انفجار بامداد شنبه در یکی از پایگاه‌های مشترک نظامی حشدالشعبی ‌و ارتش عراق بار دیگر بحث حمله به پایگاه‌های نظامی این منطقه را برجسته کرد؛ خبری که می‌توان آن را در کنار رویدادهای چند روز گذشته در منطقه حائز اهمیت فراوان دانست.

تلاش مذبوحانه تلاویو برای بازیابی آبروی از دست رفته

قدس؛ بامداد شنبه منابع خبری در حالی از وقوع انفجارهایی در استان بابل در جنوب عراق خبر دادند که داده‌اند که بر اساس گزارش‌های محلی و به نقل از منابع امنیتی عراق این انفجار در یک پایگاه مورد استفاده نیروهای حش الشعبی در این منطقه رخ داده است. با گذشت ساعاتی از مخابره این خبر، شبکه المیادین به نقل از منابع عراقی گزارش داد که صدای انفجار درواقع مربوط به بمباران هوایی پایگاه نظامی کالسو بوده که مورد استفاده مشترک ارتش عراق، پلیس فدرال و نیروهای حشد الشعبی است.

کانال خبری صابرین نیوز نیز با تائید این خبر از مجروح شدن شماری از نیروهای امنیتی حاضر در این پایگاه و انتقال دست کم دو نفر به بیمارستان المحاویل خبر داد؛ طبق گزارش‌ها در اثر این حمله یک نفر شهید و شمار مجروحان این حمله هوایی دست‌کم ۱۲-۱۳ نفر است که از میان نیروهای حشد الشعبی و ارتش عراق و تعدادی از غیرنظامیان هستند.

حمله هوایی به مقر فرماندهی نیروهای الحشد الشعبی در عراق در پایگاه کالسو در جنوب بغداد پایتخت این کشور در حالی صورت گرفته است که گمانه زنی‌ها پیرامون عامل یا عاملین این حمله و چگونگی آن همچنان ادامه دارد و هیچ طرفی تا زمان انتشار این گزارش، مسؤولیت آن را بر عهده نگرفته است؛ هرچند برخی کارشناسان و تحلیلگران رژیم صهیونیستی را عامل احتمالی این حمله می‌دانند.

«مهند العنزی»، رئیس کمیته امنیتی استان بابل عراق در گفت‌وگو با شبکه خبری الجزیره، با اشاره به زخمی شدن دست کم ۱۲ نفر از جمله غیرنظامیان، در این حمله گفت: انفجارهای رخ داده در پایگاه نظامی «کالسو» ناشی از حملات موشکی بی‌هدف و غیرمتمرکز بود و بیش از یک مکان را هدف قرار داد و بخش بزرگی از آتش‌سوزی‌های رخ داده ناشی از سوختن انبارهای سوخت در پایگاه و علف خشک بوده است.

به گفته العنزی برداشت اولیه این است که حملات به پایگاه کالسو با توجه به اندازه دهانه‌هایی که ایجاد کرده‌اند، ناشی از سقوط موشک‌های هواپیماهای نظامی و نه هواپیماهای بدون سرنشین بوده است.

رئیس کمیته امنیتی بابل در حالی خبر از وقوع ۵ انفجار بر اثر حملات هواپیماهای بدون سرنشین داد که بر اساس گزارش رسانه امنیتی عراق، گزارش فرماندهی دفاع هوایی تأیید کرد که هیچ پهپاد یا جنگنده‌ای در آسمان بابل قبل و بعد از انفجار وجود نداشت.

انفجار بامداد شنبه در یکی از پایگاه‌های مشترک نظامی حشدالشعبی ‌و ارتش عراق بار دیگر بحث حمله به پایگاه‌های نظامی این منطقه را برجسته کرد؛ خبری که می‌توان آن را در کنار رویدادهای چند روز گذشته  در منطقه حائز اهمیت فراوان دانست.

حمله به مقر حشدالشعبی برای خروج از انفعال

جعفر قنادباشی کارشناش مسائل منطقه در گفتگو با قدس درباره حمله اخیر به پایگاه حشدالشعبی گفت: درواقع رزیم صهیونیستی بعد از عملیات موفقت آمیز وعده صادق در یک موضع انفعالی قرار گرفت و آنها هرگز تصور نمی‌کردند که توان نظامی ایران تا این اندازه پیشرفت کرده باشد و این حمله افسانه آسیب ناپذیربودن سامانه‌های پدافندی آنها را فروریخت و یک شکست بزرگ را به آنها تحمیل کرد.

قنادباشی با اشاره به اینکه عملیات وعده صادق قربانی دیگری هم داشت تصریح کرد: آمریکایی‌ها هم که بزرگترین تامین کننده تسلیحاتی و سامانه‌های دفاع موشکی رژیم صهیونیستی محسوب می‌شوند نیز با این حمله تحقیر شدند و آنها هم در موضع ضعف قرار گرفتند بنابراین برای برون رفت از این وضعیت انفعال و تحقیر تلاش میکنند تا با انجام ماجراجویی‌هایی از این دست بتوانند تا حدودی خود را از این وضعیت خارج کنند.

پشت پرده حمله به پایگاه حشدالشعبی

کارشناس مسائل منطقه تاکید کرد: درواقع موج نخست این تلاش‌ها را باید در حمله ناموفق به اصفهان جستجو کنیم که نه تنها موفقیتی برای رژیم صهیونیستی به دنبال نداشت که باعث تمسخر بیشتر این رژیم هم شد و این اتفاق ضربه دوم و سهمگین‌تری به هیمنه این رژیم وارد کرد؛ به نظر می‌رسد حمله به پایگاه حشد الشعبی در عراق نیز با همین دستور کار یعنی شیوه‌ای برای خروج از وضعیت انفعال و شکستی که گریبان گیر آمریکا و اسرائیل در منطقه شده است صورت گرفته باشد.

قنادباشی عامل حمله به پایگاه حشدالشعبی را رژیم صهیونیستی دانست و اظهار داشت: البته مقصر دانستن رژیم صهیونیستی در حمله به پایگاه حشدالشعبی به این معنا نیست که آمریکایی‌ها در این حمله نقشی نداشته‌اند یا از آن بی‌ اطلاع بوده‌اند اما به نظر می‌رسد در شرایط کنونی آمریکایی ها بنایی بر به خطر انداختن منافعشان در منطقه ندارند و مقامات رژیم صهیونیستی نیز به دلیل ترسی که از واکنش‌های احتمالی حشدالشعبی و نیروهای مقاومت دارند مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته اند. گرچه بلافاصله بعد از این اقدام نیروهای مقاومت عراق در حمله‌ای بندر ایلات در سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار دادند.

وی افزود: از طرفی ورود به خاک و آسمان عراق و هدف قرار دادن پایگاه یک نیروی نظامی که زیرمجموعه ارتش عراق محسوب می شود یک اقدام مغایر با قوانین بین المللی محسوب می شود و از این جهت به نظر می رسد دلیل دیگری که ؤزیم صهیونیستی از قبول مسئولیت این حمله طفره می‌رود ترس از واکنش متقابل عراق و محکومیت این رژیم در مجامع بین المللی باشد.

چرا اسرائیل مسئولیت حمله را برعهده نگرفت؟

احمد منصوری نماینده فرهنگی کتائب حزب الله عراق نیز با اشاره به شکست رژیم صهیونیستی طی عملیات وعده صادق ایران و تحقیر هرچه بیشتر این رژیم در عملیات منجر به شکست در اصفهان تاکید کرد: به نظر می رسد عامل حمله بامداد شنبه به پایگاه حشدالشعبی اسرائیل باشد چرا که این رژیم بعد از متحمل شدن شکست‌های اخیر که از جانب مقاومت در غزه و منطقه متحمل شده است، سعی دارد به نحوی جبران آبرو کند و آبروی از دست رفته را بازیابد فارغ از اینکه این دست و پازدن‌ها این رژیم را بیش از پیش در باتلاقی که در منطقه برای خودش ایجاد کرده فروخواهد برد.

منصوری دلیل قبول نکردن مسئولیت این حمله از سوی رژیم صهیونیستی را هراس از محکومیت در مجامع بین المللی برای نقض حاکمیت عراق  و ترس این رژیم از واکنش احتمالی مقاومت عراق و سایر نیروهای مقاومت در منطقه دانست و تاکید کرد: معادلات بعد از عملیات وعده صادق ایران در منطقه دچار تغییر شده است و اسرائیل به خوبی دریافته است که دیگر هیچ مکانی در سرزمین‌های اشغالی برای آنها امن محسوب نمی‌شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.