رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌گوید تراز آب خزر و میزان پس‌روی آبان در محدوده طبیعی و ادواری تغییر تراز این بزرگ‌ترین دریاچه جهان است اما عوامل طبیعی و غیرطبیعی اثرگذار بر کاهش سطح آب آن باید با همکاری کشورهای ساحلی بررسی و درباره آن تدبیر شود.

سلاجقه در پاسخ به قدس آنلاین / پسروی آب خزر در محدوده طبیعی و عادی است

علی سلاجقه امروز در حاشیه جلسه هیئت‌وزیران بابیان اینکه دریای خزر نوسانات متعدد دارد و با توجه به شرایط اقلیمی و بهره‌برداری ۵ کشور از این دریا، این احتمال دارد که در فصول و سال‌های مختلف عقب‌نشینی یا بالاآمدگی داشته باشد؛ الآن در بازه زمانی عقب‌نشینی هستیم.

وی در خصوص میزان عقب‌نشینی آب دریای خزر و اینکه در محدوده طبیعی است یا نه به خبرنگار قدس آنلاین گفت: در میانگین نوسانات، وضعیت فعلی طبیعی است و سال‌هایی داشته‌ایم که این عقب‌نشینی بیشتر بوده است.

وی افزود: قرار گرفتن در دوره عقب‌نشینی دریا مدیریت هماهنگ 5 کشور ساحلی را می‌طلبد  و ما باید در قالب کنوانسیون تهران وظایف خود را اجرا کنند و دولت سیزدهم پس از ۶ سال این کنوانسیون را احیا کرد.

سلاجقه تأکید کرد: در ژنو، توافقات خیلی خوبی شد؛ کاپ ششم هم در تهران برگزار می‌شود و کشورها اگر آب‌بند یا سدی ایجاد کرده‌اند، باید تکالیف و تدابیر قانونی در خصوص آن اندیشیده و اجرا شود.

وی همچنین با اشاره  به بارندگی‌ها و سیلاب‌های اخیر در استان‌های جنوبی، گفت: این روزها مردم سیستان و بلوچستان با سیلاب و خسارت‌هایش دست‌به‌گریبان هستند اما دو ماه دیگر مردم این خطه باید له‌له آب بزنند و این نشان می‌دهد  اصل کار زیربنایی برای این استان و کل کشور  موضوع آبخیزداری به شکل علمی و صحیح است.

وی افزود: آبخیزداری به‌عنوان یک حرکت زیربنایی برای کشور ما باید مبنا قرار گیرد و اگر عملیات آبخیزداری به نحو مطلوب انجام شود، نه از بین برند اعتبارات بسیاری مشکلات در آینده حل می‌شود.

وی گفت: آبخیزداری یک علم است و تمام دستگاه‌ها باید در پایداری حوزه آبخیز همکاری کنند و اگر این امر محقق شود با حداقل هزینه مشکلات استان‌های جنوبی حل خواهد شد.

وی در خصوص جمع‌آوری کیسه‌های نایلونی، گفت: طبق اساس‌نامه دولت، کیسه‌های زیر25 میکرون باید از چرخه تولید و توزیع و مصرف در بازه زمانی 5 ساله باید حذف شوند و خطوط تولید آن‌ها به کیسه‌های زیست‌تخریب‌پذیر تغییر کنند.

وی افزود: با استفاده از ظرفیت‌های علمی و فناوری داخلی شیوه‌نامه تولید کیسه‌های جایگزین زیست‌تخریب‌پذیر تدوین شد که  قدری زمان برد و منجر شد که ما دو سال را از دست بدهیم و الآن باید کشور یک جهش داشته باشد تا 40 درصد عقب‌ماندگی در حذف کیسه‌های پلاستیکی جبران شود.

منبع: قدس آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.