یک تحلیگر ارشد سنگاپوری با بیان اینکه سامانه موشکی آمریکا در فیلیپین می‌تواند مواضع نظامی چین را هدف قرار دهد، افزود: استقرار این سامانه ممکن است به افزایش تعداد نیروهای نظامی پکن در دریای جنوبی چین و افزایش تنش در این منطقه در بلند مدت منجر شود.

استقرار سامانه موشکی آمریکا در فیلیپین؛ تداوم تنش‌های دریای جنوبی چین

به گزارش قدس آنلاین، تحلیلگران با اشاره به استقرار یک سامانه موشک میان‌برد آمریکا در فیلیپین که می‌تواند مواضع چین را هدف قرار دهد، اظهار داشتنند: پکن ممکن است در پاسخ به این اقدام، نیروی‌های خود را در منطقه دریای جنوب چین افزایش دهد و به این ترتیب تنش در منطقه افزایش یابد.

واشنگتن روز دوشنبه اعلام کرد که یک سامانه موشکی میان‌ برد (MRC) خود را که به نام تایفون نیز شناخته می‌شود، در جزیره «لوزون شمالی» فیلیپین مستقر کرده است.

این سامانه موشکی می‌تواند موشک استاندارد-۶ (SM-۶) و موشک تاماهاوک (TLAM) را با برد عملیاتی به ترتیب بیش از ۲۴۰ کیلومتر و ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر را شلیک کند.

این اولین بار است که چنین سیستم موشکی در منطقه «آسیا و اقیانوسیه» پس انتقاد پیمان امنیتی نیروهای هسته‌ای میان‌برد آمریکا و اتحاد جماهیرشوروی (۱۹۸۷) مبنی بر اینکه طرفین حق ارتقای و توسعه موشک‌های زمین به زمین از برد ۵۰۰ کیلومتر تا ۵ هزار و ۵۰۰ کیلومتر را ندارند.

اما واشنگتن پس از خروج از این معاهده در سال ۲۰۱۹، با ادعای نقض این توافق امنیتی از سوی مسکو و افزایش حضور نظامی چین در منطقه «هند-آرام»، توسعه موشک های میان‌برد جدید خود را آغاز کرد.

لین‌ جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین در همین راستا، اظهار داشت: فیلیپین باید به وضوح از هدف واقعی اقدام ایالات‌متحده و عواقب جدی آن آگاه باشد.

وی با بیان اینکه پکن قاطعانه با استقرار سامانه موشکی آمریکا در فیلیپین مخالف است، افزود:‌ از واشنگتن می‌خواهیم به نگرانی‌های امنیتی دیگر کشورها صادقانه احترام بگذارد.

لین تصریح کرد: مانیل نباید خود را قربانی منافع آمریکا کند و باید خود را از آتشی که کاخ سفید درست کرد، بیرون بکشد.

کالین‌ کوه تحلیلگر ارشد دانشکده مطالعات بین‌المللی «راجاراتنام» سنگاپور در همین راستا، اظهار داشت: استقرار سامانه موشکی تایفون در فیلیپین به جای متحدان دیگر ایالات متحده مانند ژاپن، «تعجب‌آور» است.

وی با تاکید بر اینکه این سامانه می‌تواند توازن قدرت بین نیروهای نظامی چین و نیروهای ایالات‌ متحده درنظر گرفته شود، افزود: تایفون با قابلیت برد متوسط خود، می‌تواند مواضع نظامی پکن در دریای جنوب و سرزمین چین را هدف قرار دهد.

کوه تاکید کرد که جزیره« لوزون شمال» تا حدودی راهبردی بوده و قابلیت پوشش تنگه‌ تایوان و دریای جنوب‌ چین را دارد.

این کارشناس با بیان اینکه مانیل فشار زیاد بر استقرار سامانه تایفون نخواهد آورد و بیشتر به تحریک پکن مایل است، اذعان کرد: تنش‌ها در دریای‌ جنوب چین در کوتاه‌ مدت کاهش نخواهد یافت و پکن می‌تواند حضور خود در این منطقه را به عنوان پاسخی به سیستم موشکی آمریکا افزایش دهد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.