سینما سال جدید را با گیشه‌ای پررونق و استقبال گرم مخاطبان از فیلم‌های روی پرده آغاز کرده است و پیش‌بینی می‌شود امسال هم شاهد روزهای شلوغ و پرمخاطبی در سالن‌های سینما باشیم که رسیدن به چنین موقعیتی در نتیجه اتخاذ تدابیری در چینش و مهندسی فیلم‌ها به وجود خواهد آمد.

بهاری پررونق برای گیشه کلید خورد

به گزارش قدس آنلاین، سینما سال جدید را با گیشه‌ای پررونق و استقبال گرم مخاطبان از فیلم‌های روی پرده آغاز کرده است و پیش‌بینی می‌شود امسال هم شاهد روزهای شلوغ و پرمخاطبی در سالن‌های سینما باشیم که رسیدن به چنین موقعیتی در نتیجه اتخاذ تدابیری در چینش و مهندسی فیلم‌ها به وجود خواهد آمد. نمونه آن ترکیب قابل توجه فیلم‌های نوروزی امسال نسبت به سال گذشته است که تقریباً برای هر سلیقه‌ای چیزی در چنته دارد و گونه‌های موجود در سینمای ایران را پوشش داده است تا بتواند سلایق مختلفی را با خود همراه کند و برهمین اساس فیلم‌هایی در ژانر درام، اجتماعی، کودک، ورزشی، جنگی و کمدی سبد اکران نوروزی امسال را شکل داده‌اند. گرچه هنوز هم فیلم‌های غیرکمدی مغلوب کمدی‌ها در گیشه می‌شوند اما استمرار اکران فیلم‌های متنوع در ژانرهای دیگر و حمایت از آنها در تخصیص سالن و سانس، انتخاب‌های بیشتری را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد و امکان دیده شدن برای این فیلم‌ها را هم فراهم می‌آورد.

در آستانه سال ۱۴۰۳، «تمساح خونی» به کارگردانی جواد عزتی از ۱۶ اسنفدماه روانه پرده سینماها شد و در فاصله روزهای ۲۱ تا ۲۳ اسفند نیز ۶ فیلم دیگر یعنی «پرویز خان» به کارگردانی علی ثقفی، فیلم «بی‌بدن» ساخته مرتضی علیزاده، «آپاراتچی» به کارگردانی قربانعلی طاهرفر، «نوروز» به کارگردانی سهیل موفق، «آسمان غرب» ساخته محمد عسگری و «ایلیا در جست و جوی قهرمان» ساخته سیدعلی موسوی نژاد نمایش خود را آغاز و اکران نوروزی را کلید زدند.

چند نفر در ایام نوروز به سینما رفتند؟

در ایام نوروز و با توجه به اینکه سینماهای سراسر کشور به مناسبت ایام عزاداری شهادت امام علی(ع)، از دهم تا چهاردهم فروردین‌ با تعطیلی‌هایی مواجه بود،  ۸۸۳ هزار و  ۴۲۴ نفر به سینماها رفتند و طی این روزها ۲۲ هزار و ۶۱۲ سانس فیلم به نمایش درآمد. این در حالی است که مجموع فروش ایام نوروز ۶۱ میلیارد و ۲۶۶ میلیون تومان بوده که در مقایسه با همین تاریخ در سال گذشته افزایش دوبرابری داشته است.

در آماری به روز شده‌تر نیز تعداد مخاطبان سینما از ابتدای سال جاری تا روز گذشته بالغ بر یک میلیون و ۵۸۷ نفر بوده و میزان فروش کل سینماها نیز به رقم یکصد میلیارد و ۳۶ میلیون تومان رسیده است که آمار قابل توجهی برای این میزان مخاطب و فروش در کمتر از ۲۰ روز محسوب می‌شود که باز هم در قیاس با این بازه زمانی در سال ۱۴۰۲ میزان فروش دوبرابر شده است.

سایه «تمساح خونی» روی گیشه

مدتی است که ژانر بی‌رقیب این روزهای سینما یعنی کمدی همچنان با فاصله قابل‌توجهی از فیلم‌های دیگر روی پرده می‌فروشند و مخاطبان را به سوی خود می‌کشانند. اما «تمساح خونی» علاوه بر اینکه با فروش خود تنور گیشه را یک تنه گرم کرده، توانسته رکوردهای جدیدی را هم به نام خود ثبت کند و احتمالاً به زودی رکورد پرفروش‌ترین فیلم سینما را هم به خود اختصاص خواهد داد. این فیلم که از ۱۶ اسفندماه و تقریباً یک هفته زودتر از سایر فیلم‌های نوروزی روانه سینماها شد در طول مدت نمایش یک ماهه خود بیش از یک میلیون و ۲۱۶ هزار نفر مخاطب داشته و توانسته ۷۹ میلیارد تومان فروش را ثبت کند. «فسیل» به عنوان پرفروش‌ترین فیلم سینما سال گذشته و در بازه زمانی نوروز ۴۳ میلیارد و ۸۷۹ را با ۷۲۰ هزار مخاطب ثبت کرده بود.

نگاهی به سایر فیلم‌های در حال اکران

مخاطبان این روزهای سینما پس از کمدی به داستان‌های جنایی و درام روی خوش نشان داده‌اند و در میان ۶ فیلم دیگر، «بی‌بدن» فروش بیشتری داشته است. این فیلم که نخستین ساخته مرتضی علیزاده است با دستمایه قرار دادن داستانی واقعی از یک جنایت که چندین سال قبل در تهران رخ داد این فیلم را جلوی دوربین برده است. «بی‎‌بدن» در کمتر از یک ماه توانسته فروشی معادل ۱۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان را کسب کند و طی این مدت نیز بیش از ۲۱۹ هزار نفر به تماشای این فیلم نشسته‌اند. این فیلم اگر با همین روند به فروش خود ادامه دهد می‌تواند رکورد ۱۹ میلیاردی «سه کام حبس» را به عنوان فیلم اجتماعی پرفروش سال گذشته بشکند. پس از این، «آپاراتچی» به عنوان فیلمی کمدی اجتماعی با حال و هوایی مفرح در جایگاه سوم قرار گرفته است. این فیلم طی مدت اکران خود ۳ میلیارد و ۱۹۵ میلیون تومان فروش داشته و بیش از ۵۰ هزار نفر به تماشای آن نشسته‌اند. «پرویز خان» فیلمی در گونه ورزشی هم توانسته توجه فوتبال دوستان را به خود جلب کند. این فیلم نیز تاکنون ۲ میلیارد و ۸۹۳ میلیون تومان فروخته و بیش از ۴۱ هزار و ۴۶۰ نفر آن را تماشا کرده‌اند.

اما دو جایگاه بعدی به سینمای کودک اختصاص دارد؛ «نوروز» ساخته سهیل موفق با پرداختن به آیین باستانی و کهن نوروز و با حضور استاد علی نصیریان روایتی موزیکال از این سنت باستانی را ارائه کرده است. این فیلم با ۳۵هزار مخاطب بیش از ۲ میلیارد و ۲۳۰ میلیون تومان فروش داشته است. همچنین «ایلیا در جست وجوی قهرمان»  نیز با بیش از ۳۳ هزار مخاطب یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان فروش داشته است و جایگاه آخر گیشه نیز به فیلم «آسمان غرب» اختصاص دارد که در طول مدت اکران خود یک میلیارد و ۲۹۱ میلیون تومان فروش داشته و ۲۲هزار و ۴۴۲ مخاطب به تماشای آن نشسته اند.

افزایش قیمت بلیت و صعودی تازه برای فیلم‌های در حال اکران

در حالی که سینماهای ممتاز و مدرن بلیت های ۸۰ هزارتومانی می‌فروشند و برخی سینماهای سطح شهر نیز با بلیت ۶۰ هزارتومانی میزبان مخاطبان خود هستند، باید منتظر ماند و دید افزایش قیمت‌های سال جدید از چه زمانی اعمال خواهد شد؛ پیش‌تر دبیر شورای صنفی نمایش خبر داده بود که در بازه زمانی اکران نوروز امسال، بلیت سینماها افزایش نخواهد داشت و احتمالاً این تصمیم به اکران عید فطر و پس از آن موکول خواهد شد. با این حال افزایش قیمت‌ها در نمودار فروش فیلم‌ها نیز تاثیرمحسوسی خواهد گذاشت و امسال شاهد ارقام بالاتری نسبت به سال گذشته در فروش خواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.