تنها یکی دو روز دیگر از ماه میهمانی خدا باقی مانده است. ماهی پر از خیر و برکت که دارد به پایان می‌رسد و حسرت بر دل افرادی می‌گذارد که فیض زیادی از آن نبرده‌اند.

یک‌بار دگر وقت وداع رمضان شد

تنها یکی دو روز دیگر از ماه میهمانی خدا باقی مانده است. ماهی پر از خیر و برکت که دارد به پایان می‌رسد و حسرت بر دل افرادی می‌گذارد که فیض زیادی از آن نبرده‌اند. تلاش کنیم برکات ماهی که روزهایش برترین روزها، شب‌هایش برترین شب‌ها و ساعاتش بهترین ساعت‌ها بود، از بین نرود و قدرِ پس از ماه مبارک رمضان خودمان را بدانیم.

گفت‌وگوی ما با حجت‌الاسلام والمسلمین سعید صلح میرزایی، منتخب مردم تهران در ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مسئول دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب در قم درباره این ایام خاص و توصیه‌های وارد شده برای آن است. با ما همراه باشید.

مراقبت از آثار معنوی ماه رمضان

حجت‌الاسلام صلح میرزایی در ابتدا با بیان اینکه حضرات معصومین(ع) در روایات متعددی فرموده‌اند در ماه مبارک رمضان شیاطین در غل و زنجیر هستند، می‌گوید: در این ایام، مسیر برای بندگی خدا و رعایت اخلاق هموارتر است و خداوند ثواب کارهای خوب را مضاعف می‌کند. در این ماه به واسطه همان کارهای خوب مانند روزه‌داری، اطعام و توجه به نیازمندان و مستمندان، شب زنده‌داری، عبادت، تلاوت قرآن، دعا، استغفار، صدقه دادن، توجه کردن به خود، تفکر و... روح انسان از فیض الهی سرشار می‌شود. باید قدر این برکات را دانسته و با تدبر در آن، ارزش گوهر بسیار ارزشمندی را که کسب کرده‌ایم، بدانیم.

ایشان ادامه می‌دهد: مؤمنانی که قدر محبت‌های خداوند در این ماه را می‌دانند، مسیر خود را برای ادامه صحیح راه پیدا کرده و از آن گوهر ارزشمند معنویت با مراقبت از قلب و زبان و مراقبت و اهتمام ویژه به نماز به‌خصوص نمازهای واجب یومیه، به‌خوبی محافظت می‌کنند.

فطر، پاداش بندگی

منتخب مردم تهران در ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری به پایان ماه مبارک اشاره کرده و می‌گوید: یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که با پایان ماه رمضان، در غروب روز آخر اتفاق می‌افتد ورود به شب عید فطر است. درباره عظمت و ثواب شب و روز عید فطر روایت‌های فراوانی آمده است. به طور نمونه نبی مکرم اسلام(ص) از شب عید فطر که نخستین شب ماه شوال است به‌عنوان شب جوایز یاد کرده است که خداوند متعال در این شب به ملائکه می‌گوید من در چنین شبی پاداش تمام روزه‌داران را خواهم داد و پاداش آن‌ها را بدون حساب و بیش از آنچه روزه‌دار تصور کند برایشان رقم خواهم زد. خدای متعال پس از یک ماه روزه‌داری و عبادت، پاداش بندگان خود را می‌دهد و این روز، روز شادی برای هر مسلمانی است.

حجت‌الاسلام صلح میرزایی یادآور می‌شود: عید بزرگ فطر که در ابتدای ماه شوال قرار دارد فضیلت بسیار مهم دیگری برای ماه شوال است و اعمال بسیار زیادی برای شب مبارک عید فطر ذکر شده که شرح آن در مفاتیح‌الجنان شیخ عباس قمی آمده است. در اهمیت این شب همین کفایت می‌کند که آمده ارزش آن کمتر از شب قدر نیست و در روایتی توصیه به احیای شب عید فطر شده است. در امالی شیخ مفید نیز در روایتی پیامبر اکرم(ص) به پاداش عید فطر اشاره کرده است. از ابن‌عباس نقل شده از رسول خدا(ص) شنیده: «... و چون شب عید فطر که شب جوایز نام دارد، فرا رسد، خداوند پاداش عمل ‌کنندگان را بدون حساب و شمارش ببخشد. چون صبح روز عید فرا رسد، خداوند فرشتگان را در تمام شهرها برانگیزد. پس در زمین فرود آیند و سر کوچه و گذرها بایستند و بگویند: ای امت محمد، به سوی پروردگار کریم برای نماز عید بیرون شوید که او پاداش فراوان دهد و گناهان بزرگ را بیامرزد. خداوند بندگانش را مورد خطاب قرار داده و می‌ فرماید: ای بندگانم، از من درخواست کنید. به عزت و جلالم سوگند، شما امروز در این گردهماییِ خود برای آخرت و دنیایتان هر چه از من بخواهید، به شما ببخشم. به عزتم سوگند، تا آن زمان که مرا مراقب خود بدانید و از من بترسید، گناهان و عیوب شما را بپوشانم. به عزتم سوگند شما را از عذاب پناه دهم و نزد کسانی که در دوزخ جاودانند، رسوا نکنم. بازگردید که همگی بخشیده شده‌‏اید. شما مرا خوشنود ساختید و من از شما خوشنود شده‌‏ام». پیامبر(ص) فرمود: پس ملائکه بدین بخششی که خداوند به این امت هنگام افطار ماه رمضان عنایت فرموده، یکدیگر را بشارت داده و تبریک گویند.

الوداع یا شهر رمضان

مسئول دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب در قم در ادامه به دعای وداع ماه رمضان اشاره کرده و توضیح می‌دهد: دعای چهل و پنجم صحیفه سجادیه به وداع امام(ع) با ماه مبارک رمضان اختصاص دارد و روز عید فطر پیش از نماز عید در مساجد و مصلی‌ها خوانده می‌شود. این دعای جذاب در مقام وداع با ماه مبارک رمضان، هم احساس حسرت از عبور این ماه است و هم اشتیاق به دیدن دوباره ماه مبارک رمضان و مضامین بسیار عالی و رفیعی دارد. این دعا جای تدبر بسیاری دارد و باید آن را با دقت خوانده و خداحافظی گرم با ماه رمضان کرد و به‌گونه‌ای نباشد که این تصور باشد ماه رمضان، دچار سختی بودیم و از رفتن آن خوشحال هستیم. مؤمن باید مانند کسی که می‌خواهد با عزیزترین فرزندش وداع کند از ماه میهمانی خدا وداع کند.

حجت‌الاسلام صلح میرزایی می‌گوید: امام سجاد(ع) در دعای وداع با ماه رمضان، در این ساعات آخر ماه رمضان آمرزش را از خدا می‌خواهد و او را شکر می‌کند که ماه رمضان را درک و به انجام اعمال ماه رمضان از روزه و دعا و نماز توفیق پیدا کرده است. او از خدا می‌خواهد این رمضان را بهترین رمضان او برای دین و نجات نفس و برآوردن حاجت‌ها و درک شب قدر قرار دهد و می‌خواهد آخرین ماه رمضان او نباشد و به رمضان دیگر و برتر برسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.