عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه رأی الیوم در تحلیلی مبسوط نوشت: اگر جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا از بنیامین نتانیاهو عصبانی است، این «خشم» به دلیل داده‌های اطلاعاتی آمریکاست که از قصد ایران برای انتقام مستقیم از تجاوز اسرائیل به کنسولگری خود در دمشق است.

چرا بایدن از نتانیاهو عصبانی است؟/ سردبیر روزنامه رأی‌الیوم از تأثیر جنگ غزه در دموکراسی‌های منطقه نوشت

به گزارش قدس آنلاین، عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه رأی الیوم در تحلیلی مبسوط نوشت: آن‌طور که درز اطلاعات رسانه‌ای نشان می‌دهد، اگر جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا از بنیامین نتانیاهو عصبانی است و در واقع اختلاف میان آن‌ها تشدید شده؛ این «خشم» به دلیل گسترش دامنه جنگ و نسل‌کشی در نوار غزه، افزایش تعداد شهدای آن و تشدید قحطی در میان شهروندان نیست، بلکه به دلیل داده‌های اطلاعاتی آمریکاست که از قصد ایران برای انتقام مستقیم از تجاوز اسرائیل به کنسولگری خود در دمشق و شهادت هفت تن از فرماندهان حکایت دارد.

شاید بایدن با نتانیاهو که می‌خواهد آمریکا را در یک جنگ بزرگ منطقه‌ای با ایران و محور مقاومت و شاید بیشتر مردم جهان درگیر کند، مخالف باشد، اما او به هیچ‌وجه با پروژه نژادپرستانه صهیونیستی - که به دنبال توسعه شهرک‌های اشغالی است - مخالف نیست؛ زیرا رئیس‌جمهور بایدن جنگ برای نابودی و پاک‌سازی قومی که دولت اشغالگر و ارتش آن در نوار غزه و تا حدی در کرانه باختری انجام می‌دهند را نوعی دفاع از خود می‌داند و هرگز خواستار توقف آن‌ها نیست؛ موضعی که با تشدید انتقال هوایی سلاح، موشک و جدیدترین هواپیماهای رادارگریز «اف۳۵» در زرادخانه آمریکا، تقویت شد. 

رقابت طنزآلود بایدن و نتانیاهو
بایدن برای کسب عنوان «بزرگ‌ترین دروغگو» با نتانیاهو رقابت می‌کند. او کشتار در غزه را به مقوله کمک‌رسانی تقلیل داد و از پرداختن به همه جنایات دیگر اجتناب کرد. او به‌هیچ وجه با کودکان شهید نوار غزه همدردی نکرد و تجاوز ارتش اسرائیل به زنان آزاده غزه را محکوم نکرد. او از حمله به شهر رفح به بهانه از بین بردن سه تیپ حماس در آن‌جا اعلام رضایت کرد، اما هنگامی که سربازان اشغالگر خودروهای مؤسسه خیریه «آشپزخانه مرکزی» را عامدانه بمباران کردند و هفت فعال آمریکایی، لهستانی، استرالیایی و انگلیسی آن را کشتند، دنیا را به هم ریخت.

هراس از واکنش ایران به جنایت کنسولگری در قلب پایتخت سوریه و پیامدهای آن از نظر تشدید احتمال بمباران سفارتخانه‌ها و پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق، سوریه، اردن و خلیج‌فارس - که پاسخی مشروع است - برجسته‌ترین تحول برای جنگ غزه است که وارد هفتمین ماه خود شده و کشتار کنسولگری به  صاعقه‌ای تبدیل شده که ممکن است جرقه یک جنگ منطقه‌ای شود؛ جنگی که منافع و نفوذ آمریکا در کل منطقه خاورمیانه را تهدید خواهد کرد.

دولت بایدن روی یک قاطر دموی مزاج، بدکاره و متکبر، به‌نام رژیم‌صهیونیستی شرط‌ بندی کرده که از شمال و جنوب زیر فشار است و از نظر سیاسی، اخلاقی و نظامی فروپاشیده و با وجود حمایت‌های سیاسی، نظامی و رسانه‌ای غرب، تمام نقشه‌هایش در نوار غزه شکست خورده است؛ شکستی که به دست گروه اندکی از مؤمنان مجاهد رقم خورد که تا شهادت می‌جنگند و آن را به‌عنوان الگوی پایداری ارائه کرده‌ و پس از دهه‌ها تحقیر و شکست، احترام، اعتماد و عزت را به انسان عرب و مسلمان باز می‌گرداند و خطری حقیقی برای محور شرارت آمریکا و اسرائیل و نقشه‌های استعماری آن است.

فریب آمریکا را نمی‌خوریم
ما فریب هیچ‌کدام از افشاگری‌های آمریکایی که از اختلاف اسرائیل و آمریکا صحبت می‌کنند را نمی‌خوریم، چرا که دولت آمریکا در واشنگتن، تصمیم‌گیرنده نهایی است و ادامه و حمایت از جنگ‌های دولت اشغالگر علیه جهان عرب و اسلام در رأس اولویت‌هایش بوده، هست و خواهد بود. غزه‌ای که رئیس‌جمهور رجب طیب اردوغان و حزبش را در انتخابات اخیر شهرداری‌ها سرنگون کرد، در آستانه آن است که نتانیاهو و دولتش، رژیم اشغالگر، تمام حامیانش و در رأس آن‌ها رئیس‌جمهور بایدن و حزب دموکرات و اگر نگوییم همه، بیشتر رهبران عرب که تحت حمایت و با خرده کمک‌های او روزگار می‌گذرانند را هم به نابودی بکشاند... روزها پیش روی ماست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.