«جلال آل‌احمد» نویسنده و مورخ معاصر در سفرش به یزد در اواخر دهه ۳۰ از این شهر به‌عنوان شهر دوچرخه‌ها یادکرده ولی باوجوداینکه یزدی‌ها از چنین پیشینه‌ای برخوردار هستند، یزد امروز به‌جای این‌که شهر دوچرخه‌ها باشد، شهر موتورسیکلت‌ها و ماشین‌دودی‌هاست و بیش از گذشته صنعت گرد

زیرساخت‌های صنعت گردشگری یزد نیاز به توسعه دارد؛ پا در رکاب مشکلات پایتخت دوچرخه سواری ایران

بدون شک امروزه صنعت توریسم به‌عنوان مهم‌ترین صنعت جهان، رشد سریعی در توسعه اقتصادی جهان داشته است به‌نحوی‌که بر اساس داده‌های سازمان جهانی جهانگردی در سال ۲۰۰۳، بیش از ۶۹۴ میلیون نفر گردشگر بین‌المللی در سطح جهان به گردشگری پرداختند و بیش از ۶۰۰ میلیارد دلار درآمد ایجاد کردند.

این رشد سریع صنعت گردشگری جهان علاوه برافزایش نرخ رشد سالانه در تولید ناخالص ملی کشورها، منجر به اشتغال‌زایی بیشتر، رشد مداوم صادرات و تجارت جهانی و حتی افزایش سهم گردشگران بین‌المللی در فعالیت اقتصادی این کشورها شده است.

اهمیت و نقش مهمی که احیا و رونق صنعت گردشگری می‌تواند در توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال داشته باشد و ظرفیت‌های فراوانی که استان یزد به‌عنوان یکی از استان‌های فعال در حوزه گردشگری در اختیار دارد.

نیازهای گردشگری در یزد

یک کارشناس میراث فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار ما پیرامون کاستی‌های موجود در حوزه گردشگری به ما می‌گوید: در حوزه گردشگری در استان یزد ازنظر زیرساختی مشکل‌داریم، تعداد هتل‌ها کم است و این حوزه نیاز به برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت و میان‌مدت و بلندمدت است.

حسین اردکانی اذعان می‌کند: یکی دیگر از مشکلات این حوزه نبود پروازهای بین‌المللی است و لذا توجه به اینم موضوع می‌تواند نقش مهمی در توسعه اقتصادی و صنعت گردشگری این شهر ایفا کند.

وی در رابطه با چالش‌های موجود در امر گردشگری استان نیز می‌گوید: مهم‌ترین چالش‌های حوزه گردشگری استان یزد را می‌توان بحث امنیت گردشگران و بالا بردن فرهنگ ساکنان بافت تاریخی در مواجهه با گردشگران داخلی و خارجی دانست .

اردکانی یکنواخت شدن مسیرهای گردشگری را از دیگر اشکالات وارده به این حوزه بیان می‌کند و ادامه می‌دهد: در سال‌های گذشته، تنها و تنها عرصه به افت‌های تاریخی استان به‌عنوان هدف‌گذاری اصلی گردشگری استان مدنظر بوده که این مسیر به‌واسطه یکنواختی و تعدد آن در درازمدت خسته‌کننده و کسل‌کننده خواهد شد و باید تنوعی در آن به وجود آورد .

این کارشناس گردشگری اذعان می‌کند: متأسفانه متولیان امر به‌رغم اقدامات گسترده و هزینه کرد های فراوان نه‌تنها نتوانسته‌اند فرهنگ دوچرخه‌سواری و توسعه پیاده محوری در این شهر تاریخی را ترویج دهند بلکه سیستم حمل‌ونقل عمومی جامانده از گذشته‌ی یزد نیز نتوانسته انگیزه‌ای برای ترغیب مردم در این جهت ایجاد کند.

وی عنوان می‌کند: هرچند به نظر می‌رسد که گره کور سیستم حمل‌ونقل پاک در «یزد جهانی» و احیای فرهنگ استفاده از دوچرخه و دیگر پاک‌روها تنها به دست مسئولان باز می‌شود، گویی از چشم آن‌ها پنهان مانده است.

اردکانی همچنین خاطرنشان می‌کند: موضوع دیگر عدم هماهنگی بخش خصوصی و بخش دولتی در ساماندهی و خدمت‌رسانی مناسب به گردشگران است به‌طوری‌که متأسفانه همیشه رابطه سازمان با فعالان بخش خصوصی در حوزه گردشگری با چالش همراه است.

توسعه گردشگری برابر با توسعه اقتصادی

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی که پیش‌ازاین مسئولیت مدیرکلی میراث فرهنگی یزد را نیز بر عهده داشت، در مورد سرمایه‌گذاری در یزد جهانی معتقد است: پس از ثبت جهانی بافت تاریخی یزد، سرمایه‌گذاری در این شهر رشد خوبی پیدا کرد به‌نحوی‌که تحت‌های اقامتی از ۳ هزار و ۷۰۰ مورد به بیش از ۱۱ هزار تخت رسید.

مصطفی فاطمی عنوان کرد: هتل‌ها و بوم گردی‌ها، اقامتگاه‌های سنتی، مجتمع‌های گردشگری، کمپ‌های کویری، بین‌راهی‌ها، رستوران‌ها و سفره‌خانه‌ها رشدی چند برابری داشتند و تعداد باغ‌ها از آمار ۱۰۰ باغ گردشگری نیز عبور کرده است و خوشبختانه  سرمایه‌گذاری با نگاه میراث و هویت تاریخی به‌شدت افزایش یافته است.

وی اذعان کرد: رونق گردشگری در یزد، بسیاری از مشکلاتی که امروز استان با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند را رفع خواهد کرد.

وی تاکید کرد: نگرانی‌ها درباره نرخ بیکاری و افزایش فرصت‌های جدید اشتغال به‌ویژه برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، نگرانی از اشغال ظرفیت‌های شغلی توسط اتباع بیگانه، نگرانی از تبعات اجتماعی و فرهنگی حضور مهاجران در شهر به دلیل فراهم بودن فرصت اشتغال در صنایع سنگین همه و همه درگرو ایجاد فرصت‌های شغلی‌های تک و مطابق بادانش روز ازجمله گردشگری است که به‌ویژه با توجه به نام‌گذاری سال از سوی مقام معظم رهبری مورد تأکید قرارگرفته است.

فاطمی افزود: نه‌تنها شهر یزد بلکه تمامی نقاط استان، جاذبه‌های تاریخی و طبیعی و مذهبی بسیاری دارد که در کنار بافت تاریخی یزد می‌تواند مورد بهره‌برداری در صنعت گردشگری قرار گیرد و این ظرفیت‌ها باید به زیرساخت‌های موردنیاز تجهیز شوند تا بتوانیم گردشگران را به سمت دیگر جاذبه‌های گردشگری نیز سوق دهیم چراکه بسیاری از این جاذبه‌ها برای گردشگران تازگی دارند.

وی در مورد رشد صنعت گردشگری به‌رغم کمبودهای موجود در شهر جهانی یزد بیان کرد: شهرهایی چون اصفهان و شیراز از ده‌ها سال قبل شهرهای گردشگری ایران بوده‌اند و همواره موردتوجه گردشگران قرار داشته اما یزد هرگز نتوانسته بود در میان شهرهای گردشگری جایگاهی بیابد اما در سال‌های اخیر و به‌ویژه پس از ثبت جهانی، رکورد ورود مسافر در ایام مختلف سال بارها شکسته شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.