان آن، ‌به هم بپیوندند و جمیع مسلمانان جهان را دعوت می‌کنم آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را که از ایام قدر است و می‌تواند تعیین‌کننده سرنوشت مردم فلسطین نیز باشد، به عنوان روز قدس انتخاب و طی مراسمی همبستگی بین‌المللی مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان فلسطین اعلام نمایند. از خداوند متعال پیروزی مسلمانان را بر اهل کفر خواستارم».

بینش امام(ره) در تعیین این روز باعث شد تا مسئله فلسطین به یک مسئله جهانی تبدیل شود و حداقل یک روز در سال، توجه مردم دنیا به زنان، کودکان و مردانی که از جان خود در راه آزادی و خاکی که حق پدری آن‌ها است، می‌گذرند، جلب شود و راهپیمایی مردم ایران در روز قدس و حمایت آن‌ها از مردم مظلوم فلسطین سرتیتر خبرگزاری‌های مطرح دنیا شود.

مردم فلسطین حدود ۱۰۰ سال است که در اشغال رژیم منحوس صهیونیستی قرار دارند و بارها جوانان، کودکان و زنان این دیار، قربانی حملات نیروهای صهیونیستی شده‌اند و خونشان به ناحق ریخته شده است.

خبرنگار: معصومه مومنیان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.